InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Talon noir: Donkere verkleuring op hiel zonder symptomen

Talon noir: Donkere verkleuring op hiel zonder symptomen

Talon noir: Donkere verkleuring op hiel zonder symptomen Een talon noir is een onschuldige, asymptomatische, door trauma veroorzaakt verdonkerd huidgebied dat zich normaal aan de achterkant of aan de achterkant-zijkant van de hiel bevindt. Andere symptomen komen niet voor bij dit verdonkerd huidletsel. Een talon noir is een relatief goedaardige aandoening die een melanoom of andere aandoeningen mogelijk nabootst en daarom vaak zorgt voor een diagnostisch dilemma. Een behandeling is niet strikt noodzakelijk maar is wel mogelijk. Een talon noir werd voor het eerst beschreven in de medische literatuur door de artsen Crissey en Peachey in 1961.

Synoniemen van talon noir

Andere benamingen voor een talon noir zijn ‘calcaneale petechiën’ en ‘zwarte hiel’.

Oorzaken: Trauma aan opperhuid

Bij een talon noir ontstaat een bloedlekkage in de epidermis (opperhuid) na herhaalde trauma- of afschuifkrachten.

Risicofactoren: Stoppen en starten bij het sporten

Vaak ligt de basis van dit trauma aan het beoefenen van een sport waarbij de patiënt veel moet stoppen en starten. Voorbeelden van dergelijke sporten zijn basketbal, langlaufen, tennis, voetbal en gymnastiek. Meestal zijn jongere atletische personen aangetast, maar ook ouderen met handpalm- of voetzoolverwondingen produceren vergelijkbare letsels. Ook marcheren is in verband gebracht met een talon noir. Een virale etiologie is tot slot ook gemeld.

Locaties van aandoening aan voetzool

Een talon noir situeert zich op de hiel. Andere gerapporteerde sites zijn de middenvoetsbeentjes, de handpalmen (palmaire petechiën, tache noir) het oogbindvlies (oculaire conjunctiva) en de vingers. Meestal zijn atleten die zich bezighouden met racketsporten, gewichtheffen, bergbeklimmen, gymnastiek, golfskiën of golfen getroffen door een tache noire. Sommige dermatologen (huidartsen) gebruiken de benaming talon noir voor de donkere huidletsels van zowel de hiel als de handpalm. Omdat de aandoening op verschillende locaties en om uiteenlopende redenen tot stand komt, opteren sommige dermatologen voor de term ‘posttraumatische cutane intracorneale bloeding’.

Symptomen: Donkere verkleuring op hiel

Een patiënt heeft op de achterkant of anders de achterkant-zijkant van de hiel een donkere plek (hyperpigmentatie). De meeste letsels zijn asymptomatische, violetzwarte vlekken (macules), geïsoleerd of in clusters (groepjes). Sommige zeldzamere patronen die worden beschreven, zijn lineaire of horizontale matrices.

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van een talon noir is meestal eenvoudig te stellen. Een grondige dermoscopische diagnose van elke zwarte vlek is wel noodzakelijk om een acraal lentigineus melanoom (vorm van huidkanker) uit te sluiten. Soms voert de arts ook een biopsie uit om zekerheid te krijgen over de diagnose.

Andere mogelijke diagnoses zijn:
  • bijwerkingen van medicatie
  • een acraal naevus: Dit melanocytisch proces is gemakkelijk waar te nemen via een biopsie.
  • een gepigmenteerd basaalcelcarcinoom (langzaam groeiende vorm van huidkanker)
  • een pagetoïde Spitz naevus (goedaardig type roze moedervlek op gezicht)
  • een solitair angiokeratoom (goedaardig rood vlekje of bultje op de huid)
  • een traumatische tatoeage
  • embolieën
  • seborreïsche keratose (goedaardig gezwel op de huid)
  • tinea nigra: Een zeldzame schimmelinfectie met een organisme dat zijn eigen melanine-gebaseerd pigment produceert. De schimmel is gemakkelijk te detecteren via een biopsie.
  • vasculitis (ontsteking van de bloedvaten)
  • verruca vulgaris: Soms zijn verwijde en getromboleerde haarvaatjes zichtbaar in het midden van de wrat, maar meestal is dit zeer punctueel van aard. Andere kenmerken zoals een onderbreking van de huidlijnen duiden op de aanwezigheid van een wrat.
  • winterhanden

Behandeling

Indien nodig snijdt de arts in het stratum corneum (hoornlaag van de huid) om het hemorragische materiaal bloot te leggen en te verwijderen. Bij een melanoom (vorm van huidkanker door blootstelling aan zonlicht) ligt het kleurpigment dieper en kan de arts dit niet verwijderen door het stratum corneum te verkleinen.

Prognose van zwarte huidletsels

Een zwarte vlek op de hiel na een trauma is een onschadelijk, zelfgenezend proces met een uitstekende prognose.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De unieke stijl van Film NoirDe unieke stijl van Film NoirDe Film Noir. Er is heel weinig bekend over dit genre, terwijl het in de jaren ’40 zo populair was. Daarom is hieronder…
De Bourgogne met de streken Chalonnaise en Côte de NuitsDe Bourgogne met de streken Chalonnaise en Côte de NuitsDe Bourgogne is een oud wijngebied. In ongeveer 400 na Christus werd er al redelijk wat wijn gemaakt. In die tijd waren…
Wijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneWijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneDe Bourgogne is een streek waar heelwat wijngebieden verspreid liggen. De kwaliteit van de wijn hangt in grote mate af v…
Tinea nigra: Donkere vlek in handpalmen door gist (schimmel)Tinea nigra: Donkere vlek in handpalmen door gist (schimmel)Tinea nigra is een tropische huidaandoening die die veroorzaakt is door een gist (schimmel). De schimmelinfectie tast vo…
Ziekte van Sever: ontstoken hielbeen tijdens de groei (kind)Ziekte van Sever: ontstoken hielbeen tijdens de groei (kind)Er zijn diverse aandoeningen die alleen voorkomende bij kinderen die nog in de groei zijn. Een van die aandoeningen is d…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 14 oktober 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Talon noir – skin, https://www.visualdx.com/visualdx/diagnosis/talon+noir?diagnosisId=53210&moduleId=7
  • Talon noir pathology, https://www.dermnetnz.org/topics/talon-noir-pathology/
  • Talon noir, http://www.patientcareonline.com/skin-diseases/talon-noir
  • Talon noir, http://www.pcds.org.uk/clinical-guidance/talon-noir
  • Talon noir: A mirage of melanoma, http://www.pigmentinternational.com/article.asp?issn=2349-5847;year=2015;volume=2;issue=1;spage=54;epage=56;aulast=Keerthi
  • Talon noir: paring can eliminate the need for a biopsy, https://pmj.bmj.com/content/90/1070/730

Reageer op het artikel "Talon noir: Donkere verkleuring op hiel zonder symptomen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 18-07-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voetafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!