InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond zijn gezonde tussendoortjes?

Hoe gezond zijn gezonde tussendoortjes?

Hoe gezond zijn gezonde tussendoortjes? Voor veel mensen is gezond(er) eten een voornemen. De redenen zijn uiteenlopend. De een wil graag wat kilo’s kwijt, terwijl de ander zich fitter wil voelen. Met alle tussendoortjes die we tegenwoordig in de schappen van de supermarkt vinden, is dit voor velen een haalbaar streven. In plaats van tussendoor naar een vette hap te grijpen, kiezen we voor zogenaamde verantwoorde tussendoortjes. Maar hoe gezond zijn de gezonde tussendoortjes nu echt?

Zogenaamde gezonde tussendoortjes

Er zijn veel snacks en tussendoortjes op de markt waarvan de meeste mensen denken dat ze gezond of in ieder geval niet ongezond zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Energybars of mueslirepen
  • Vruchtensappen
  • Kant-en-klare maaltijdsalades
  • Vruchtenyoghurt
  • Sportdranken
  • Lightproducten

Door de op de verpakking afgebeelde vruchten, groenten, granen en dergelijke lijken producten gezond, maar als je beter kijkt naar de ingrediënten, zal je hier al snel van terugkomen. Een gezond ogende verpakking maakt de inhoud immers niet per definitie gezond.

Energybars en mueslirepen

Energybars en mueslirepen zijn veel genuttigde tussendoortjes. Door voedingsstoffen als calcium en ijzer en de noten en granen die op de verpakking te zien zijn, lijken deze repen een gezonde keuze. Wanneer je beter naar de verpakking kijkt, zal je zien dat er al snel een honderdtal calorieën in een reep zitten, om nog maar niet te spreken over de grote hoeveelheid suikers en onverzadigde vetten. Wil je gezond snacken? Dan kun je beter een handje rauwe noten eten.

Vruchtensappen

Vruchtensappen in pak, zoals we die in de supermarkt vinden, hebben ondanks de kleurrijke plaatjes van citrusvruchten op de verpakking weinig meer met echt fruit te maken. Deze vruchtensappen zijn gemaakt van geconcentreerd vruchtensap met toegevoegde vitamines en fructose. Door het laatste bevat een glaasje van deze sap ongeveer evenveel suiker als een glas cola. Ook worden een kleur- en smaakstoffen toegevoegd om het lekkerder te laten smaken en het er lekkerder uit te laten zien. Een gezond alternatief is het eten of persen van sinaasappelen.

Kant-en-klare maaltijdsalades

Door de groenten in een kant-en-klare maaltijdsalade heeft dit tussendoortje een gezond imago. Wat vaak wordt vergeten, zijn de toegevoegde conserveermiddelen die worden gebruikt om de salade houdbaar te maken. Ook zijn dit type salades vaak overgoten met calorierijke en vette dressings, waardoor het een dieet of een gezonde levensstijl niet ten goede komt. Maaltijdsalades kunnen zeker gezond en lekker zijn, maar maak er dan zelf een met verse groenten en vermijd vette dressings.

Vruchtenyoghurt

De combinatie vruchten en yoghurt geeft al snel de indruk dat vruchtenyoghurt gezond en verantwoord is. De vruchtenyoghurt die we in de supermarkt kopen, bevat in verhouding zeer weinig fruit, waardoor dit product bijna geen toegevoegde waarde heeft. Ook hier geldt weer dat er meestal suikers en kleur- en smaakstoffen zijn toegevoegd om de yoghurt gezond en lekker te laten lijken. Voeg zelf vers fruit toe aan een schaaltje yoghurt om de extra suikers en ongezonde toevoegingen niet tot je te hoeven nemen.

Sportdranken

Sportdranken bevatten enorme hoeveelheden suiker, die niet noodzakelijk zijn voor het leveren en het herstellen van een sportprestatie. De water en vitamines die in sportdrank zitten, zijn gezond. De overige ingrediënten voegen niets toe of zijn zelfs slecht voor je. Door het eten van fruit (die ook suikers bevatten) en het drinken van water, bereik je hetzelfde effect, zonder dat je de onnodige ingrediënten binnenkrijgt.

Lightproducten

Ons is mede door middel van reclames wijsgemaakt dat wanneer er de term ‘light’ op de verpakking van een product staat vermeld, dat je er niet van aankomt en dat het niet of minstens minder ongezond is dan niet-lightproducten. ‘Light’ geeft aan dat er geen of minder vet in een product zit dan in de niet-lightvariant. Dat die vetten veelal worden vervangen door suikers, chemicaliën en zetmeel wordt er dan weer niet bij vermeld. Hierdoor bevat een lightproduct niet per se minder calorieën en het maakt het ook niet gezonder.
© 2015 - 2019 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips voor lekkere en gezonde tussendoortjesTips voor lekkere en gezonde tussendoortjesEen tussendoortje wordt tussen de hoofdmaaltijden door gegeten. Deze tussendoortjes leveren je vooral energie en dus cal…
Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?Gezonde snacks: wat zijn gezonde tussendoortjes?Iedereen heeft weleens trek gedurende de dag en een snack of tussendoortje is dan zo gepakt. Vaak maak je daarbij echter…
Vier gezonde tussendoortjesWe herkennen het allemaal, het verlangen naar een zak drop of een stuk chocolade. De één moet in de middag echt een snoe…
Lijst met gezonde tussendoortjesIeder mens krijgt wel eens honger en wil deze zo snel mogelijk stillen met een lekkere snack. Helaas zijn veel van deze…
Een regelmatig eetpatroon is belangrijk!Een regelmatig eetpatroon is belangrijk!De drukte van de dag kan het lastig maken om vaste tijden aan te houden om te eten. Het ontbijt is één van de maaltijden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LucieOvens, Pixabay
  • http://rubriek.nl/gezondheid/top-10-ongezonde-voeding
  • http://www.echtgezondafvallen.nl/gezonde-voeding/
  • Waarom-een-mueslireep-niet-zo-gezond-is-als-u-denkt-ELSEVIER333089W

Reageer op het artikel "Hoe gezond zijn gezonde tussendoortjes?"

Infoteur: Mileena
Gepubliceerd: 22-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!