InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van cannabis, wiet of Indische hennep

De geneeskracht van cannabis, wiet of Indische hennep

De geneeskracht van cannabis, wiet of Indische hennep Cannabis sativa is een medicijn in de fytotherapie; de door wetenschap ondersteunde kruidengeneeskunde. Dit artikel maakt deel uit van een langlopende serie van honderden artikelen over geneesplanten. Omdat cannabis in de geschiedenis als medicijn werd gebruikt zou het totale overzicht onvolledig zijn als we deze plant onvermeld laten. Toch moet er allereerst gezegd worden dat de cannabis en hasjsoorten uit koffieshops geenszins in aanmerking komen voor geneeskundige waarde. Deze wietsoorten zijn slechts gekweekt op een hoog THC-gehalte en zijn derhalve volledig oninteressant als medicinale plant omdat de verdovende effecten de overhand nemen en alle therapeutische effecten overschreeuwen. Daarbij komt het feit dat het overgrote percentage koffieshopwiet bespoten wordt met chemicaliën die ervoor moeten zorgen dat de gebruiker wakker blijft en door blijft roken.
Bloeisel mannelijke wietplant / Bron: Ravenhurst~commonswiki, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bloeisel mannelijke wietplant / Bron: Ravenhurst~commonswiki, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Bijwerkingen cannabis

De Latijnse naam voor Indische hennep is Cannabis sativa. Een andere Nederlandse naam is wiet. Medicinale wiet wordt soms mediwiet genoemd en is in sommige landen geïnstitutionaliseerd, maar niet in Nederland. Cannabis of wiet roken is slecht voor de gezondheid. De stoffen komen niet alleen de longen binnen. Via het speeksel en de rookneerslag in de luchtwegen richt de rook schade aan in het spijsverteringsstelsel. De stoffen in rook zorgen voor een overbelasting van de lever waardoor het spijsverteringsmechanisme in effectiviteit afneemt. Al met al zijn er zoveel bijwerkingen aan het roken van cannabis dat dit geheel moet worden ontraden, zelfs als het roken niet gebeurt in combinatie met tabak.

Hennepzaad / Bron: Jorge Barrios, Wikimedia Commons (Publiek domein)Hennepzaad / Bron: Jorge Barrios, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hennepzaden, hennepolie en tinctuur

De enige manier om gebruik te maken van de geneeskracht van de wietplant is de tinctuur en de hennepzaden gebruiken. In ecologische winkels vind je gepelde en ongepelde cannabiszaden. Bovendien kun je er hennepolie kopen, die een zeer gezonde olie vormt omdat er precies de juiste balans aan omega 3 en omega 6 betten in zitten. Hennepolie wordt gemaakt van de hennepzaden. Het is van belang om te weten dat in deze producten beslist geen THC zit. THC is de naam van de roesopwekkende stof; het is de afkorting van tetrahydrocannabinol.

Werkzame stoffen cannabis

Van de cannabisplant wordt het hele kruid gebruikt om een tinctuur te maken. De olie, het meest gezonde product van de hennepplant, wordt van de hennepzaden gemaakt. In het kruid zitten de volgende werkzame stoffen: THC, CBN of dibenzopyraancannabinol, CBD of difenolcannabidiol, etherische olie met terpenoïden, flavonoïden, suikers, vetzuren, fenolische spiroïdanen, dihydrostilbenen, aminen, ammoniumzouten en alkaloïden die afgeleid zijn van spermidine.

Medicinale effecten cannabis

Het roken wordt afgeraden maar hier volgt toch de medicinale eigenschappen van het roken welke niet worden verkregen middels een tinctuur of het eten van de zaadjes. Van het roken van cannabis is bekend dat het een kalmerend effect heeft, hoewel de huidige koffieshopcannabis dit effect ontbeert; hiervoor ben je aangewezen op ´buitenwiet´. Soms helpt het bij overspannenheid, zenuwachtigheid en inslaapmoeilijkheden. Cannabis heeft als eigenschap dat het gevoel versterkt wordt. Wie depressief is kan niet vrolijk van cannabis worden, maar wie positief is ingesteld loopt kans op het krijgen van een euforisch gevoel.

Cannabis bij ernstige ziekten

Bij sommige ernstige ziekten kan cannabis roken uitkomst bieden. Tijdens een chemotherapie wordt de patiënt misselijk en dit gevoel is moeilijk te verhelpen; alleen cannabis schijnt dat te lukken. Daarnaast worden spasmen verminderd en kan het om die reden worden aangewend bij multiple sclerose.

