InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van neemboom

De geneeskracht van neemboom

De geneeskracht van neemboom Neemboom is een groenblijvende boom uit India die 35 meter hoog kan worden en beschikt over medicinale kwaliteiten. Een van zijn bekendste geneeskrachtige werkingen is die tegen hoofdluis. De boom kan rond de 200 jaar oud worden en heeft zelden een langere stam dan drie meter waardoor hij gedurende een lange tijd in zijn leven een struikachtig voorkomen heeft. Tegenwoordig groeit de boom in heel de wereld, op elk continent en wordt hij vooral gekweekt omdat er een biologisch bestrijdingsmiddel van te maken is.
Struikachtige neemboom / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Struikachtige neemboom / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Index:

Naamgeving

De Latijnse naam voor neemboom is Azadirachta indica. In het Nederlands heet deze geneesplant neem of neemboom. Je schrijft ´neem´ maar je zegt: ´niem´. Eigenlijk is het vreemd dat we in het Nederlands de schrijfwijze ´neem´ aanhouden. In het Duits schrijf je gewoon ´Niembaum´.

Geschiedenis neem als geneesmiddel

In de ayurveda, de traditionele Indiase geneeskunde, wordt de neemboom al 2000 jaar lang gebruikt om zijn geneeskracht. Voor de medicinale toepassingen wordt met name neemolie gebruikt. Er werd een groot scala aan ziekten mee behandeld. Daaronder vallen: Bloedarmoede, hoge bloeddruk, hepatitis, zweren, melaatsheid, netelroos, schildklierziekten en spijsverteringsstoornissen. Daarnaast wordt het aangewend bij mond- en tandproblemen, hoofdluis, diabetes mellitus en kanker. Het zou ook als spermaticide kunnen dienen. Een spermaticide is een spermadodende stof en derhalve een voorbehoedsmiddel.

Neemboom wordt ingezet om woestijnen te beplanten. Hij kan goed tegen droogte en groeit snel.

Eetbare delen neemboom

De scheuten, jonge blaadjes en bloemen van de neemboom kunnen worden gegeten en worden in India als groente bereid in diverse gerechten. Veppampoo Rasam is een soepachtig gerecht dat in Tamil Naud, het zuiden van India wordt gegeten. In west Bengalen eet men nim dun, een gerecht wat voornamelijk bestaat uit klein gesneden blaadjes met stukjes aubergine. Ook in Cambodja, Thailand en Myanmar worden scheuten, jonge blaadjes en bloemen van de neemboom gebruikt om maaltijden mee te verrijken.

Werkzame stoffen neemboom

Van de neemboom worden de bladeren en de zaadolie gebruikt voor geneeskundige aanwendingen. Daarin zitten terpenoïden zoals azadirachtine, de bitterstoffen nimbine, nimbidine, nimbinine en betasitosterol.

Neem tegen luizen en schurft

Vier delen vermalen verse bladeren in combinatie met één deel kurkuma laten trekken in heet water is goed om luizen te bestrijden. Daarnaast is het ook een goed recept om scabies of schurft mee te bestrijden. Schurft is een ziekte die in Nederland slechts voorkomt als de patiënt extreem onhygiënisch heeft geleefd, zoals het maandenlang niet wassen van beddengoed.

Neemolie als huidverzorgingsmiddel

Neemolie wordt aangewend om dermatitis of huidontstekingen, wonden en zweren mee te behandelen. Daarnaast is het een goed huidverzorgingsproduct voor gezonde mensen. Het regenereert de huid.

Neemolie bij tandvleesontsteking en cariës

Neemolie wordt in India vaak in natuurlijke tandpasta´s gebruikt. De olie blijkt namelijk ook tandvleesontsteking, parodontitis of verregaand tandweefselontsteking en tandcariës. In tegenstelling tot wat veel tandartsen je willen doen geloven kunnen gaatjes in
Bloeisel neemboom / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bloeisel neemboom / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
tanden vanzelf overgaan als je de juiste voeding eet. Wie hierover meer wilt weten leest dit boek van een tandarts: Weston Price, Voeding en fysieke degeneratie. Het gilde der tandartsen heeft wereldwijd de kennis over voeding dat cariës geneest genegeerd, uit winstoogpunt; zij leven van het uitboren en opvullen van gaatjes.

Neemolie kan gebruikt worden om je mee in te smeren. Het is misschien wel de meest effectieve insectenwerende olie.

Overige medicinale werkingen neemboom

Neemolie wordt in de traditionele Aziatische geneesvormen ingezet bij ingewandswormen, malaria, ademhalingsmoeilijkheden, koorts, maagzweren, diarree en diabetes. Echter zijn er weinig westerse fytotherapeuten die deze behandelingsvormen hebben overgenomen.

Waarschuwing neemboom

  • Neemolie uitwendig gebruiken kent geen bijwerkingen.
  • Bij orale inname door volwassenen wordt neemolie vaak goed verdragen.
  • Bij kinderen en jongeren wordt om nog onopgeloste redenen neemolie soms minder goed verdragen.
  • Aan kleuters en kinderen moet beslist geen neemolie gegeven worden.
  • Overdosering bij volwassenen kan evenals bij neemolie toedienen bij kinderen en jongeren leiden tot de volgende bijwerkingen: Misselijkheid, diarree, ademhalingsmoeilijkheden, convulsies of stuipen, sufheid, coma, en zelfs de dood.
Gerelateerde artikelen
Heemst en andere tandwortelsWe gaan het niet hebben over die sappige maar tandvernielende lekkernij die 'marsmallows' heten, maar over de kruidige b…
Afvallen met appelazijn werktAfvallen met appelazijn werktWie eenvoudig wil afvallen moet zeker appelazijn proberen. Afvallen met appelazijn gaat namelijk uitstekend, doordat app…
Pinda’s voor suikerziekteDe stofwisselingsziekte diabetes melitus veroorzaakt bij patiënten o. a. hyperglycemie (te hoog suikergehalte in het blo…
De geschiedenis van nederwietDe geschiedenis van nederwietNederwiet is marihuana die in Nederland verbouwd wordt voor recreatief gebruik. Het kan zowel binnen als buiten worden g…
Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnHet medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnTrachitol is een veelgebruikt medicijn tegen keelpijn. Dit medicijn is vooral aan te raden bij beginnende keelpijn. Trac…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Atamari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia com
  • Foto struikachtige neemboom: forest and kim starr
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Niembaum
  • Afbeelding bron 1: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van neemboom"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!