InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Speelgoed, welk speelgoed is geschikt voor peuters

Speelgoed, welk speelgoed is geschikt voor peuters

Speelgoed, welk speelgoed is geschikt voor peuters Peuters spelen heel veel, het is de belangrijkste bezigheid van een peuter. Wat is nu geschikt en veilig speelgoed voor een peuter waar hij ontspannen mee kan spelen en welke tegelijkertijd stimulerend is voor de ontwikkeling.

Hoe belangrijk is spelen voor een peuter

Voor een peuter is spelen een hele belangrijke bezigheid. Spelen is ontspanning voor je kind maar tegelijkertijd een middel om allerlei vaardigheden aan te leren. Door te spelen leert je kind over dingen na te denken en problemen op te lossen, zijn motoriek wordt gestimuleerd en door rollenspellen te spelen leert hij omgaan met emoties.

Het is belangrijk dat peuters hun eigen gang kunnen gaan (tot op zekere hoogte) en alle rust en ruimte krijgen om te spelen. Geschikt speelgoed is ook belangrijk om dit te kunnen doen. Door te spelen kunnen peuters ook hun gevoelens uiten en verwerken. Als uw peuter binnenkort bijvoorbeeld een ziekenhuisopname te wachten staat kunt u hem voorbereiden door na te spelen wat er gaat gebeuren met bijvoorbeeld poppen, barbie's of knuffels.

Welk speelgoed

Het is niet altijd nodig om duur speelgoed te kopen voor je peuter. Kijk eens in de kasten en zie wat er allemaal geschikt is voor je peuter om mee te spelen. Met pannen, lepels, plastic bakjes en zeefjes kunnen de peuters al uren zoet zijn. Peuters ontwikkelen hiermee hun fantasie juist omdat het speelgoed ruimte laat om te fantaseren.

Als je speelgoed gaat kopen voor je peuter is het belangrijk om op de volgende zaken te letten:

Geschiktheid

Op de verpakking staat altijd vermeld voor welke leeftijd het speelgoed geschikt is, het speelgoed sluit aan bij de ontwikkeling van het kind van die leeftijd. Je kunt je voorstellen dat een peuter niet veel kan met speelgoed wat bedoelt is voor achtjarigen.

Kleine deeltjes

Peuters onderzoeken het speelgoed ook met hun mond. Het is belangrijk dat er geen kleine deeltje zitten aan het speelgoed welke los kunnen schieten. Uw peuter zou zich lelijk kunnen verslikken.

Scherpe randen en hoeken

Speelgoed met scherpe randen en hoeken moet u niet kopen. Uw peuter kan zich hier lelijk aan bezeren.

Touwtjes

Aan sommig speelgoed zitten snoeren of touwtjes, als deze lang zijn knipt u deze af zodat uw peuter niet verstrikt kan raken in het speelgoed.

Brandgevaar of giftige stoffen

Check altijd of het speelgoed geen giftige stoffen bevat. Brandgevaarlijk speelgoed kunt u ook beter niet kopen.

Geschikt speelgoed voor kinderen van 1 en 2 jaar:

  • Emmers en schepjes
  • Knuffels
  • Badspeelgoed
  • Groot constructiemateriaal (bijvoorbeeld Duplo)
  • Blokken
  • Ballen
  • Activitycentre
  • Kartonnen boekjes
  • Loopfiets
  • Grote kleurpotloden

  • Prentenboeken
  • Driewieler
  • Poppen
  • Eenvoudige spelletjes (domino, memory)
  • Vingerverf
  • Verkleedspullen
  • Kleurpotloden
  • Dokterspullen
  • Auto's
  • Construtiemateriaal (Duplo, Kid K'nex)

Speelgoed wat niet geschikt is voor peuters zijn knikkers, scherpe dingen (bijvoorbeeld prikpen) en speelgoed wat makkelijk in de keel kan schieten.

Variatie in het speelgoed

Probeer om voldoende variatie in het speelgoed aan te brengen zodat je peuter voldoende gestimuleerd wordt. Voor de motorische ontwikkeling is het volgende speelgoed leuk: schommel, loopfiets,ballen, autootjes, badspeelgoed, driewieler, muziekinstrumenten Voor de verstandelijke ontwikkeling zijn puzzels en bouw-en constructiemateriaal zeer geschikt.

Door te spelen met anderen (iets wat peuters nog niet kunnen, maar wel kunnen leren) leren ze hoe ze met andere kinderen om moeten gaan. Geschikte speelgoed om samen mee te spelen zijn onder andere verkleedspullen, klei, kleurtjes en eenvoudige gezelschapsspelletjes.
© 2009 - 2017 Binkies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Loopfiets, peuters vinden het geweldigVroeger zaten peuters en kleuters voornamelijk op op fietsjes met zijwieltjes of een driewieler. Tegenwoordig zie je ste…
Speelgoed voor 2 tot 3 jaar - peuters: meisjes en jongensSpeelgoed voor 2 tot 3 jaar - peuters: meisjes en jongensOp zoek naar speelgoed voor peuters van 2 tot 3 jaar, meisjes en jongens? Een peuter beschikt over tomeloze energie. Ze…
Speelgoed: spelen met DuploSpeelgoed: spelen met DuploDuplo is een speelgoed en een wordt uitgegeven door het wel bekende Deense Lego-maatschappij. De Duplo-stukken zijn twee…
De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopenHeel veel kinderen hebben veel te veel en te duur speelgoed waar ze uiteindelijk haast niet mee spelen. Het dure speelgo…
Hoe kies je goed en veilig speelgoed?Speelgoed moet uiteraard prettig zijn om mee te spelen. De veiligheid van speelgoed is echter minstens even belangrijk e…
Bronnen en referenties
  • Peuterspelletjes

Reageer op het artikel "Speelgoed, welk speelgoed is geschikt voor peuters"

Infoteur: Binkies
Gepubliceerd: 02-10-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!