InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De kring bij kleuteronderwijs

De kring bij kleuteronderwijs

De kring bij kleuteronderwijs Kleuters die naar school gaan leren veelal spelenderwijs. Maar hoe gaat dat nou precies in zijn werk. De kring is een belangrijk onderdeel hierin en komt op een dag steed weer terug. In dit artikel wordt beschreven waar de kring bij het kleuteronderwijs nou zoal voor dient.

Kleuteronderwijs

Kleuters die naar school gaan krijgen veel aangeboden in de kring. Ze leren tellen en letter herkennen. Dit wordt allemaal spelenderwijs geleerd.

Kring

De meeste kleuterklassen in Nederland beginnen met een kring. Deze kring is het begin van een sociale opbouw van een kind. Het zit samen met zo gemiddeld 15 kleutertjes in een klas. Een kleuter heeft van huis uit nog niet heel veel opgebouwd in het sociale vlak. In de kring leren de kinderen naar elkaar te luisteren, maar ook zelf dingen te vertellen voor publiek. Je kunt niet van alle kinderen verwachten dat ze gelijk wat vertellen, maar meestal groeit dit wel ten tijde dat de kinderen op school zitten.

Educatief

In de kring worden ook edacutiefe onderdelen aangeboden. De onderdelen die betrekking hebben tot bijvoorbeeld rekenen en taal. In de kleuterklassen wordt dit nog spelenderwijs aangeboden. Je kunt hierbij denken aan 'de stippen tellen op de paddenstoel'. Je moet de kinderen zo veel mogelijk bij hun belevingswereld laten. Als je werkt over de herfst moet je bijvoorbeeld niet met de brandweerman aankomen. Dat spreekt op dat moment helemaal niet aan bij de kinderen.

Begin en afsluiting van de dag

Voor kleuters is het erg belangrijk dat ze een duidelijk begin van een dag hebben maar ook een duidelijk eind van de dag. Het beginnen van de dag in de kring gebeurt veelal wel, maar het afsluiten is zeker zo belangrijk. Je kunt bepaalde onderdelen van de dag samen even doorbespreken met de kinderen. Vragen zoals: 'wat vond je zo leuk aan de poppenhoek vandaag' of 'wat vinden jij van het werkje die je hebt gemaakt' kunnen in deze kring heel goed gesteld worden. Kinderen voelen dit zeker als een ware afslutiing van de dag

Kleuteronderwijs bestaat vooral uit kringactiviteiten. De kring is de kern van het onderwijs bij kleuters en een ding waar je steeds weer bij terug komt.

Lees verder

© 2008 - 2017 Nadja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De kring bij kleuteronderwijs"

Infoteur: Nadja
Laatste update: 16-11-2008
Subrubriek: Kinderen
Special: Kleuteronderwijs
Medische informatie…
Schrijf mee!