InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoeveel slaap heeft je kind nodig?

Hoeveel slaap heeft je kind nodig?

Hoeveel slaap heeft je kind nodig? Hoeveel slaap heeft je kind nodig? Kinderen hebben veel slaap nodig om weer op te laden. Het herstelt het lichaam van de inspanningen overdag, maar zorgt er ook voor dat een kind weer gezond na kan denken. Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen, omdat ze nog groeien. Maar hoeveel slaap heeft een kind nu precies nodig? Het aantal uren dat een kind slaap nodig heeft op een rijtje.

Voor kinderen die naar de basisschool gaan is slaap erg belangrijk

Zodra kinderen naar de basisschool gaan, wordt het moment dat ze s avonds naar hun bed gaan heel erg belangrijk. Kleine kinderen slapen immers nog tussen de middag, maar als het tijdstip is bereikt dat ze naar school moeten kan dat niet meer. Bovendien kost school kinderen veel inspanning en energie en is slaap dus belangrijk om weer op te laden. Bovendien is het nodig om goed uitgerust te zijn voor de jongsten onder ons om ook goed te kunnen presteren.

Hoeveel slaap heeft een kind per leeftijd nodig?

Het tijdstip waarop een kind naar bed moet hangt natuurlijk af van de hoeveelheid slaap die het kind nodig heeft en het moment van opstaan. Als een kind om 7 uur s ochtends weer naast zn bed moet staan en het 12 uur slaap nodig heeft, moet het om 7 uur in de avond naar bed. Vuistregels voor het aantal uren slaap dat een kind nodig heeft zijn:

Vuistregels voor het aantal uren slaap dat een kind nodig heeft

  1. Kinderen van 4 en 5 jaar hebben gemiddeld zon 12 uur slaap per dag nodig
  2. Kinderen van 6 tot en met 9 haar moeten zon 11 per dag slapen
  3. Kinderen van 10 en 11 jaar willen vaak heel laat naar bed, maar ook zij hebben toch nog wel 10 uur slaap per dag nodig.
  4. Kinderen van 12 jaar denken dat ze de wereld al aan kunnen en kijken vaak nog tot laat tv. Toch moeten ook zij nog wel 9 uur per dag slaap krijgen

Gemiddelde uren slaap

Vanzelfsprekend zijn de bovengenoemde aantallen gemiddelden. Wat voor een volwassene geldt, geldt ook voor een kind en dat is dat iedereen niet hetzelfde aantal uren slaap nodig heeft. Daarom is het belangrijk om te kijken als ouder om te kijken bij hoeveel uur slaap het kind goed functioneert en goed uitgerust is.

Tekenen van vermoeidheid bij een kind

Als een kind in de ochtend niet wakker te krijgen is en vaak geroepen moet worden, betekent dit dat het kind nog te vermoeid is. In dat geval moet het dus eerder naar bed gaan en langer slapen. Uitzoeken hoeveel tijd er meer nodig is, kan al beginnen met een kwartiertje meer. Is dat niet voldoende, ga dan naar een half uur en bouw het zo op tot duidelijk is hoeveel tijd een kind echt nodig heeft om uitgerust te raken.

Kinderen die slecht presteren of vaak ziek zijn: soms is slaapgebrek de reden

Kinderen die op school slecht presteren, vermoeid of vaak ziek zijn kunnen lijden aan te weinig slaap. Ook een kind dat erg afwezig is, kan s nachts wel eens te weinig uren draaien. Het is in dat gevoel goed om te kijken of het beter wordt als het kind meer slaapt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Doarpsomropper van Oosterzee - dorpskrant van Oosterzee

Reageer op het artikel "Hoeveel slaap heeft je kind nodig?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-11-2014
Subrubriek: Kinderen
Special: Ontwikkeling kind
Medische informatie…
Schrijf mee!