InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Transvetten – schadelijke vetten

Transvetten – schadelijke vetten

Transvetten – schadelijke vetten Transvetten zijn schadelijke vetten. Heel veel mensen weten zo langzamerhand wel dat bepaalde vetten heel slecht voor ze zijn. Dus wordt er gebakken en gebraden met vloeibare producten zoals becel en olijfolie en letten heel veel mensen op wat ze op hun brood smeren. Wat vaak wat minder bekend is, is het feit dat in heel veel producten die we zo kant-en-klaar kopen allerlei transvetten zitten. Maar waarin zitten al die schadelijke transvetten dan? En waarom weten we niet van die transvetten?

Transvetten - geharde slechte vetten

Transvetten zijn vetzuren die zijn ontstaan door ze om te bouwen van plantaardige olie tot vast vet. De industrie doet dit omdat gehard vet langer houdbaar is en goed te verwerken is in bijvoorbeeld koeken en snacks. Maar het is erg slecht voor de gezondheid. Het verhoogt het slechte cholesterol in het bloed en verlaagt het goede. Bovendien is met één blik op de schappen echt niet te zien waar nu transvetten in zitten en waar goede vetten in zitten. Goed opletten is dus van groot belang bij het inkopen van allerlei producten. Temeer om fabrikanten niet op de etiketten hoeven te zetten of er transvet in een product zit. Producten met het Ik Kies Bewust logo geeft wel uitsluitsel over de aanwezigheid van transvetten. In een bepaalde productgroep is door middel van dat logo te zien wie de minste schadelijke stoffen bevat, maar ook het minste verzadigd vet, transvet, toegevoegd suiker en zout. Maar lang niet elk product heeft zo’n logo en daarom is het belangrijk om dan zelf goed op te letten.

Het ontdekken van transvetten

Het is heel onduidelijk aangegeven of er transvetten in een product zitten. Het staat namelijk nergens zwart op wit. Maar staat er op een verpakking dat er (gedeeltelijk) gehard plantaardig vet of gehydrogeneerd vet zit dan is de kans groot dat dit transvet is. Wie bewust wil kiezen voor goede producten kan dat soort artikelen dus beter in de schappen laten staan.

Informatie over transvetten:

  • Mensen kunnen in hun eigen keuken geen transvetten maken, dit kan alleen de industrie. Dus allerlei producten die u zelf maakt met natuurlijke vetten zoals olie, noten en zaden bevatten geen transvet.
  • Roomboter en vet vlees, maar ook andere vette zuivelproducten hebben ook een beetje natuurlijk transvet. Dit is echter van een andere soort en niet schadelijk voor het lichaam
  • Wie veel producten eet waarin transvetten zitten, heeft meer kans op hart- en vaatziekten
  • Transvet is het resultaat van het harden van vloeibare oliën in hard of smeerbaar vet zoals margarine. Het is een industriële verwerking.
  • Wettelijk is vastgelegd dat op margarine moet staan hoeveel transvetten erin zitten. Minder dan 1 procent transvet is het beste. Er zijn ook transvetvrije margarines. Die zijn te koop bij natuurvoedingswinkels.
  • Transvetten of kunstmatig geharde plantaardige vetten zitten in onder andere koek, gebak en snacks. Maar ook heel veel kant-en-klaar mixen voor sauzen, gerechten en soepen bevatten transvetten. Ook koffiecreamers en witmakers zitten vol met transvet. Dit geldt overigens ook voor kant- en klare mixen voor cappuccino en chocolademelk. Dit soort mixen zit ook in koffieautomaten, dus op een plaats waar de meeste mensen dat niet verwachten. Kant- en klare cake en taartmixen zijn verder een bron van transvetten. Vetarme mixen waar zelf roomboter of transvetvrije margarine aan toegevoegd moet worden is in dat geval een beter alternatief.
  • Ook de banketbakker kan overigens transvet gebruiken. Een bakker die roomboter en plantaardige olie gebruikt is goed bezig. Als hij of zij geharde plantaardige vetten verwerkt, kunt u overwegen deze bakkerij over te slaan.
  • Patat, kroketjes en andere snacks die zijn gebakken in vast frituurvet bevatten heel veel transvetten. Veel snackbars frituren tegenwoordig met goed vet. Zij hebben een sticker op de deur met daarop:”Wij frituren verantwoord.” Zelf patatjes en andere zaken thuis bakken kan het best in vloeibaar vet, maar mag ook in ossewit, kokosvet en palmolie.

