Asperge een bijzondere, gezonde en lekkere groente

Wist je dat: Schorseneer en haverwortel ook wel armeluisasperge of winterasperge worden genoemd. Deze groenten zijn echter geen familie van de asperge.

Waarom zijn asperges zo bijzonder?

Asperge wordt ook wel het witte goud genoemd, dat komt omdat ze in verhouding tot andere groeten erg duur zijn. De reden hiervoor is dat elke asperges afzonderlijk met de hand op de juiste lengte moeten worden uitgestoken. Asperge, waarvan de Latijnse naam Azparagus officinalis subsp. offcinalis is, zijn er in twee kleuren, de witte- en de groene asperge. De witte asperge wordt het meest gegeten in Nederland en Noordwest-Europa. De groene asperge zijn meer geliefd in het Zuiden van Europa, zoals Italië. De in het wild groeiende asperge kun je nog vinden in Polen.

De asperge kan 8 tot 10 jaar op dezelfde plaats geteeld worden. Het bovenste gedeelte sterft af in de herfst, het onderste gedeelte overwintert onder de grond en vormt daarna in de lente nieuwe stengels. Deze scheuten worden als ze nog onder de grond zitten, gestoken. Dit is de witte asperge. Bij de groene asperge groeien de scheuten boven de grond, waardoor ze onder invloed van het (zon)licht groen kleuren. De oogsttijd van asperges is traditioneel vanaf de tweede donderdag van april tot 24 juni ook wel Sint Jan genoemd.

Waarom zijn asperges zo gezond?

Asperge bevat veel gezonde voedingsmiddelen namelijk: vitamine C, Calcium, IJzer, natrium, eiwitten en koolhydraten. Doordat de asperge heel weinig calorieën bevat per 100 gram 21 kcal. en laxerend en vochtafdrijvend is, is het een prima middel ter ondersteuning bij het afslanken. Drie keer in de week asperges eten, zou goed zijn voor de slanke lijn. Vroeger al werden asperges gebruikt als medicijn bij bijensteken, hartproblemen, duizeligheid en tandpijn.

Aspergesoep met garnalen

Wat heb je nodig:

  • 400 gram asperges
  • 8 deciliter water
  • 1 groentebouillonblokje
  • 25 gram bloem
  • 1 eierdooier
  • 1 deciliter (kook)room
  • 100 gram gepelde en voorgekookte garnalen
  • peper en zout
  • peterselie

Bereiding:

Schil de asperges en snijdt ze in stukjes. Doe het water en het bouillonblokje in een soeppan en breng het aan de kook. Voeg vervolgens de stukjes, behalve de aspergekopjes toe. Zet het vuur laag en laat het geheel ± 10 minuten zachtjes, met de deksel op de pan, door koken. Doe na 5 minuten de aspergekopjes erbij, roer even goed door en laat ze mee koken. Haal vervolgens de asperges uit de bouillon. Smelt dan de boter zachtjes in een pan met dikke bodem en voeg al roerend de bloem toe. Giet dan al roerend,beetje bij beetje de bouillon erbij, zodat er een gladde soep zonder klontjes ontstaat. Voeg vervolgens de garnalen, de asperges en naar smaak peper en zout erbij. Laat vervolgens de soep nog eens 10 minuten zachtjes door koken. Klop ondertussen de eidooier los en roer de( kook) room erdoor. Haal dan de aspergesoep van het vuur, zodat deze niet meer kookt. Voeg het ei/room mengsel, al roerend toe aan de soep. Maak de aspergesoep af met gesnipperde peterselie.
© 2012 - 2020 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Asperge een bijzondere, gezonde en lekkere groente"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 28-05-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!