InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vegetarisch dieet voor optimale gezondheid en beter milieu

Vegetarisch dieet voor optimale gezondheid en beter milieu

Er is veel onderzoek gedaan naar of de vegetarische levenstijl gezonder is dan die van vleeseters. Meestal wordt geconcludeerd dat dit inderdaad zo is. Maar dan alleen als je als vegetariër een uitgebalanceerd dieet volgt, en zorgt dat je genoeg van alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt. Men zegt ook wel eens dat de reden dat vegetariërs gezonder zijn is, dat zij sowieso al bewuster bezig zijn met wat ze precies eten. Ze weten dus beter wat wel en niet goed voor je lichaam is.

Voordelen van vegetarisch eten voor je gezondheid

Minder last van ziektes en kwalen

Vegetariërs hebben minder kans op overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes, reumatoïde artritis, en darmkanker. Ze hebben ook minder kans om te sterven aan hart-en vaatziekten. Vegetariërs hebben een lagere bloeddruk, zelfs wanneer ze dezelfde hoeveelheid zout eten als vleeseters en minder bewegen. Veel studies tonen aan dat onder vegetariërs minder gevallen van darmkanker voorkomen, dit is grotendeels het gevolg van de verschillen in de bacteriële flora die in de dikke darm leven.
Er zijn veel factoren in de vegetarische voeding die bijdragen aan een betere gezondheid. Vegetariërs consumeren twee tot drie keer zo veel vezels dan vleeseters. Het is aangetoond dat dit het cholesterol en de bloedsuikerspiegel verlaagt, en tegen dikke darmkanker beschermt. Een vegetariër krijgt ook meer anti-oxidanten binnen, die zijn te vinden in een grote variëteit aan plantaardig voedsel, en beschermen cellen tegen zuurstof-geïnduceerde schade en verlagen het risico op hart-en vaatziekten, artritis, kanker en andere ziekten. Anti-oxidanten gaan ook de veroudering van de huid tegen.

Oorzaken dat vegetariërs gezonder zijn

Vegetariërs eten meer isoflavonen dan vleeseters. Deze zijn vooral te vinden in sojaproducten. Onderzoek toont aan dat isoflavonen het risico op prostaatkanker verminderen en ze kunnen de gezondheid van je botten verbeteren. Vegetariërs eten ook veel minder verzadigd vet en slecht cholesterol dan vleeseters, wat resulteert in aanzienlijk lagere niveaus van cholesterol in het bloed, verminderde gevallen van hart-en vaatziekten en mogelijk diabetes en kanker.
Verder zijn vegetariërs sowieso al meer en bewuster bezig met wat zij eten. Zo eten veel mensen geen vlees meer, vanwege de hoeveelheid hormonen die erin zitten. Zij zijn vaak beter ingelezen in wat voor soort voedsel gezond is en wat niet. Als vegetariër moet je er nou eenmaal meer op letten dat je alle voedingsstoffen in voldoende hoeveelheden binnen krijgt. Bloedarmoede komt bijvoorbeeld vaker voor onder vegetariërs, dan onder vleeseters, dus als vegetariër moet je leren hoe je dit kunt voorkomen. Vegetariërs eten over het algemeen meer vers fruit en groenten dan vleeseters, en minder kant-en-klaar maaltijden.

Voordelen van vegetarisch eten voor het milieu

De impact van vlees eten op het milieu

Vlees eten is slecht voor het milieu. De bio-industrie is een van de meest belastende industrieen voor het milieu. Het kost enorm veel landbouwgrond om vee te voeden, en ook erg veel water. Grond en water dat veel efficienter gebruikt zou kunnen worden om groente en fruit te verbouwen voor menselijke consumptie. Verder worden er elk jaar ein norme grote stukken natuurgebied de bomen gekapt en wordt er landbouwgrond van gemaakt. Dit is bijvoorbeeld een probleem met het langzaam verdwijnende regenwoud in Zuid-Amerika.
Verder zorgt overbevissing ervoor dat bepaalde vissoorten schaars worden en met uitsterven bedreigd raken. Ook worden veel andere dieren en vissen gevangen, die niet verkocht kunnen worden, en dood weer in zee worden teruggegooid. Zoals bijvoorbeeld dolfijnen, haaien, zeeschilpadden, en andere vissoorten. En wist je bijvoorbeeld dat het iets meer dan 2 kilo gevangen zeevis kost, om 1 kilo kweekvis te produceren. Dus viskwekerijen lossen het overbevissingsprobleem niet op.

