InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat je moet weten over eten

Wat je moet weten over eten

Wat je moet weten over eten Hoewel er steeds meer mensen kennis over (gezonde) voeding krijgen, bestaan er vaak ook nog veel vragen en tegenstrijdigheden. Ontdek nu de waarheid over eten.

Energie

Volgens internationale afspraak wordt energie uitgedrukt in kilojoules. 4,2 kilojoules staat gelijk aan 1 kilocalorie (kcal). In de volksmond wordt dit simpelweg calorie genoemd.

Er bestaan zeven verschillende voedingsstoffen, namelijk: eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines, mineralen, water en alcohol. Van deze zeven leveren er maar vier energie. Dat zijn eiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol. 1 gram eiwitten levert 4 kcal, 1 gram koolhydraten levert 4 kcal, 1 gram vet levert 9 kcal en 1 gram alcohol levert 7 kcal.

1 kilo lichaamsgewicht staat gelijk aan 7000 calorieën. Om 1 kilo af te vallen moet je lichaam dus 7000 calorieën verbranden.

In eerste instantie gebruikt je lichaam alleen koolhydraten als brandstof. Wanneer er niet voldoende koolhydraten aanwezig zijn, maakt het lichaam gebruik van vetten. De hersen- en zenuwcellen zijn echter niet in staat om vetten te verbranden. Pas als er geen koolhydraten en vetten aanwezig zijn, gebruikt je lichaam eiwitten als brandstof.

Een gezonde en evenwichtige voeding moet voor minimaal 20 en maximaal 40 procent uit vet bestaan, voor minimaal 10 en maximaal 25 procent uit eiwit en voor minimaal 40 procent uit koolhydraten. Voedingsstoffen schrappen is nooit goed voor je!

Cholesterol

Niet alleen eieren bevatten veel cholesterol, ook orgaanvlees (niertjes, leverworst e.d.), garnalen, oesters, room en roomboter kun je beter laten staan wanneer je een te hoog cholesterol hebt.

Cholesterol heeft ook nuttige functies. Voor het merendeel wordt het door het lichaam zelf aangemaakt. Het dient onder andere als bouwstof en isolatiemateriaal van zenuwweefsel en van organen zoals de bijnier en de hersenen. Ook speelt het een belangrijke rol in de stofwisseling van voedingsstoffen.

Vitamine C

Een sinaasappel is een goede bron van vitamine C, maar beter nog zijn zwarte bessen, paprika (vooral rood en oranje), spruitjes en aardappelen.

Vaak wordt beweerd dat je je groenten beter niet te lang kunt koken, omdat dan de vitamine C verloren zou gaan. Dat is waar, maar koken zorgt er ook voor dat de nog aanwezige vitamine C beter wordt opgenomen door het lichaam. Je kunt je groente dus met een gerust hart blijven koken.

Voedingsvezels

Een mens hoort dagelijks minimaal 30 gram aan voedingsvezels binnen te krijgen. Voedingsvezels zorgen er onder andere voor dat je beter gaat kauwen, sneller een verzadigd gevoel krijgt, het is goed voor je gebit, versnelt voortgang van de ontlasting, maakt de ontlasting zachter en er is minder kans op glucosepieken in het bloed. Ook binden voedingsvezels mogelijk cholesterol aan zich, waardoor dat met de ontlasting uit het lichaam verdwijnt.

E-nummers

  • E 100 - E 200: Kleurstoffen
  • E 200 - E 300: Conserveringsmiddelen
  • E 200 - E 400: Antioxidanten
  • E 300 - E 500: Emulgatoren, verdikkingsmiddelen, geleermiddelen, stabilisatoren
  • E 500 - E 620: Zuurteregelaars, antiklontermiddelen, rijsmiddelen
  • E 620 - E 640: Smaakversterkers
  • E 900 - E 930: Antischuimmiddelen, glansmiddelen, meelverbeteraars
  • E 1400 - E 1442: Gemodificeerde zetmelen

Aanbranden

Bij frituren, barbecueën, grillen en roosteren kunnen er giftige stoffen in het voedsel ontstaan, namelijk polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK). Deze stoffen komen voor in verkoolde en gerookte producten en zijn kankerverwekkend.

Alcohol

Alcohol wordt in de lever verwerkt. Voor die verwerking zijn B-vitamines nodig. Bier bevat B-vitamines, maar niet genoeg voor de afbraak.
© 2011 - 2019 Jacksparrow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?Eieren maken deel uit van heel wat recepten en gerechten. Maar ook als product op zich worden ze vaak als maaltijd gebru…
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…
Afvallen met eierenAfvallen met eierenMag je nou wel of geen eieren eten als je wilt afvallen? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat eieren je zeker k…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Hoeveel eieren eten is goed: over cholesterol en voedingHoeveel eieren eten is goed: over cholesterol en voedingEen ei hoort erbij! Of niet? Past het regelmatig eten van een ei nu juist wel of niet in een gezond eetpatroon? Een ei b…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl
  • NEVO tabel 2006

Reageer op het artikel "Wat je moet weten over eten"

Infoteur: Jacksparrow
Gepubliceerd: 14-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!