InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn mueslirepen gezond?

Zijn mueslirepen gezond?

Zijn mueslirepen gezond? Mueslirepen zijn een gewilde reep voor tussendoor. Gewoon op momenten dat je trek hebt in iets lekkers of op momenten dat je je een beetje flauw begint te voelen. Voor veel mensen zijn mueslirepen dan ook het ideale gezonde en verantwoorde tussendoortje. En misschien ben jij wel één van hen. Maar is een mueslireep gezond? Zijn mueslirepen inderdaad een gezond en verantwoord tussendoortje?

Wat is een mueslireep eigenlijk?

Om antwoord te kunnen geven op deze vragen is het goed om eerst te omschrijven wat er onder een mueslireep wordt verstaan. Onder mueslirepen worden niet alleen de repen bedoeld die voor het grootste deel uit muesli bestaan. Ze zijn namelijk ook verkrijgbaar in varianten waarbij de muesli plaats heeft gemaakt voor bijvoorbeeld havermout, gepofte rijst, noten of granen. Het begrip “mueslireep” moet je dan ook ruim nemen. Het aanbod in mueslirepen is groot en vrijwel alle mueslirepen hebben een behoorlijke zoete smaak door toevoeging van ingrediënten als honing, suiker of glucosestroop. Of mueslirepen gezond zijn? Daar wordt verschillend over gedacht. Feit is dat de fabrikanten van mueslirepen er blijkbaar van overtuigd zijn dat een mueslireep gezond is, want zo worden ze nog wel eens in de markt gezet. Maar zijn er wel gezonde mueslirepen?

Voordelen mueslirepen

Het eten van mueslirepen heeft zo zijn voordelen. Dit komt door een aantal zaken die mueslirepen gezond maken. Hierbij moet je onder andere denken aan vezels. Vezels zijn goed voor je lichaam, met name voor je darmflora. Ze zetten niet alleen jouw darmen aan het werk, maar zijn ook een voedingsbron voor de goede bacteriën in met name je dikke darm. Een ander “iets” wat een mueslireep gezond maakt zijn de eiwitten die in mueslirepen zitten. Eiwitten dienen als bouwstof voor je lichaam en zijn onder andere goed voor je spieren. Daarnaast zorgen de koolhydraten in een mueslireep ervoor dat je (weer) energie krijgt.

Nadelen mueslirepen

Natuurlijk hebben mueslirepen ook nadelige kanten. De meeste mueslirepen die te koop zijn bevatten erg veel suiker. Suiker die niet alleen slecht voor je gebit is, maar ook je gewicht parten kan gaan spelen. Daarnaast bevatten mueslirepen relatief veel vet. Het laat zich raden dat dit niet bijdraagt aan een gezond imago van de mueslirepen.

E-nummers

Zijn mueslirepen gezond als er E-nummers in zitten? E-nummers hebben in de volksmond een negatieve klank. E-nummers zijn niets anders dan door de EU toegestane hulpstoffen in onze voeding. Wanneer een hulpstof ongevaarlijk blijkt te zijn en in alle EU-landen wordt toegestaan, dan pas krijgt een hulpstof een E-nummer. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat de E-nummers in mueslirepen niet per definitie schadelijk voor je gezondheid zijn. Alleen wanneer je extreme hoeveelheden E-nummers binnenkrijgt kunnen er klachten ontstaan, veelal allergische reacties.

Zelf maken

Zijn mueslirepen gezond als je deze zelf maakt? Natuurlijk ligt dat eraan welke ingrediënten je gebruikt. Ten opzichte van de kant en klare mueslirepen is een zelfgemaakte mueslireep gezond te noemen. Er zijn voldoende recepten te vinden waarbij er nauwelijks tot geen suiker wordt gebruikt. Een mueslireep maken is geen ingewikkelde materie en kan de gemiddelde huis-tuin-en-keukenprins(es) prima aan. Misschien een goed idee om eens te proberen!

Conclusie

Of mueslirepen gezond zijn is uiteindelijk aan jou om te bepalen. Je weet nu wat een mueslireep gezond maakt en wat juist niet. Daarbij is natuurlijk de hoeveelheid mueslirepen die je eet van belang. Mocht je hier relatief veel van eten, dan kun je deze misschien eens proberen zelf te maken in een variant met minder suiker. Hoe dan ook, er is altijd wel een mueslireep die past bij wat jij lekker en belangrijk vindt. Of je deze nu koopt of zelf maakt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BrokenSphere, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/de-zin-en-onzin-van-e-nummers
  • https://www.salusi.nl/gezonde-tussendoortjes-goede-snacks/
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=mueslireep
  • http://chickslovefood.com/3x-gezonde-mueslirepen-suikervrij-glutenvrij-vegan/
  • http://uitpaulineskeuken.nl/2013/08/pauline-test-gezonde-mueslirepen.html

Reageer op het artikel "Zijn mueslirepen gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 23-12-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!