InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Schillen en andere restproducten voor hergebruik

Schillen en andere restproducten voor hergebruik

Schillen en andere restproducten voor hergebruik Vaak gooien we de schillen van een bepaalde groente- of fruitsoort weg en staan we er niet bij stil dat de schil in veel gevallen op een of andere manier nog wel te gebruiken is. We deponeren onze schillen uiteraard wel bij het biologisch afval, zodat er sowieso nog een "bestemming" voor is. Maar ja, wat let je om de schillen ook echt te gebruiken. Dat is pas optimaal gebruik maken van je product. Vooropgesteld dat niet alle schillen zich altijd voor alle gebruik lenen, zijn er toch nog genoeg waar je wel iets mee kunt. Sommige zullen bekend zijn en anderen niet. Pas het toe zoals het je goeddunkt of probeer anders eens een keer iets nieuws uit.

Bron: LoggaWiggler, PixabayBron: LoggaWiggler, Pixabay

Sinaasappel

Een van de grootste vitamine C bronnen is de sinaasappel en de schil bevat veel vezels. Toch gaan de schillen van de sinaasappel vaak direct de afvalbak in. Enkele mogelijkheden die heel eenvoudig toe te passen zijn.
  • Een salade of dressing fris je op door de sinaasappel over de fijne rasp te halen en te mengen met de salade of dressing. *
  • Maak een smoothie met sinaasappelsap, door een sinaasappel in zijn totaliteit in stukjes te snijden (écht alles gebruiken dus) en te mengen in de blender. Daar heb je wel een blender voor nodig met voldoende power.
  • Sinaasappelschillen over de blote huid smeren, voorkomt dat je geprikt gaat worden door muggen.
  • Droog de schillen en voeg deze toe aan heet water en je krijgt een heerlijke sinassmaak-thee.
  • Mieren houden niet van sinaasappel, dus wat stukjes schil op de probleemgebieden en grote kans dat je van de mieren af bent.

* Een nog frissere en iets minder zoete variant krijg je door de limoen te raspen en aan de salade of dressing toe te voegen.

Banaan

De banaan is een populaire vrucht en vol koolhydraten om bijvoorbeeld de sporter van de juiste koolhydraten, die snel werken, te voorzien. Maar de bananenschil kan ook anders gebruikt worden. Enkele voorbeelden.
  • Als je je leren schoenen of kleding wilt laten glanzen ga je met de binnenkant van de schil over je schoenen en wrijf er daarna nog een keer met een droge doek overheen.
  • Bananenschil koken en opdrinken als een soort vruchtenthee is goed voor de ogen en tegen depressiviteit. Het geeft een zacht zoete smaak aan de thee.
  • Heb je last van luizen in je rozen, leg er wat stukjes bananenschil onder en je zult van je luizen bevrijd worden.

Ui

De ui is voor velen een smaakmaker, maar rauw ook “lastig”, want veel mensen krijgen tranende ogen bij het snijden van verse uien. Hoewel daar ook wat oplossingen voor zijn, gaat het hier om de schil. Die gaat bij de ui eigenlijk altijd meteen in de afvalbak. Maar is dat ook nodig of kunnen we de schil ook nog gebruiken? Het antwoord is “ja”. Bijvoorbeeld:
  • Uienschillen zijn ontstekingsremmend en hoewel je ze echt niet kunt eten, mogen ze wel meegekookt worden als je bijvoorbeeld een bouillon gaat maken. Slechts vlak voor het opdienen de schil verwijderen uit de bouillon.
  • Vanwege die ontstekingsremmende werking is de uienschil bij uitstek geschikt om aan het voer van (jonge) dieren toe te voegen.

Selderij

Bij selderij is het eigenlijk vanzelfsprekend dat je de blaadjes weggooit. Ze verleppen ook relatief snel, maar dat neemt niet weg dat ze een doel kunnen dienen. Het blad bevat veel antioxidanten, magnesium en calcium.
  • Als je een salade maakt kunnen wat blaadjes van de selderijstengel een prima toevoeging zijn. Je salade krijgt er wat extra smaak mee.
  • Wil je wat extra smaak aan je bouillon of soep geven, voeg er dan ook wat blaadjes aan toe.
Eenvoudige toepassing, maar zeker effectief.

Bron: Desertrose7, PixabayBron: Desertrose7, Pixabay

Appel

De appel is zo ongeveer het meest gebruikte stukje fruit en de keuze is dan ook groot. Hoewel de schil gewoon te eten is, zijn er toch steeds meer mensen die de schil verwijderen. Als je de appel al niet met schil wilt eten, pas deze dan anders toe.
  • De schillen van de appel in een blender doen en tot een fijne moes maken, toevoegen aan wat naturel ijs (of zelfgemaakt ijs), goed mengen en even in de vriezer. Het geeft een heerlijke frisse smaak.
  • In de blender met wat melk, yoghurt en enkele druppels stevia en je hebt een heerlijke smoothie.
  • Maak de schillen van de appel klein en laat ze drogen. Voeg ze bij een zakje neutrale earl grey thee en doop je zakje in het hete water. Heerlijke frisse thee is het resultaat.

Tot slot

Op deze wijze ga je goed met voeding in z’n totaliteit om en krijgen gezonde stoffen nog een tweede “leven”. Je neemt vitamine tot je die je anders mogelijk weggegooid zou hebben … en daarna alles verantwoord afvoeren.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van McDonald'sGeschiedenis van McDonald'sDe bekendste fastfood keten is ongetwijfeld McDonald's. De restaurants zitten in 120 landen met ruim 30.000 restaurants.
Albert Heijn BiologischAlbert Heijn BiologischBiologisch en verantwoord eten is een hedendaagse trend. Steeds meer supermarkten komen dan ook met een biologisch assor…
Vier manieren om geld te besparen op biologisch etenBiologisch eten is al een tijdje een hype, het is beter voor jou, en het is beter voor het milieu. Biologisch voedsel is…
Plastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktPlastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktHergebruik van plastic afvalmateriaal vermindert de belasting van het milieu én levert vele mooie nieuwe producten op. D…
Hoe schil je een tomaat?Een tomaat is makkelijk te schillen. Als je de truc weet gaat het sneller dan een appeltje schillen. Geschilde tomaat is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schillen en andere restproducten voor hergebruik"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!