Cannabisextract

Het roken van cannabis doet de oogbaldruk verminderen. Dat is de reden dat het staar voorkomt. Er zijn echter andere middelen om staar te voorkomen. Bovendien kun je voor dit doel een extract nemen. Een extract wordt in de fytotherapie ook ingezet bij anorexia, hoewel er vele andere geneesplanten zijn die daar tegen helpen. Verder werkt het pijnstillend en anti-astmatisch. Dat weer in tegenstelling tot het roken van cannabis wat de kans op astma juist vergroot. Veel verstokte rokers leiden aan piepende longen.

Oud flesje cannabisextract / Bron: AntiqueCannabisBook.com, Wikimedia Commons (Publiek domein)Oud flesje cannabisextract / Bron: AntiqueCannabisBook.com, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Cannabisextract uitwendig

Het uitwendig gebruik van cannabis is alleen gericht op het pijnstillend vermogen. Het kan een pijnstillende zalf versterken; daarom wordt er soms aan een pijnstillende zalf per 100 gram twee gram cannabisextract toegevoegd.

Uiteraard wordt cannabis recreatief gerookt, wat is gezondheidstechnisch net zo slecht is als alcohol drinken.

Hennepzaden bij kanker

Hennepzaden en vooral de hennepolie bevatten veel omega 3 en 6 vetzuren, en dat in precies de juiste balans voor het menselijk lichaam. Dat is vrij uniek omdat meestal een olie meer omega 6 in zich heeft. Essentiële basis omega 3 en 6 vetten worden in het boek Het verzwegen verhaal van kanker van Brian Peskin beschreven als de belangrijkste stoffen die kanker voorkomen en genezen. Dit is helaas nog niet klinisch onderzocht maar alles wijst erop dat Peskin gelijk heeft. Nobelprijswinnaar Otto Warburg toonde aan dat het eten van bewerkte margarine en oliën zonder essentiële vetzuren de grote boosdoeners zijn als het gaat om het krijgen van kanker. Gezonde oliën zoals onbewerkte, biologische, koud geperste notenolie en zadenolie kunnen van levensbelang zijn. Peskin meldt zelfs dat er kankerpatiënten genezen zijn door de juiste balans aan omega 3 en 6 vetten binnen te krijgen. Hennepolie is de enige olie waarin die balans van nature zit; andere oliën moeten eerst vermengd worden zodat de juiste balans verkregen wordt. Verder zitten er hele gezonde, complete eiwitten in hennepzaad. Eiwitten spelen eveneens een rol in het voorkomen en genezen van kanker, volgens Peskin.

Maximale dosis

  • Van de tinctuur mag je maximaal driemaal per dag 20 druppels nemen.
  • De zaden mag je in ruime hoeveelheden over salades en maaltijden doen; het is niet handig om ze mee te bakken of koken.
  • Het gebruik van hennep of hasjiesj wordt afgeraden, omdat het niet duidelijk is welke stoffen er precies in koffieshopwiet zitten aangezien die louter met synthetische grondstoffen is gemaakt en is bespoten.
  • Het roken van cannabis sativa wordt uit gezondheidsoogpunt onder alle omstandigheden afgeraden.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van nederwietDe geschiedenis van nederwietNederwiet is marihuana die in Nederland verbouwd wordt voor recreatief gebruik. Het kan zowel binnen als buiten worden g…
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
Recepten met cannabis (wiet) en hun werkingRecepten met cannabis (wiet) en hun werkingIn Nederland is het (persoonlijk) gebruik van cannabis, oftewel wiet, legaal. Hier zijn natuurlijk wel bepaalde regels a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bogdan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Brian Peskin, Het verzwegen verhaal van kanker
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Koffieshopwiet is gekweekt met en bespoten met chemicaliën: inteview met criminele teler
  • Afbeelding bron 1: Ravenhurst~commonswiki, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Jorge Barrios, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: AntiqueCannabisBook.com, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van cannabis, wiet of Indische hennep"

Reacties

Hamala, 13-03-2017 12:16 #2
Kan hennepolie nog gebruikt worden in stadium 4 (neuskanker)?
en hoeveel?

Mika Vermeulen, 03-11-2016 23:49 #1
U zegt "Uiteraard wordt cannabis recreatief gerookt, wat is gezondheidstechnisch net zo slecht is als alcohol drinken", maar alcohol is wel degelijk een stuk slechter voor je dan cannabis roken.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!