De beste alternatieven voor suikerrijke drankjes

De beste alternatieven voor suikerrijke drankjes Drink je veel suikerrijke drankjes maar wil je liever overstappen op een gezonder alternatief? Je hoeft gelukkig niet de hele dag aan het water. Er zijn ook diverse alternatieve voor suikerrijke drankjes die gewoon een lekkere smaak hebben. Denk bijvoorbeeld eens aan kokoswater of bietensap. Daarnaast kun je met een sapcentrifuge ook prima je eigen sapjes of smoothies maken. Je bewijst er je gezondheid een dienst mee.

Iets anders dan suiker!

Suiker is favoriet, maar slecht voor de gezondheid

Wanneer het om lekkere drankjes gaat kiezen nog altijd veel mensen voor suikerrijke drankjes, gewoon omdat het lekker is. In veel van deze drankjes zit echter een schrikbarende hoeveelheid suiker. De inname van zoveel suiker kan zorgen voor diverse gezondheidsproblemen. Twee glazen suikerrijke frisdrank per dag drinken zorgt al voor een toename van de kans op een hartaanval met 35%. De kans op het ontwikkelen van diabetes stijgt met 25% en de kans op een beroerte 16%. De inname van fructose, een soort suiker uit fruit die in veel dranken gebruikt wordt verhoogt bovendien de kans op jicht, een pijnlijke ontsteking van de hand of voet als gevolg van gekristalliseerd urinezuur.

Overstappen op light frisdranken is niet voor iedereen een optie. Mensen die gewend zijn geraakt aan de zoete cola kunnen maar moeilijk genieten van een glaasje suikerarme cola. Het drinken van light frisdranken wordt bovendien steeds vaker gelinkt aan gewichtstoename. Dat komt doordat mensen die veel light drinken onderbewust denken dat ze gezond bezig zijn en daarom wel wat meer ongezond mogen eten. Light frisdranken zijn bovendien even slecht voor het gebit als de suikerrijke tegenhangers.

Moeten we dan allemaal aan het water? Nee gelukkig zijn er diverse gezonde alternatieven die toch erg lekker kunnen zijn.

Bron: CelioNicoli, PixabayBron: CelioNicoli, Pixabay

Kokoswater

Er bestaat al langer een hype rondom kokoswater en dit is niet onterecht. Meer specifiek gaat het om het sap van de groene kokosnoot. Dit bevat namelijk een ideale combinatie van elektrolyten: sodium, potassium, magnesium en calcium. Daarnaast bevat het ook een kleine hoeveelheid vitamine C. 100 ml kokoswater bevat 19 calorieën en ongeveer een halve theelepel natuurlijke suikers.

Kokossap wordt ook vaak genoemd als effectief middel tegen een kater. Het werkt vaak goed om je maag te kalmeren en je vochtgehalte aan te vullen. Door de hoge concentraties vezels is het bovendien goed voor de spijsvertering en vermindert het brandend maagzuur.

Koop je kokoswater in de supermarkt dan is hier voor de smaak vaak nog iets aan toegevoegd zoals ananassap of mangosap. Geheel onnodig want kokoswater heeft van zichzelf al een aangename smaak. Wil je zeker weten dat er niet onnodig extra suiker is toegevoegd aan de kokossap, kies dan een pure variant.
Bron: Lauracuriacu, PixabayBron: Lauracuriacu, Pixabay

Bietensap

Het heeft misschien niet zo'n smakelijke reputatie, maar heb je weleens bietensap geprobeerd? Diverse wetenschappelijk studies hebben aangetoond dat bietensap helpt bij het verlagen van de bloeddruk door de hoge concentraties nitraten. Wie veel aan sport doet en graag goed wil hydrateren voor een work out doet er bovendien goed aan de sportdrankjes te vervangen door bietensap. Spieren gaan er efficiënter van werken en er is minder energie nodig om zuurstof aan te maken. Bietensap bevat 41 calorieën per 100 ml. Je kunt (biologische) bietensap in een fles kopen, maar je kunt het ook als rode bietenpoeder toevoegen aan een smoothie.

Sap of smoothie met olijfblad

Maak je graag zelf sapjes of smoothies met bijvoorbeeld een sapcentrifuge, blender of slowjuicer? Overweeg dan ook eens om olijfblad toe te voegen. De wetenschap dat olijfblad heilzaam is voor de gezondheid stamt al uit Bijbelse tijden. Het wordt onder meer gebruikt voor het versterken van het immuunsysteem, het bespoedigen van herstel bij griep en verkoudheid, het verlagen van de bloeddruk en het verminderen van de opname van vetten uit andere voedingsmiddelen. Daarnaast wordt het specifiek gebruikt door diabetici en mensen met psoriasis om deze aandoeningen te behandelen.

Bron: Julie Kolibrie, PixabayBron: Julie Kolibrie, Pixabay
De stof die maakt dat olijfblad zo goed is voor de gezondheid is oleuropeïne. Deze stof wordt voor de bereiding van olijfolie vaak verwijderd omdat het anders een te bittere smaak zou krijgen. Vermengd in een smoothie merk je hier echter nauwelijks iets van omdat je maar een kleine hoeveelheid nodig hebt. Het wordt afgeraden om olijfblad te gebruiken wanneer je anti-stollingsgeneesmiddelen gebruikt.

Olijfblad is verkrijgbaar in diverse vormen waarvan thee het bekendste is. Daarnaast bestaat er echter ook olijfbladpoeder dat je zelf kunt toevoegen aan een sapje of smoothie. Moeite om olijfbladpoeder te vinden? Je kunt ook kiezen voor olijfbladcapsules en deze openbreken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
7 tips om je suikerverslaving te overwinnen7 tips om je suikerverslaving te overwinnenEen suikerverslaving is moeilijk te negeren. Wat het nog veel moeilijker maakt is het feit dat suikerrijke snacks en voe…
Energiedrankjes, gebruik en verslavingEnergiedrankjes, gebruik en verslavingVoor velen is de tijd van de Sisi limonade voorbij. Jongeren houden het voortaan bij andere drankjes. Dikwijls zijn dat…
Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Iedereen weet dat het eten van suiker niet verstandig is wanneer je wilt afvallen. Suiker is een echte dikmaker. Toch zi…
Gezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkGezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkHet is veel makkelijker om niet te veel suiker te eten op het werk door je drang naar suiker onder controle te houden. G…

Ui of ajuin en de algemene gezondheid: voordelen en nadeelUi of ajuin en de algemene gezondheid: voordelen en nadeelUien hebben heel wat voordelen voor de gezondheid. Zonder dat je het echt weet, eet je heel wat ui of ajuin gedurende de…
Bewerkt en rood vlees: Goed of slecht voor de gezondheid?Bewerkt en rood vlees: Goed of slecht voor de gezondheid?De gemiddelde Nederlander eet meer vlees dan dat wordt aangeraden. Wat zit er allemaal in het vlees dat wij eten? In vle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GLady, Pixabay
  • http://www.dailymail.co.uk/health/article-3251940/Trying-sugary-drinks-Experts-reveal-6-best-alternatives-include-chocolate-milk.html
  • http://rubriek.nl/gezondheid/redenen-om-meer-kokoswater-te-drinken
  • Afbeelding bron 1: CelioNicoli, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Lauracuriacu, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Julie Kolibrie, Pixabay

Reageer op het artikel "De beste alternatieven voor suikerrijke drankjes"

Infoteur: Dessal
Laatste update: September 2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!