InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond drinken op warme dagen met een caloriearm drankje

Gezond drinken op warme dagen met een caloriearm drankje

Gezond drinken op warme dagen met een caloriearm drankje Wie zichzelf op warme dagen een plezier wil doen, moet vooral voldoende vocht tot zich nemen, maar dat dan wel met vocht dat het lichaam helpt om de afvalstoffen goed af te voeren zonder er meteen nieuwe schadelijke stoffen aan toe te voegen. Iedereen weet wel dat water de beste dorstlesser is, maar als er meer gedronken moet worden, wilt u ook wel eens vocht met een smaakje. Wat is dan een lekker en toch caloriearm drankje? Tenslotte wilt u ook niet aankomen vanwege het vele drinken, maar wilt u op uw normale gewicht blijven staan. De meeste drankjes hebben echter veel calorieën vanwege de toegevoegde suikers. Hoe kunt u gezond drinken zonder aan te komen?

Meer suiker en toegevoegde stoffen in bewerkte drankjes

Allerlei drankjes die in de supermarkt te koop zijn, bevatten teveel calorieën. Vaak is er suiker aan toegevoegd en dat alleen al is genoeg om na het drinken opnieuw dorst te krijgen en een tweede glas van datzelfde vocht te nemen. Het is een bekend feit dat suikerhoudende dranken niet dorstlessend zijn, maar juist dorst opwekken.

Sporters en harde werkers kunnen dat best hebben

Alleen mensen die tegelijkertijd ook sporten of lichamelijk zwaar werk leveren, verwerken die suiker en worden er dus niet dik van. Voor alle anderen die het lekker een dagje rustig aan doen, vakantie hebben of gewoon een rustig leven leiden zijn deze drankjes minder goed. Men wordt er dik van. Zeker als deze gedronken worden bij vet eten, zoals frieten, pizza of een Big Mac.

Fructose is niet gezond, maar wordt vaak extra in frisdranken toegevoegd

Kijk eens op de inhoudsopgaven op flessen frisdrank. Niet alleen op de flessen en pakken van de bekende merken, maar dus ook op flessen en pakken sap en limonade. Vruchtensappen bevatten altijd een bepaalde hoeveelheid suiker, omdat alle fruit nu eenmaal vruchtensuikers bevat. Vaak is er echter fructose aan toegevoegd en die stof hoort in natuurlijk vruchtensap niet thuis. U wordt er dik van evenals van het drinken van milkshakes en bepaalde, bewerkte yoghurtdrankjes.

Gezond drinken met lekker koud water

De beste dorstlesser op warme dagen is nog altijd gewoon, helder en koud water. Water is van oudsher de meest natuurlijke dorstlesser. Er zijn tegenwoordig mensen die geen water meer lusten. Een fout in het dagelijkse patroon van de voeding, want het drinken van water is de beste manier om vocht zonder toegevoegde en onnodige ballaststoffen op te nemen en daarmee tevens de opgebouwde afvalstoffen via transpiratie en diverse kanalen naar buiten te werken.

Water bevat wel mineralen, maar geen suiker

Gewoon water bevat wel mineralen, maar geen suikers, sucrose of fructose. Dat is dan ook precies de reden, waarom u na het drinken van lekker koud water geen dorst meer hebt. De dorst is gelest. Sommige huishoudens hebben een drinkwatersysteem, waarmee het water bewerkt wordt. Het systeem zuivert het water, maar tijdens het proces verdwijnen ook alle mineralen uit het water.

Thee is een gezond en caloriearm drankje op warme dagen

Naast water is ook thee een goede dorstlesser, zeker als daar een scheutje citroen aan toegevoegd is, waardoor de dorst vaak voor wat langere tijd gelest wordt. Thee kunt u warm, maar ook koud drinken. Koude citroenthee vooral kan op warme dagen heel lekker zijn. Zet daarvoor een pot thee, doe er een scheutje citroen in, laat de thee afkoelen en zet hem daarna een half uur in de koelkast.

Puur vruchtensap is altijd een drankje met wat natuurlijke suiker

Behalve water en citroenthee kan ook vruchtensap zonder toegevoegde suikers en andere stoffen een goede dorstlesser zijn, vooral als er dan nog wat zelf gefabriceerde ijsklontjes in het glas gedaan worden. Let er echter bij de aankoop in de winkel al op dat het sap zo puur mogelijk is, zodat u per glas niet meer calorieën dan noodzakelijk tot u neemt.

Ook tomatensap is caloriearm

Tomatensap is een van de dranken die u zonder risico kunt drinken. Kijk wel even op het pak, want soms is er inderdaad al zout aan toegevoegd. Dat is niet direct nodig en al helemaal niet voor mensen die hoge bloeddruk hebben. Ook ander groentesap is vaak goed te gebruiken op warme dagen zonder dat u er veel van aankomt. Zo is er bijvoorbeeld wortelsap en rode bietensap.

Kinderen die geen water lusten

Leer uw kind niet te vroeg vruchtensappen te drinken en leer het zijn dorst te lessen met water. Dat is beter voor de tanden en voor de gezondheid. Af en toe, bij een feestje of op een warme dag, kan een glaasje puur sap ook voor kinderen een traktatie zijn, maar dat moet geen gewoonte van alledag worden. Er zijn kinderen die geen water meer lusten, omdat ze van baby af aan gewend zijn aan de zoete drankjes uit de supermarkten.

Water drinken

Water helpt het lichaam om de afvalstoffen uit te scheiden. Iedereen weet dat men om af te vallen niet alleen beter en minder vet moet eten en wat meer moet bewegen, maar ook meer water moet drinken. Water drinken is een van de meest noodzakelijke levensvoorwaarden. Een mens kan langer overleven zonder eten, dan zonder water. Een kind dat geen water meer lust is ver van de natuur verwijderd. Aan de andere kant van de wereld zou men soms zijn ziel en zaligheid geven voor een slok helder, schoon water.

Welk water kunt u het beste drinken?

Bronwater of leidingwater. Het doet er niet zoveel toe. Als het maar schoon water is en als het maar koel gedronken wordt! Zorg wel dat het niet al te koud is, want dat is slecht voor de maag. Vooral oudere mensen kunnen daar soms last van krijgen.

Er zit ook vocht in warme dranken met wat zout

Overigens is niet alleen het drinken van water op warme dagen belangrijk, maar ook het drinken van bouillon en het eten van soep, want u verliest op een warme dag door het transpireren immers niet alleen vocht, maar ook veel zout. Proef maar eens van uw eigen transpiratievocht. Dat smaakt beslist zout. Ook dat moet op tijd weer aangevuld worden.

Lees verder

© 2012 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Iedereen weet dat het eten van suiker niet verstandig is wanneer je wilt afvallen. Suiker is een echte dikmaker. Toch zi…
Dieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitasDieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitasOm het drinken van de verplichte hoeveelheid vocht voor de mens aantrekkelijker te maken zijn er frisdranken op de markt…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Verwarmende drankjes voor koude avondenVerwarmende drankjes voor koude avondenHet hoeft niet kerst of oud- en nieuw te zijn om heerlijke verwarmende drankjes te drinken. Ook in de zomer kan een koud…
Koele drankjes voor in de zomerKoele drankjes op een warme zomerdag zijn heerlijk. Enkele tips voor drankjes en wetenswaardigheden over het koelen.

Reageer op het artikel "Gezond drinken op warme dagen met een caloriearm drankje"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 10-09-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!