InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Rust, reinheid, regelmaat

Rust, reinheid, regelmaat

Rust, reinheid, regelmaat Tegenwoordig wordt iedereen platgelopen met de verschillende opvoedstijlen. Een van deze stijlen die genoemd worden zijn: rust, reinheid en regelmaat. In dit artikel wordt op deze drie termen ingegaan.

Opvoeden is zo makkelijk nog niet

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende programma's over opvoeden op de televisie dat sommige ouders er wel van in de war raken. Men raakt hiervan in de war en weet niet meer als ze het wel goed doen. In dit artikel wordt ingegaan op de termen: rust, reinheid en regelmaat. Dit zijn drie verschillende termen maar horen wel bij elkaar.

Rust

De eerste term die wordt genoemd is rust. Het woord 'rust' zegt zelf eigenlijk al wel genoeg. Het geven van rust aan kinderen. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt dit zien in de omgeving waarin het kind zit, maar je kunt ook kijken naar de benadering naar een kind. We gaan eerst in op de omgeving van het kind. Een kind voelt zich prettig in een rustige omgeving. Een omgeving die ook rust uitraalt. Dit kun je bereiken door alles netjes op te ruimen. Niet teveel kleuren gebruiken en niet te veel rommelige dingen op bijvoorbeeld een kast zetten. Gebruik open ruimtes. Vooral het opruimen van rommel is erg belangrijk. Je zit zelf misschien ook prettiger en rustiger in een opgeruimde ruimte dan in een rommelige ruimte.

Rust geven in de benadering naar een kind is minstens zo belangrijk. Wees rustig in je taalgebruik, ga bijvoorbeeld niet schreeuwen naar een kind. Dit komt meestal minder goed over dan je denkt. Het enige wat een kind dan opvalt is dat je schreeuwt. Een kind voelt zich dan bedreigd en denkt niet meer na over de boodschap die je wilt overbrengen. Als je rust uitraalt breng je dit ook over aan het kind.

Regelmaat

Een kind moet weten waar het aan toe is. Geef kinderen regelmaat in hun dagelijkse leven. Doe dingen op een zo veel mogelijk vaste manier. Eet bijvoorbeeld altijd op een vaste plek en rond dezelfde tijd. Kinderen moeten weten waar ze dingen kunnen vinden. Zet het speelgoed van een kind op een vaste plek. Kinderen weten zo waar ze het moeten vinden en nog belangrijker waar ze het weer in kunnen opruimen. Als kinderen weten waar ze aan toe zijn voelen ze zich zekerder.

Reinheid

De verzorging van een kind staat natuurlijk voorop. Zorg ervoor dat een kind goed te eten krijgt. Kinderen hebben behoefte aan een goed ontbijt, lunch en avondeten. Ook is het belangrijk dat kinderen moeten leren voor zichzelf te zorgen. Van hun ouders/verzorgers moeten ze dit leren. Hier zijn ze begeleiding bij nodig. Je moet de kinderen zichzelf leren te wassen en bijvoorbeeld hun tanden te poetsen. Een kind moet er verzorgd uit zien. Een goed eetpatroon zorgt voor goede prestaties op school.
© 2008 - 2018 Nadja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rust, reinheid, regelmaat"

Infoteur: Nadja
Laatste update: 16-11-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!