InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby's makkelijker laten slapen

Baby's makkelijker laten slapen

Zorg voor vaste rituelen

Net zoals bij jonge kinderen, is ook bij baby's een vaste structuur voor het slapen gaan erg belangrijk. Het leert hen een betere kijk te hebben op hun dag en te begrijpen wat er gaat gebeuren. Vb.: het licht gaat uit, dat liedje wordt gezongen, het is tijd om te gaan slapen.
Probeer regelmaat te vinden in deze structuur zodat je kindje elke dag ongeveer rond dezelfde tijd in zijn bedje belandt.

Maak zo weinig mogelijk oogcontact

Slaperige baby's kan je beter in hun bedje leggen zonder daarbij al te veel oogcontact te maken. Als je baby merkt dat je hem aankijkt, zal hij alles doen om toch maar wakker te blijven. Hij wil immers niets liever dan aandacht krijgen van zijn mama en papa.

Wees kalm

Baby's zijn erg sfeergevoelig. De minste nervositeit kan hen weer uit hun slaap helpen. Blijf kalm en rustig als je je baby te slapen legt. Neem er je tijd voor, zodat je je niet gestresseerd voelt. Kijk daarbij naar hun buikje en zing desnoods zachtjes een kalm liedje.

Luiers verschonen

Probeer het nachtelijk verschonen te beperken tot een absoluut minimum. Het spreekt voor zich dat een kindje dat uit zijn bedje gehaald wordt, uitgekleed wordt en verschoond wordt moeilijker weer in slaap zal vallen dan wanneer hij rustig in zijn bedje had blijven liggen. Gebruik daartoe voorziene nachtluiers en vervang deze alleen indien echt nodig (niet bij elk plasje dus).

Licht uit

Het is wetenschappelijk bewezen dat slapen met het licht aan de hersenen minder stimuleert tot het aanmaken van melatonine. Dit is een van de belangrijkste hormonen, die ervoor zorgen dat je slaperig wordt. Doordat je 's nachts een nachtlampje laat branden, gaat je kindje steeds moeilijker het verschil zien tussen overdag een dutje doen of 's nachts doorslapen. Maak er vanaf het begin een gewoonte van om je kindje 's nachts in een donkere ruimte te laten inslapen. Op die manier beseft hij beter dat het avond is en dat het de bedoeling is dat hij nu doorslaapt.
Probeer ook 's nachts als je kindje wakker wordt, zoveel mogelijk het licht uit te laten en hem zo weinig mogelijk uit zijn bedje te nemen.

Wakker worden 's nachts

Ouders die voor het minste piepje dat ze horen, gaan kijken bij hun kindje, dragen zelf hun steentje bij tot het moeilijke slaapgedrag van hun kind. Voordat je naar zijn slaapkamer stormt, kan je beter even rustig afwachten, vaak gebeurt het dat je kindje vanzelf de slaap weer hervat en dan zou jouw tussenkomst alleen maar gestoord hebben.
Probeer ook niet te wachten tot je kind zodanig van streek is, dat hij hysterisch ligt te huilen. Eens je dat punt bereikt hebt, is het voor je kindje weer veel moeilijker geworden om rustig te worden en weer in slaap te vallen.
Probeer je babyfoon dus wat op afstand te zetten en hem zo te regelen, dat je niet elk piepje hoort.

Logeren

Een goed trukje wanneer je baby ergens gaat logeren is het meenemen van een eigen T-shirt, waar je bijv. de nacht ervoor zelf in hebt geslapen. Baby's zijn erg geurgevoelig en herkennen de geur van hun eigen mama meteen. Dit kan hen kalmeren als ze het wat moeilijk krijgen. Leg de T-shirt naast zijn hoofdje in zijn bed.

Slaap lekker allemaal !!
© 2007 - 2019 Maite, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Baby's makkelijker laten slapen"

Infoteur: Maite
Gepubliceerd: 24-11-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!