InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Tips voor een gelukkig(er) kind

Tips voor een gelukkig(er) kind

Tips voor een gelukkig(er) kind De wens van iedere ouder: een gelukkig kind, nu en in de toekomst. Je wilt niets liever. Maar in hoeverre kun je als ouder het geluk van je kind beïnvloeden? Ieder mens heeft immers zijn eigen persoonlijkheid, inclusief nukken, grillen en wellicht pessimistische trekken. In dit artikel vind je acht tips om je kind te helpen zijn welbevinden te vergroten.

De basis: goede relaties

Leer je kind hoe hij relaties kan aangaan en onderhouden. Dit begint in je eigen gezin. De relatie met zijn ouders is één van de belangrijkste verbintenissen die je kind in zijn leven zal hebben. Denk verder aan de contacten met familie, vrienden, buren. Het gevoel dat hij gewild en geliefd is legt het fundament onder het leven van je kind. Heb je kind onvoorwaardelijk lief. Stel hem in de gelegenheid contacten met anderen op te bouwen.

Vroeg beginnen

Stel het aanleren van sociale vaardigheden niet uit. Zoek andere peuters, kleuters en kinderen op. Help je kind om ruzies uit te praten en doe rollenspellen. Een sociaal vaardig kind is een gelukkig kind. Geld, uiterlijk en intelligentie zijn minder belangrijk.

Focus op de lange termijn

Iedere ouder doet het vroeg of laat: toegeven aan gezeur. Stop ermee. Kom niet aan alle wensen tegemoet. Leer je kind om te gaan met negatieve emoties zoals teleurstelling of frustratie. Eenmaal volwassen zal hij je dankbaar zijn. Sta je kind toe om de vaardigheden te ontwikkelen die hij (later) nodig heeft om tegenvallers te incasseren. Dit is niet altijd leuk. Immers, er wordt een beroep gedaan op je vasthoudendheid en karakter. Maar je wordt er sterker van – en je kind ook.

Zorg goed voor jezelf

Vooral het welzijn van de moeder beïnvloedt het gevoel van veiligheid dat haar kind heeft. Eén van de beste dingen die je kunt doen voor het emotionele welzijn van je kind: jezelf rust, gezond voedsel en voldoende beweging gunnen. Je kind pikt feilloos op hoe jij je voelt.

Prijs de inspanning, niet het resultaat

Het gevoel van eigenwaarde dat je kind heeft houdt verband met hoe hij zich voelt. Ouders complimenteren hun kinderen met van alles. Dat is prima, maar bedenk: het is beter om de inspanning te prijzen dan het resultaat. Denk bij inspanning aan hard werken of creativiteit. Zo bouw je aan het karakter van je kind.

Streef naar zelfstandigheid

Voorzie in voldoende mogelijkheden voor je kind om nieuwe vaardigheden op te doen. Hoewel het sneller en makkelijker lijkt om zelf even je kind aan te kleden, is dit een leugen. Ook hierbij is langetermijndenken belangrijk. Het is een uitdaging voor iedere ouder om ‘een stap achteruit te doen’. Ga de uitdaging aan. Je kind kan het zelf – moedig hem aan. Dit doet zijn zelfvertrouwen goed.

Je kind is uniek

Binnen je gezin heeft je kind een eigen rol en zijn eigen bijdrage. Praat hierover met je kind. Zonder hem zou het niet hetzelfde zijn. Het doet ertoe dat hij bestaat!

Leer je kind hoe hij dankbaar kan zijn

Dankbaarheid en emotioneel welzijn zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maak er een ritueel van om iedere dag te bedenken waarvoor je dankbaar bent, bijvoorbeeld door na het avondeten aan tafel een ‘rondje’ te maken. Leuk voor later: hou het bij in een dagboekje.
© 2014 - 2019 Fmnf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eenzaamheid in een wereld vol communicatieEenzaamheid in een wereld vol communicatieNooit eerder zijn er zoveel communicatiemiddelen geweest, zoals mobiele telefoons, MSN, e-mail, chatrooms, internet, net…
Eigenwaarde: waardeer jezelf!Eigenwaarde: waardeer jezelf!Het gevoel van eigenwaarde kan je leven maken of breken. Ben jij tevreden met jezelf? Hoe groot is jou eigenwaarde? Hoe…
Persoonlijkheid en geboortevolgordePersoonlijkheid en geboortevolgordeBepaalt de volgorde waarin iemand geboren wordt zijn of haar persoonlijkheid? Is de oudste per definitie een leider en d…
Hechting van kinderen zorgt voor een goede opvoedingsrelatieHechting van kinderen zorgt voor een goede opvoedingsrelatieDe periode vanaf de geboorte tot aan het zesde jaar van het kind is de meest kwetsbare periode in een mensenleven. In de…
Test - Zijn Relaties Belangrijk voor jou?Test - Zijn Relaties Belangrijk voor jou?Hoe belangrijk zijn relaties voor jou? Contacten en relaties met je partner, familie, vrienden, collega's, buren etc. Ho…

Reageer op het artikel "Tips voor een gelukkig(er) kind"

Infoteur: Fmnf
Gepubliceerd: 15-05-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!