InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is chilipoeder gezond?

Is chilipoeder gezond?

Is chilipoeder gezond? Chilipoeder is het poeder van gedroogde chilipepers, het wordt soms aangevuld met andere specerijen. Het poeder heeft als bedoeling om gerechten een pittigere smaak te geven. In de Aziatische en Latijns-Amerikaanse keuken is het een welbekend product. Naast de functie dat het gerechten pittiger maakt heeft chilipoeder ook een aantal gezonde eigenschappen. Welke zijn dit?

Vitamine A

Chilipoeder beschikt over een goede hoeveelheid vitamine A. Niet genoeg om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te voldoen, maar het werkt er wel aan mee. Vitamine A draagt bij aan het onderhoud van het gezichtsvermogen en het verzorgt de botten, tanden, de huid, het interne membraan en het reproductieve systeem.

Krachtige antioxidanten

Chilipoeder bevat krachtige antioxidanten doordat er veel vitamine C in zit. Vitamine C is essentieel voor het versterken van het immuunsysteem, het genezen van blessures en het beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen voor schadelijke ziekten als kanker en hart- en vaatziekten zorgen.

Chilipoeder is goed voor de spijsvertering en vermindert cholesterol

Chilipoeder bevat een goede hoeveelheid voedingsvezel. Vezels stimuleren de peristaltische beweging en zorgen ervoor dat de afscheiding van maagsappen toeneemt. Dit alles zorgt voor een makkelijkere spijsvertering, voorkomt verstopping en beschermt het lichaam tegen ziektes als colorectale kanker. Daarnaast kan voedingsvezel cholesterol uit de bloedvaten halen. Bovendien zitten er carotenoïden in chilipoeder die ervoor zorgen dat het opgebouwde cholesterol verminderd wordt. Dit voorkomt dus gevaarlijke hartziekten als atherosclerose, reumatoïde artritis en osteoartritis.

Verhelpt infecties en stimuleert het vrijkomen van endorfine

Chilipoeder verhoogt de toevoer van vers bloed naar de plaats van de infectie. Het frisse bloed vecht tegen de infectie, terwijl de leukocyten en witte bloedcellen strijden tegen de virussen. Daarnaast zorgt chilipoeder voor het vrijkomen van endorfine die voor een natuurlijke pijnstiller zorgt. Hierdoor zorgt het voor het verlichten van pijn.

Vermindert risico op kanker

Vitamine C, bètacaroteen en foliumzuur in chilipoeder verminderen het risico op darmkanker. Bovendien is er in chilipoeder cartonoid lycopeen aanwezig, dit biedt bescherming tegen verschillende soorten kanker.

Goed voor de bloedvaten

Vitamine B6 aanwezig in chilipoeder, is bekend vanwege het verlagen van de hoge homocysteïneniveaus die schade aan bloedvaten kunnen veroorzaken en dit kan gevolgen hebben voor een hoger risico op hartaanvallen en beroertes.

Stofwisseling

Door het verbeteren van de stofwisseling brengt chilipoeder opluchting voor een verstopte neus en opent luchtwegen, dus het verminderen van de symptomen van astma. Chilipoeder vermindert bovendien de effecten van chronische congestie bij zware drinkers.

Chilipoeder voor in de tuin

Het klinkt gek, maar chilipoeder is een geweldig hulpmiddel voor in de tuin. Als je chilipoeder namelijk rond een plant strooit houdt het de insecten op een afstand omdat ze niet van de pittige geur houden.

Andere voordelen

Enkele andere voordelen voor de gezondheid door de consumptie van chilipoeder is dat het helpt bij het induceren van transpiratie in warme klimaten om de huid te koelen. Bovendien zorgt het voor het verminderen van triglyceriden, het verlichten van congestie en benauwdheid, het verbeteren van de bloedsomloop, het verlichten van koorts, het bevorderen van gewichtsverlies, het stimuleren van de speekselproductie en de behandeling van hoofdpijn, keelpijn en tandpijn.
Gerelateerde artikelen
WorstenbroodjesU kent ze wel, de worstenbroodjes. Te koop in pakken van vier of zes stuks voor in de oven. Maar waarom zouden we deze b…
Natuurlijk middel tegen hoofdluis en chili talkpoederNatuurlijk middel tegen hoofdluis en chili talkpoederHoofdluis komt nog steeds overal voor. Hele oudergroepen proberen het beest terug te dringen, maar vaak zonder al te vee…
Gezonde recepten bereiden met broccolliGezonde recepten bereiden met broccolliBroccoli is een zeer gezonde en populaire groente en behoort tot de gezondste groenten. Van broccoli worden de nog geslo…
Rode bonensoep receptenDe rode bonensoep recepten die je op deze pagina kunt lezen staan bekend om hun hartige smaak. Dankzij de grote hoeveelh…
Alledaags rundergehakt?Alledaags rundergehakt?Rundergehakt wordt overal bij gebruikt en lijkt inmiddels alledaags. Toch is rundergehakt een prima onderdeel van de gez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.foodofy.com/chili-powder.html
  • http://www.health.com/health/gallery/0,,20487976_5,00.html
  • http://www.livestrong.com/article/434794-chili-powder-health-benefits/
  • http://www.livestrong.com/article/299675-10-most-antioxidant-spices/
  • http://healthyliving.azcentral.com/boost-endorphins-8023.html

Reageer op het artikel "Is chilipoeder gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 23-12-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!