Producten zonder transvetten

Vetarme koeken zoals kruidkoek, ontbijtkoek, Evergreen, Sultana en Vitalinea, maar ook biscuits, lange vingers, café noir, bitterkoekjes, eierkoeken en vruchtenvlaai bevatten geen transvetten
Koeken uit de natuurvoedingswinkel bevatten vaak ook geen transvetten, maar alleen plantaardige vetten.
Gerelateerde artikelen
Waarom opletten met Transvetten?Waarom opletten met Transvetten?Dat transvetten ongezond zijn, daar zijn heel veel mensen zich wel van bewust, maar het overgrote deel sluit daar de oge…
Het dodelijk gevaar van transvettenHet dodelijk gevaar van transvettenEen wetenschapper zei ooit dat het grootste medische experiment was het toevoegen van transvetten aan eten. Honderdduize…
Transvetten zijn dodelijkTransvetten zijn dodelijkTransvetten komen voornamelijk in bewerkte vetten voor, zoals margarine en halvarine. |Met name soja-olie bevatten schad…
Onderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselOnderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselIn ons dagelijks voedsel zitten de noodzakelijke eiwitten, koolhydraten, suikers maar ook vetten. Nu weten we dat er goe…
Is vloeibare boter gezond of ongezondIs vloeibare boter gezond of ongezondEr zijn verschillende soorten boter te krijgen die geschikt zijn om in te koken. Uiteraard is er de ouderwets lekkere ro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Psd, Flickr (CC BY-2.0)
  • Wij frituren verantwoord logo Ik Kies Bewust GezondNu

Reageer op het artikel "Transvetten – schadelijke vetten"

Reacties

R. Stoetzer, 04-02-2016 14:35 #10
Dit artikel is niet meer geheel bij de tijd, althans, gelden bepaalde beweringen zeker niet meer voor Nederland. De Nederlandse olie- en vet-industrie hebben de hoeveelheid transvetzuren in hun producten teruggebracht tot zeer lage niveaus. Mede hierdoor ligt de gemiddelde inname van transvetzuren duidelijk onder de max. aanbeveling van de Gezondheidsraad. Volledig geharde oliën bevatten geen transvet. Transvet ontstaat trouwens nauwelijks of niet bij het te heet worden van onverzadigde oliën, dan ontstaan ontledingsproducten die niet lekker en ook niet erg gezond zijn.

Don Miata, 11-08-2014 11:32 #9
Dit verhaal klopt van geen kant, mensen kunnen wel degelijk (onbedoeld) transvet produceren het enige wat ze hoeven te doen is olie te verhitten, vrijwel alle oliën zijn daar gevoelig voor, ook plantaardige oliën, de enige olie die op wat grotere schaal verkrijgbaar is, is olijfolie maar die verbrandt snel kan de hoge temperaturen niet verdragen dan komt kokosolie die wel de hoge temperatuur kan verdragen maar in Nederland niet (betaalbaar) op grotere schaal verkrijgbaar is. dan zijn er nog enkele heel kleine oliën die in aanmerking zouden komen maar niet op schaal verkrijgbaar zijn. Het zou u sieren als u uw verhaal van de onwaarheden ontdoet.

Iris Has, 09-06-2014 03:02 #8
Geachte redactie van Info Nu,

We zijn heel blij de site van Info Nu hebben gevonden! Hier krijgen we altijd de juiste informatie!
Momenteel zijn we erg bezig met onze gezondheid. Nadat we alarmerende berichten hoorden over de gevaren van transvetten, schrokken we erg. We hebben in al die jaren best wel veel gebak, zoutjes, vette snacks en dergelijke naar binnen gewerkt.
Echter, we eten normaliter wel heel gezond. Voldoende groenten, fruit, noten, volkoren produkten enz. We letten er ook erg op dat groenten en fruit niet bespoten zijn. Helaas weten we nooit helemaal zeker of we werkelijk biologisch eten aangezien het publiek weleens verkeerd wordt voorgelicht. We willen er ook niet teveel bij stilstaan want we kunnen nl, niet alles vermijden.
Wat ons wel erg verontrust is dat transvetten bijna overal inzitten. We kunnen bepaalde koekjes, en andere kant en klaar mixen en dergelijke wel proberen te vermijden, vaak is het niet altijd duidelijk op het etiket of we een gezond produkt in ons handen hebben. Ook gaan we weleens uit eten en dan ook kiezen we zo bewust mogelijk voor een gezonde maaltijd.
Maar vaak twijfelen we toch en weten dan niet wat er zich in de keuken afspeelt en of ze daar de juiste ingredienten gebruiken en hopen dan ook dat ze geen transvetten in de maaltijden verwerken.
Hoe zouden we dit kunnen nagaan? We kunnen weliswaar vragen in hoeverre ze die transvetten gebruiken maar waarschijnlijk zullen we nooit echt te weten komen of dat het geval is. Een restauranthouder wil zijn naam ook hoog houden dus in hoeverre kom je achter de waarheid? Verder maken we ons wel zorgen voor wat betreft die transvetten in produkten uit de supermarkt. In biologische winkels zijn de produkten te duur.

