InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Szechuanpeper, een eigenaardige peper

Szechuanpeper, een eigenaardige peper

Szechuanpeper, een eigenaardige peper Szechuanpeper is peper uit China genoemd naar de Chinese provincie Sichuan. De peper wordt gebruikt in de Chinese en Japanse keuken en heeft internationaal ook zijn plekje gevonden. Het is echter wel een tijd verboden geweest in de Verenigde Staten en het kan voor een raar tintelig gevoel op de tong en lippen zorgen. Is szechuanpeper eigenlijk gezond?

Wat is szechuanpeper

Szechuanpeper heet dan wel peper, maar het is helemaal geen peper. Het behoort tot dezelfde plantenfamilie als de citrusvruchten: de wijnruitfamilie. De naam szechuanpeper komt van de Chinese provincie Sichuan, deze provincie staat bekend om haar pittige keuken. De specerij wordt hier dan ook veelvuldig gebruikt. Naast China wordt het ook veel gebruikt in landen als Tibet, Nepal en Japan. Internationaal wordt de peper ook veelvuldig gebruikt, in Nederland is het bijvoorbeeld gewoon te koop bij de Albert Heijn.

Waar bestaat szechuanpeper uit?

Aan de szechuanstruik groeien bessen, deze bessen hebben een soort kapsel ter bescherming. Deze kapsels worden gebruikt als specerij genaamd szechuanpeper. De kapsels zijn zwart tot roodbruin van kleur en zien er erg gerimpeld uit. De kapsels worden eerst gedroogd en daarna worden ze soms tot poeder vermalen, maar ze worden ook heel verkocht.

Hoe smaakt szenchuanpeper?

De peper heeft een licht en ruwe zure muntsmaak met een olie-achtige nasmaak. De smaak past goed bij het eten van vis, kip, pasta, rijst, koolgerechten en schaaldieren. Om eens een andere smaak bij je eten te krijgen kun je de normale zwarte peper eens verwisselen met szechuanpeper. In China en Japan wordt het veelvuldig gebruikt voor het op smaak brengen van gerechten. In China maakt het deel uit van het vijfkruidenpoeder en in Japan van het zevenkruidenmengsel.

Tintelingen door de peper?

Szechuanpeper kan ervoor zorgen dat je tintelingen op je tong en lippen voelt. Dit wordt ook wel paresthesie genoemd en komt door de stof Hydroxy alpha sanshool. Deze stof activeert de gevoelsreceptoren. Dit zorgt ervoor dat het eten op een andere manier beleefd wordt. Er is namelijk steeds sprake van een tinteling. De peper activeert dezelfde zenuwen wanneer je licht wordt aangeraakt. De respondenten in een onderzoek werd gevraagd wat ze voelden als de peper met de lippen in aanraking kwam, de meesten zeiden dat ze een tinteling voelden gevolgd door een branderig gevoel. Er wordt ook onderzocht of de tinteling mensen met chronische pijn kunnen helpen.

Verboden in de VS

Szechuanpeper was een lange tijd verboden in de VS. Wel 37 jaar, van 1968 tot 2005. De FDA vermoedde namelijk dat de bacterie, die citruskanker veroorzaakt, werd meegevoerd. Dit omdat de peper van een struik komt wat behoort tot de citrusachtige. Om de eigen plantages te beschermen mocht de peper niet worden ingevoerd. Vanaf 2005 is de import weer toegestaan. Wel heeft de FDA verplicht dat de kapsels worden verhit bij een minimale temperatuur van 70 °C. Bij deze temperatuur wordt de bacterie gedood en mag de peper geïmporteerd worden.

Is szechuanpeper gezond?

Goed voor de spijsvertering

Szechuanpeper stimuleert de smaakpapillen op zon manier dat ze een seintje naar de maag zenden om het niveau van zoutzuur in het maagzuur te verhogen. Hierdoor wordt de spijsvertering gestimuleerd.

Stimuleren van eetlust

Heb je wel eens last van een lage appetijt? Dan is szechuanpeper een ideale oplossing. De peper zorgt er namelijk voor dat je eetlust krijgt voor het voedsel.

Mineralen en vitaminen

In szechuanpeper zit veel mangaan, kalium, ijzer, koper, fosfor, selenium, zink en voedingsvezel. Bovendien zitten er veel vitaminen in. De vitaminen in szechuanpeper zijn vitamine K, vitamine A, caroteen, pyridoxine, en thiamine.
Gerelateerde artikelen
Pepers: een specerij apart!Peper is een specerij dat elke kok in zijn keuken heeft staan. Logisch, want het smaakt bijna overal bij! Niet alleen in…
Dressings met olijfolie: 3 simpele receptenDressings met olijfolie: 3 simpele receptenOlijfolie vormt de basis voor veel overheerlijke dressings. Want een salade smaakt pas echt lekker als hier een goede dr…
Roerei op verschillende manierenRoerei is lekker maar het is altijd zo snel op, en smaakt altijd zo standaard. Ben je dit nou ook zo zat, probeer dan ee…
Capsicum: Chilipeper of Spaanse peperBehalve de pittige specerij peper, die niet meer weg te denken valt uit onze keukens, is ook de chilipeper een waardevol…
Een ei hoort er (altijd) bij!Een ei hoort er (altijd) bij!Ei, de ideale combinatie van gezonde voeding, vitaminen en lekker te combineren bij het ontbijt, de lunch, het diner en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Didier Descouens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.tarladalal.com/glossary-schezuan-peppers-1465i
  • http://www.bushealth.com/nutrition-of-sichuan-peppercorns/
  • http://www.foodlog.nl/artikel/waarom-je-lippen-gaan-tintelen-van-szechuan-peper/
  • http://www.gochengdoo.com/en/blog/item/1894/three_things_you_didnt_know_about_sichuan_peppers
  • http://www.medindia.net/news/tingling-sensation-caused-by-szechuan-pepper-could-help-patients-with-chronic-pain-124875-1.htm

Reageer op het artikel "Szechuanpeper, een eigenaardige peper"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 23-12-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!