Hoe de bio-industrie het vee behandeld

En dan is er nog de manier waarop vee wordt gehouden in de bio-industrie. De dieren zitten dicht op elkaar in kleine hokken, zien vaak nauwelijks daglicht. Veel dieren krijgen groeihormonen in hun voedsel om ze sneller en groter te laten groeien. Deze hormonen zitten vervolgens ook in het vlees wat op jouw bord terecht komt. Veel kippen krijgen tegenwoordig zoveel hormonen dat ze 2 keer zo snel van kuikens uitgroeien tot volwassen kippen. Zo kunnen ze sneller geslacht worden en levert het meer op. Maar het betekent ook dat hun skelet de snelle gewichtstoename niet aan kan, en ze door hun poten zakken en nauwelijks nog kunnen lopen. Ook worden veel kippen tegenwoordig in donkere schuren gehouden, en zien ze hun hele leven niet eenmaal zonlicht.
Uiteraard is biologisch vlees eten een stuk beter voor het milieu. Deze dieren hebben meer ruimte, en mogen vaak wel buiten grazen.

Tot slot

Vegetarisch eten is dus goed voor uw lichaam, en ook voor het milieu. Maar het is wel belangrijk dat je als vegetarier een uitgebalanceerd dieet eet. Als je vegetarisch bent, maar toch ongezond eet en niet alle nodige voedingstoffen en vitamines en mineralen binnen krijgt, zul je de voordelen van het vegetarisch eten minder merken.
En als je niet vegetarisch wilt worden, maar toch wat eco-vriendelijker wilt eten, helpt het al om minder vlees te eten. Eet bijvoorbeeld 2, 3 of 4 dagen per week vegetarisch. Zelfs dat helpt het milieu al enorm!
© 2011 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentVegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentAls je thuis de enige vegetariër bent of als je als enige thuis vegetariër wilt worden, kunnen je huisgenoten het lastig…
Tips om vegetarisch te blijven eten op vakantieVoor de meeste vegetariërs is het heel gemakkelijk om zich in Nederland aan hun vegetarische eetgewoonten te houden. Je…
Glutenvrij vegetarisch etenWanneer iemand die vegetarisch eet er achter komt dat diegene ook glutenvrij moet eten, dan kan dit overweldigend lijken…

Reageer op het artikel "Vegetarisch dieet voor optimale gezondheid en beter milieu"

Reacties

Willemijn, 25-10-2015 21:16 #2
Mij is ook heel lang verteld dat vegetarisme beter is voor het milieu, maar ik ben daar steeds meer aan gaan twijfelen. 'Vlees is slecht voor het milieu' kan waar zijn maar is ook ongenuanceerd. Dit verschilt sterk per vleessoort, rundvlees is bijvoorbeeld veel milieuonvriendelijker dan kippenvlees. In veel vegetarische gerechten wordt kaas gebruikt, maar voor het milieu is kaas slechter dan bijvoorbeeld kip. Daarnaast kan een product als rundergehakt (voor zover ik weet meestal een product van melkvee) niet worden vergeleken met bijv. biefstuk, het kan immers als 'afvalproduct' van de melkveeindustrie worden beschouwd. Daarnaast heb ik vraagtekens bij de milieuvriendelijkheid van allerlei producten die worden gebruikt als vervanging voor vlees, om de benodigde vetten, eiwitten en overige voedingsstoffen binnen te krijgen.
Zo is avocado een product met goede vetten, net als noten en heeft een pseudograan als quinoa een goed eiwitprofiel. Echter deze producten zijn totaal niet milieuvriendelijk, ze moeten allemaal uit verre landen komen en/of er is bijzonder veel water nodig voor de teelt (dit geldt met name voor noten). Alles bij elkaar genomen twijfel ik dus erg aan de milieuvriendelijkheid van vegetarisme. Ook denk ik niet dat het voor iedereen gezonder is. Dit is zeer persoonsafhankelijk. Ik weet waar ik het over heb, want ik ben zelf vegetariër. Het is maar de vraag of ik dit vol kan houden, want ik ben er erg door afgevallen en na jarenlang (net aan) een gezond gewicht te hebben gehad opnieuw ondergewicht.

Pfff, 08-06-2013 06:57 #1
'Als je vegetarisch bent?' Als je vegetarisch bent besta je volledig uit tofu. Je bent vegetariër, je eet vegetarisch.

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 20-07-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!