InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is hummus/hoemoes gezond of ongezond en hoe maak ik het?

Is hummus/hoemoes gezond of ongezond en hoe maak ik het?

Is hummus/hoemoes gezond of ongezond en hoe maak ik het? Hummus, ook wel hoemoes of houmous genoemd, is een eenvoudig, maar lekker gerecht dat zijn oorsprong kent in het gebied ten oosten van de Middellandse Zee, de zogenaamde Levant. Op welke plek het gerecht exact is ontstaan is onduidelijk, maar duidelijk is wel dat het gerecht zowel door Arabieren als door de Joodse inwoners van het gebied gegeten wordt.

Waar komt hummus vandaan en wat zit er in?

Wie de hummus ooit bedacht heeft is onduidelijk, maar het gerecht neemt wel een prominente plek in in de keukens uit de Levant. In deze regio worden diverse verschillende varianten van hummus gegeten, waarbij de basis altijd bestaat uit een puree van kikkererwten. Verder zitten er sesampasta, olijfolie, knoflook, citroensap en kruiden in, waaronder bijvoorbeeld peper en zout. Bij verschillende varianten van hummus worden er verschillende andere ingrediënten aan toegevoegd; in feite zijn de mogelijkheden hierin bijna oneindig. Er zijn zelfs varianten met wasabi bekend!

Gezonde eigenschappen

De kikkererwten die het grootste deel van de hummus uitmaken hebben een aantal zeer gezonde eigenschappen. Zo zitten ze vol eiwitten. Deze eiwitten maken dan ook dat de kikkererwten een goed alternatief zijn voor bijvoorbeeld vegetariërs, die de eiwitten uit vlees moeten missen. Naast eiwitten zitten er echter nog een aantal andere gezonde vitaminen en mineralen in kikkererwten, waaronder bijvoorbeeld ijzer. Door de verwerking van de kikkerwert in hummus, zien we de gezonde eigenschappen uit de kikkererwten ook terug in hummus. In hummus zitten bijvoorbeeld de volgende gezonde stoffen:
  • Eiwitten
  • Langzame koolhydraten
  • Voedingsvezels
  • Magnesium
  • Calcium
  • Vitamine B11
  • Zink

Langzame koolhydraten

De langzame koolhydraten uit hummus zijn koolhydraten met een lage glycemische index. Dit betekent dat deze koolhydraten langzaam verwerkt worden door het lichaam en de bloedsuiker hierdoor relatief stabiel blijft. Grote schommelingen in bloedsuiker kunnen grote verschillen in energiebeleving opleveren en kunnen daarnaast zorgen voor een vergrote kans op diabetes. Het eten van langzame koolhydraten kan dus bijdragen aan een lagere kans op diabetes en zorgt voor een betere verdeling van het energieniveau over de dag heen.

Voedingsvezels in hummus

De voedingsvezels uit hummus dragen bij aan een stabiele darmflora. Tevens zorgen de voedingsvezels ervoor dat het verzadigingsgevoel eerder bereikt wordt en het lichaam dus eerder aangeeft dat het vol zit. Het voordeel hiervan is dat we hierdoor minder eten en dus ook minder calorieën binnenkrijgen, terwijl we toch een vol gevoel hebben.

Mineralen

De mineralen die te vinden zijn in hummus dragen bij aan stevigere botten (calcium) en gaan een futloos gevoel tegen. IJzer bijvoorbeeld zorgt ervoor dat zuurstof beter door het lichaam vervoert kan worden, waardoor we gedurende de dag een energieker gevoel hebben. Hoewel spinazie vaak wordt aangeraden om een ijzertekort op te vullen, kan hummus hier dus ook aan bijdragen.
Ook ons afweersysteem heeft profijt van het eten van hummus; een van de stoffen die een goed afweersysteem nodig heeft is zink en dat mineraal vinden we ook in hummus.

Supermarkt hummus en eigengemaakte hummus

Wel is er een verschil tussen de hummus zoals we die in de supermarkt vinden en zelfgemaakte hummus. Hummus uit de supermarkt varieert in het aandeel kikkererwten dat er in is verwerkt en er wordt vaak vet aan toegevoegd. Vaak zijn dit wel gezonde onverzadigde vetten, maar dit zorgt er toch voor dat hummus uit de supermarkt met ongeveer 300 kcal per 100 gram ongeveer 2x zoveel calorieën bevat als zelfgemaakte hummus. Dit betekent niet dat hummus uit de supermarkt ongezond is; integendeel, het is zeer gezond. Zelfgemaakte hummus is echter nog iets gezonder.

Het recept voor hummus

Het basisrecept voor zelfgemaakte hummus bestaat uit de volgende ingrediënten:
  • 400gram kikkererwten
  • 1 eetlepel tahin (sesampasta)
  • 1 scheut olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • Citroensap van een halve citroen
  • peper en zout naar smaak

Het bereiden van dit recept is eenvoudig; alles kan bij elkaar in de blender om vervolgens tot een pasta gemixt te worden. Een eenvoudig, snel en gezond gerecht! Om het gerecht spannender te maken of om lekker af te wisselen zijn er allerlei toevoegingen mogelijk, zo kunnen er pepers aan toegevoegd worden of zelfs wasabi. Ook paprikapoeder kan gebruikt worden, of natuurlijk een eigen idee. Er zijn veel mogelijkheden waarbij ook zelf experimenteren nog goed mogelijk is!

Lees verder

© 2015 - 2019 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hummus, hoe maak je het en hoe presenteer je het?Hummus, hoe maak je het en hoe presenteer je het?We schrijven het als houmous, hoemoes, humus, hummes of hummus. Deze puree is populair en wordt te pas en te onpas toege…
Israëlische keuken: techina, aubergine, hummusIsraëlische keuken: techina, aubergine, hummusWat zijn typische Israëlische gerechten? In dit artikel aandacht voor techina, aubergine en hummus. Techina is een dikke…
Vier gezonde tussendoortjesWe herkennen het allemaal, het verlangen naar een zak drop of een stuk chocolade. De één moet in de middag echt een snoe…
Gezond eten betekent niet altijd afvallen!Gezond eten betekent niet altijd afvallen!Er wordt veel gedacht dat het gezonder gaan eten ook bijdraagt aan het verliezen van gewicht. Gezonder eten is vanzelfsp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ajale, Pixabay
  • http://www.z24.nl/ondernemen/hummus-wat-zit-er-in-en-hoe-gezond-is-het-522644
  • https://gezondetips.nl/hummus
  • http://www.optimalegezondheid.com/hummus-als-superfood/

Reageer op het artikel "Is hummus/hoemoes gezond of ongezond en hoe maak ik het?"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 30-11-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!