InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Downsyndroom en het gehoor

Downsyndroom en het gehoor

Kinderen met het Syndroom van Down hebben vaker gehoorproblemen dan normaal ontwikkelende kinderen van dezelfde leeftijd. Een verminderd gehoor zorgt ervoor een kind minder taal hoort en dus gaat de taalontwikkeling moeizamer. Het is belangrijk om gehoorproblemen zo vroeg mogelijk op te sporen, zodat deze (indien mogelijk) verholpen kunnen worden en de schade beperkt blijft.

Gehoorproblemen bij kinderen met het Downsyndroom

De belangrijkste oorzaken van gehoorproblemen bij kinderen met het Downsyndroom zijn:

Een kleinere oorschelp

Bij de meeste kinderen met Downsyndroom is de schelp kleiner dan die van even oude kinderen zonder het Downsyndroom. Een kleinere schelp vangt minder trillende lucht op en het geluid klinkt zachter. Een kind met het syndroom van Down hoort dus minder geluid.

De kleinere diameter van de gehoorgang

Deze kan (veel) kleiner zijn dan normaal. Hierdoor is het voor de kinderarts vaak moeilijk om het trommelvlies goed te zien. Een ontsteking van het trommelvlies is hierdoor moeilijker te zien.
Bijkomend probleem is dat zich in de kleine uitwendige gehoorgang vaak oorsmeer ophoopt. Dit gebeurt bij kinderen met het Downsyndroom gemiddeld vaker dan bij vergelijkbare andere kinderen. Dit verhindert de doorvoer van luchttrillingen en bemoeilijkt zo het gehoor.

Middenoorontsteking

Middenoorontsteking komt waarschijnlijk vaker voor omdat de tong en de neusamandel de verbinding tussen de mondholte en het middenoor (buis van Eustachius) blokkeren.

Mondademers

Veel kinderen met het Down syndroom zijn 'mondademers', met name ís nachts. Dit omdat hun neuzen chronisch verstopt zijn of omdat er in hun mondholte weinig ruimte is voor de tong. Dit mondademen betekent dat hun monden uitdrogen, waardoor er niet regelmatig speeksel weggeslikt hoeft te worden. Hierdoor wordt de buis van Eustachius minder vaak geopend. Daardoor ontstaat er een onderdruk in het binnenoor. Dit kan erg pijn doen. Wanneer de beluchting van het middenoor onvoldoende blijft kan het zo helemaal gevuld raken met vloeistof. Dat belemmert de geluidsoverdracht. Bovendien verhoogt het vocht de kan op middenoorontsteking.

De bouw van het binnenoor

Er kunnen afwijkingen zijn in de bouw van het binnenoor, waardoor het geluid niet optimaal ontvangen kan worden.

Minder communicatie

Kinderen met Downsyndroom communiceren vaak minder makkelijk dan kinderen zonder downsyndroom. Ze kunnen dus ook minder makkelijk aangeven of ze pijn hebben in de oren. Hierdoor wordt oorontsteking moeilijk gediagnosticeerd. Dit verhoogt het risico op blijvende schade.
© 2008 - 2019 Gerarda7, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat en hoe van het downsyndroomHet syndroom van Down. Veel mensen kennen wel iemand met het downsyndroom. Maar wat is het precies? Hoe komt het? Hoe zi…
Het syndroom van DownHet syndroom van Down of Downsyndroom is de meestvoorkomende levensvatbare aangeboren chromosoomafwijking in Nederland.…
Downsyndroom: oorzaak, symptomen, bloedtest, NIPTDownsyndroom: oorzaak, symptomen, bloedtest, NIPTDownsyndroom wordt ook wel syndroom van Down of trisomie 21 genoemd. Het is een chromosoomafwijking die invloed heeft op…
Syndroom van DownMensen met het syndroom van Down hebben nog altijd moeite een plaatsje in de maatschappij te vinden, al zit er de laatst…
Mijn zusje heeft Downsyndroom, door Jon DoppenrecensieMijn zusje heeft Downsyndroom, door Jon DoppenJon Doppen kreeg in 2007 dochter Nina, Nina heeft Downsyndroom. Jon wilde graag uitleggen aan haar zoon Chris (geboren i…

Reageer op het artikel "Downsyndroom en het gehoor"

Infoteur: Gerarda7
Gepubliceerd: 14-11-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!