InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Oregano-olie gebruiken als dagelijks supplement

Oregano-olie gebruiken als dagelijks supplement

Oregano-olie gebruiken als dagelijks supplement Oregano-olie is een product dat gemaakt wordt van de plant oregano, die ook wel bekend staat onder de naam wilde marjolein. Van oregano-olie is bekend dat deze verschillende gezondheidsbevorderende eigenschappen heeft. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat oregano onder meer anti-bacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen heeft, wat oregano-olie tot een doeltreffende gezondheidsondersteunend supplement maakt. Er zijn daarnaast aanwijzingen dat de olie - die verkrijgbaar is in de vorm van capsules en softgels - helpt tegen onder meer klachten als spierpijn, keelpijn, hoofdpijn, hartzwakte en vermoeidheid.

Gebruik van oregano-olie

Over oregano

Oregano is een bekend keukenkruid. Veel mensen kennen deze plant uit de lipbloemenfamilie vooral als smaakmaker voor Italiaanse gerechten zoals pasta's, pizza's en salades, maar ook in bijvoorbeeld de Spaanse en Mexicaanse keuken wordt er gebruik van gemaakt. In de meeste gevallen gebruikt men het dan in gedroogde vorm. Andere benamingen voor de plant zijn wilde marjolein en palingkruid. Het kruid is vrij geurig en de smaak kan omschreven worden als een mix van kruidig en een beetje zoet. Hoe langer je de oregano in een gerecht verwarmd, des te smaakvoller wordt het. Oregano wordt daarom vaak al vroeg aan het bereidingsproces toegevoegd. Niet zelden wordt het gecombineerd met onder meer tijm, rozemarijn en salie. De blaadjes kunnen ook rauw aan een gerecht worden toegevoegd.

Waar wordt oregano-olie voor gebruikt?

Waar veel mensen het kruid oregano of wilde marjolein kennen als een smaakvol ingrediënt voor diverse gerechten, is er daarnaast nog een andere reden voor de populariteit van de plant. Oregano is namelijk zeer gezond en een supplement op basis van oregano kan op dagelijkse basis gebruikt worden ter bevordering van de gezondheid.

Er zijn aanwijzingen dat de oude Grieken oregano al gebruikten als medicinale plant. Niet voor niks komt de naam oregano van de Griekse woorden oros en ganos, die zoveel als 'berg' en 'vreugde' betekenen. Hippocrates beschreef de plant in één van zijn werken als anti-septisch middel. Inmiddels is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gezondheidsbevorderende eigenschappen van het kruid. Dit heeft onder meer geleid tot de conclusie dat oregano op de volgende manieren heilzaam is:
  • Oregano heeft anti-bacteriële eigenschappen
  • Oregano heeft ontstekingsremmende eigenschappen
  • Oregano is mogelijk een remedie tegen onder meer spierpijn, buikkrampen tijdens de menstruatie, bronchitis, keelpijn, hoofdpijn, hartzwakte, allergieën, parasieten en vermoeidheid.
  • Oregano bevat daarnaast van nature onder meer magnesium, zink, ijzer, calcium, kalium, koper, mangaan, niacine, vitamine C en vitamine E waardoor het een goed all-round supplement is.

Wetenschappers van het Zwitserse Institute of Pharmaceutical Sciences beleefden in 2008 een doorbraak in het onderzoek naar de gezondheidsbevorderende effecten van oregano toen ze de ontstekingsremmende eigenschappen van verschillende planten nader onderzochten. Ze ontdekten dat met name de stof bèta-caryofylleen sterke ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Bèta-caryofylleen is in hoge mate aanwezig in oregano (Gertsch, J. et al, 2008).

Oregano bevat daarnaast een een organische verbinding met de naam carvacrol; een derivaat van fenol en p-cymeen. De stof - die ook wel wordt gebruikt in geur- en smaakstoffen - heeft een sterke werking tegen micro-organismen. Het wordt daarom ook wel ingezet als anti-septisch middel. Uit onderzoek verricht aan de Universiteit Utrecht bleek dat carvacrol onder meer kan beschermen tegen de E.coli en Salmonella-bacterie (Burt, S.A. et al, 2003).

Hoe gebruik je oregano-olie?

Oregano-olie wordt anno 2018 veel verkocht als supplement. Het is een product dat veilig kan worden ingenomen en dat erom bekend staat de gezondheid te ondersteunen, onder meer in de strijd tegen schadelijke bacteriën en stoffen die ontstekingen kunnen veroorzaken en waaraan we dagelijks worden blootgesteld. Oregano-olie wordt gezien als zeer veilig, al zijn er mensen die er maagbezwaren van kunnen krijgen. Oregano-olie wordt veel verkocht in capsule-vorm, waarbij een grote hoeveelheid gedroogde oregano gecomprimeerd wordt in één capsule of softgel. De inname van een dergelijke supplement is veel effectiever dan het regelmatig toevoegen van oregano aan gerechten omdat het je in staat stelt in één keer een grote dosis in te nemen.

Verkrijgbaarheid

Oregano-olie in supplementvorm is onder meer verkrijgbaar van de merken Bonusan, Nutramin, NOW, Vitatabs en ViVio. Het merk Biotics biedt tevens een supplement in tabletvorm met vertraagde afgifte.
© 2018 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wilde marjolein, vreugde van de bergenVreugde van de bergen, oros - ganus oftewel oregano is de vrij vertaalde naam van onze inheemse Oreganum vulgare of Wild…
De geneeskracht van oregano-olieDe geneeskracht van oregano-olieEtherische of essentiële olie op basis van oregano beschikt over diverse medicinale capaciteiten. Zo kan oregano-olie de…
Kruiden: oregano of wilde marjoleinKruiden: oregano of wilde marjoleinOregano is wilde marjolein. Oregano en marjolein worden in dezelfde gerechten gebruikt, maar oregano is sterker van smaa…
Griep voorkomen of te lijf gaan met oregano capsulesDe dreiging van de Mexicaanse griep, de afweging of we wel of niet zouden vaccineren en de vraag achteraf of het commoti…
Kruiden: OreganoKruiden: OreganoOregano wordt veel in de Italiaanse en andere Mediterrane keukens gebruikt en in toenemende mate ook in Nederland. Itali…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ajale, Pixabay
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/266259.php
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_marjolein
  • https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/nature-s-garden-oregano-olie-capsules-60006555
  • https://www.smulweb.nl/wiki/194/Oregano
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2449371/ (Gertsch, J. et al, 2008)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12581376 (Burt, S.A. et al, 2003)

Reageer op het artikel "Oregano-olie gebruiken als dagelijks supplement"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 01-11-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!