Hartelijk dank voor het reageren. Reactie infoteur, 07-07-2014
In ieder geval geen kant en klaar troep kopen en eten, want dat soort eten zit vol met transvetten. Als u heel gewoon heel gezond inkoopt kan het eigenlijk niet fout gaan. Dus groenten, fruit, aardappelen, rijst en vlees en vis als u dat eet. Een gezonde fles olijfolie of kokosolie en dan heeft u een heel gezond dieet zonder transvetten. En wilt u wel eens iets lekkers maak het dan zelf. Dan weet u precies wat u er in stopt. Zelf koekjes maken met roomboter en een goede meelsoort en eieren bijvoorbeeld levert ook een gezond alternatief. Bij uit eten gaan zou ik kiezen voor hele gezonde maaltijden en vragen waar ze in bakken. Een beetje restaurant kan dat wel. Of kies eens voor een biologisch restaurant.

Joke Kraan, 10-12-2013 12:52 #7
Plotseling had ik door, dat ik na het drinken van koffie met completa steeds een schrale keel krijg, waarbij ik ook licht moet hoesten, erg vervelend. Dus wat nu? Hebben jullie nog een idee? Koffiemelk vind ik niet lekker. Misschien moet ik dan maar weer terug grijpen naar zwarte koffie of koffie met warme eventueel opgeklopte melk
Vriendelijke groeten, Reactie infoteur, 04-04-2014
Gewoon normale melk opwarmen. Of misschien melk van rijst of amandelen.

Singalees (infoteur), 23-06-2013 19:05 #6
Ossenwit en palmvet zijn wel harde vetten, maar geen bewerkte harde vetten. Transvetten zijn vetten die bewerkt zijn en dat zijn ossenwit en palmvet niet. Het lichaam herkent dat niet en dat betekent dat het slecht is voor het lijf. Ik neem als voorbeeld een pak margarine. Dit zijn dusdanig bewerkte vetten dat je ze gerust een maand in de schuur kunt leggen. Ga je dan kijken wat er mee is gebeurd dan is de uitkomst gewoon helemaal niets. Geen schimmels, geen veranderingen in het uiterlijk. Niets. Terwijl dat natuurlijk niet normaal is. Leg je een pak roomboter neer dan loopt dat na een paar dagen als het ware vanzelf weg. Gewoon omdat het nog vol zit met natuurlijk nutrienten die door het lichaam worden herkend.

Lianne, 16-05-2013 22:58 #5
Er staat dat frituren in harde vetten transvetzuren maakt. Vervolgens staat er dat ossenwit en palmet goed zijn (harde vetten)?! Ik leer dat juist sterke verhitting van meervoudig onverz vet transvetzuren maakt (w.fache, biochemicus). Dus inderdaad verz vet gebruiken om te frituren, dat is immers veel stabieler van structuur. Verwarrend artikel dus, helaas

Yuri, 26-07-2012 02:07 #4
Dat we de banketbakker die geharde vetten in zijn producten verwerkt moeten overslaan is volkomen duidelijk. Echter heb ik nog nooit een bakker gezien die aankondigt wat voor vet er in de bakkerij wordt toegepast, dus hoe wéét die bakkers van elkaar te onderscheiden?

Sylvia de Heer, 14-05-2012 18:57 #3
Beste Mevr, Mnr,

Het is schrikbarend om te lezen dat er zo met ons gesold wordt.Dat we zelf niets te zeggen hebben over onze eigen gezondheid.Ik heb enkele Fam hiervan op de hoogte gesteld, maar wordt er van de andere kant nu ook nog iets gedaan?En wat eten de Heren zelf?

Jcd, 25-03-2011 13:30 #2
Als het zo schadelijk is waarom zit het er dan nog in… laten ze het hun eigen kinderen ook eten, vraag ik mij dan af?

Keijer, 21-03-2011 22:00 #1
Ik ben geschrokken dat zelfs in Becel vloeibaar transvetten zijn verwerkt.
Vooral omdat Becel juist goed zou zijn voor hart en bloedvaten.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!