InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > ADHD te verminderen door aangepaste voeding

ADHD te verminderen door aangepaste voeding

ADHD te verminderen door aangepaste voeding Er lijkt een doorbraak te zijn in het behandelen van kinderen met ADHD. Drs. Lidy Pelsser heeft ondekt dat in 60% van de gevallen de ADHD vermindert bij een aangepast voedingspatroon.

ADHD

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) uit zich door hyperactiviteit. Veel kinderen die last hebben van ADHD hebben veel moeite met zich te concentreren en om stil te zitten. Op dit moment heeft 5% van de schoolgaande kinderen last van ADHD. 60% van deze groep houdt ADHD-klachten wanneer zij volwassen zijn. ADHD komt 3x zo veel bij jongens voor als bij meisjes.

Onderzoek naar eetpatroon

Drs. Lidy Pelsser heeft onderzoek gedaan naar de effecten van een aangepast eetpatroon op kinderen met ADHD. Het gaat dan om beperking van een aantal bepaalde voedingsmiddelen. Kinderen kregen tijdens het onderzoek voor de periode van 5 weken een streng dieet. Brood, fuit, groenten, rijst, vlees, zoet broodbeleg, sappen en bepaalde soorten snoep vormen de basis van dit dieet. Nadat er resultaten zijn geboekt bij het betreffende kind worden voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld tomaten, ei, pindakaas, vis, zuivel, smaakversterkers, stap voor stap toegevoegd. Zo wordt duidelijk op welk voedingsmiddel het kind precies reageert. Het lijkt er dus op dat voedselovergevoeligheid of voedselallergie een belangrijke oorzaak van ADHD kan zijn.

Geboekte resultaten

De geboekte resultaten beloven veel goeds voor ca. 60% van de kinderen de te kampen hebben met ADHD. Ouders en leerkrachten zien bij deze kinderen significante verbeteringen in het gedrag. De verbeteringen zijn zelfs zo groot dat de ADHD-medicatie, zoals bijvoorbeeld ritalin, niet meer nodig is.

Het onderzoek heeft resultaat aangetoond, hoe nu verder?

Drs. Lidy Pelser gaat vervolgonderzoek doen naar het effect van voeding op ADHD met kinderen tussen de 4 en de 8 jaar. De kinderen moeten een streng dieet van 5 weken lang gaan volgen. En door middel van bloedprikken wordt bij de kinderen gekeken of zij een allergie hebben.

Kan ik ook zelf experimenteren met het weglaten voedingsmiddelen?

Zelf experimenteren met een dieet voor uw kind is af te raden. Het is mogelijk dat uw kind dan belangrijke voedingsstoffen tekort komt. Bovendien is er goede controle nodig om aan te tonen of uw kind inderdaad resultaat heeft van het dieet. Het is overigens altijd af te raden uw kind op een dieet te zetten, raadpleeg hiervoor altijd eerst een diëtist(e).

Meer informatie

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.incastudie.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ADHD dieet voor kinderenKinderen met ADHD kunnen door het volgen van een streng dieet al na een paar weken van hun gedragsproblemen afkomen. Dat…
Bijwerkingen RitalinBijwerkingen RitalinHet medicijn Ritalin wordt vaak voorgeschreven bij gedragsstoornissen, zoals ADHD. Ritalen heeft een aantal bijwerkingen…
Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!Wanneer uw kind ADHD heeft dan is de kans dat hij of zij medicatie zoals Ritalin gebruikt groot. Het nadeel van Ritalin…
ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?Het RED-dieet is een eliminatiedieet wat een gunstig invloed schijnt te hebben op kinderen die de diagnose ADHD kregen o…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
Bronnen en referenties
  • Metro

Reageer op het artikel "ADHD te verminderen door aangepaste voeding"

Reacties

Mw Rietveldt, 08-10-2012 21:07 #3
Ik wilde graag weten wat de goede voeding is voor kinderen met adhd. Hij eet geen groente zo af en toe fruit, maar het liefs eet hij pizza, patat. Het is een moeilijke eter. Wie kan mij hierbij helpen?

Ceetee (infoteur), 12-11-2008 09:57 #2
Dank je Hikari, ik vond het ook een opvallende ontwikkeling, ik hoop dat er heel veel kinderen gebaat zijn met zo'n dieet! Zelf geen ervaring met ADHD-kinderen, maar wel met kinderen met andere allergische reacties op voeding.

Hikari (infoteur), 12-11-2008 08:59 #1
Hey Ceetee, Een zeer goed artikel! Ik ga dit uitprinten en meenemen naar mijn oppaskindje. Hij heeft zwaar ADHD. Hopelijk helpt dit ook bij hem!
Groet, Hikari

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 11-11-2008
Subrubriek: Kinderen
Special: Ziekten en gezondheid
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!