InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Slaaptips voor uw kind

Slaaptips voor uw kind

Slaaptips voor uw kind Het moeilijk in slaap vallen bij een kind is een lastig probleem. Ze krijgen hierdoor onvoldoende slaap en kunnen niet presteren op school. In dit artikel komt u een paar tips tegen om uw kind een betere nachtrust te geven. Door verschillende oorzaken, kan uw kind moeite hebben om in slaap te vallen. Zodra ze slapen dan blijven ze wel slapen, maar het kan erg veel moeite kosten om ze in slaap te krijgen. De tips die u in acht kunt nemen, zijn sterk afhankelijk van de leeftijd van uw kind. Voor zeer jonge kinderen moet u andere tips aanhouden dan bij oudere kinderen. In dit artikel treft u tips aan voor kinderen in de leeftijd van drie jaar tot ongeveer tien jaar.

Verandering van omgeving

Indien het niet lukt om in slaap te vallen, kan het effectief zijn om ze even uit hun slaapkamer te halen. Door ze even weer mee te nemen naar beneden, kunnen ze even moe worden in een andere omgeving. Op de slaapkamer blijven ze hangen in de modus dat ze niet kunnen slapen. U moet ze niet druk gaan maken, anders loopt u het risico dat ze nog meer moeite krijgen om in slaap te vallen.

Nachtlampje aan of uit

De meeste kinderen zullen niet gelijk in slaap vallen. Met een nachtlampje kunnen ze nog even spelen en het liefst bladeren of lezen in boekjes. Kinderen die nog niet kunnen lezen kunnen het beste prentenboeken bij hun bed hebben liggen om door te bladeren. Na een tijdje kunt u nog even naar hem of haar toe gaan om het lampje uit te doen, en af te spreken dat ze nu gaan slapen. Het nachtlampje moet geen helder licht geven, het moet namelijk wel vermoeiend werken.

Niet bij ouders in bed

Door uw kind in uw bed te laten slapen, gaat u ze iets aanleren waardoor het in de toekomst nog lastiger gaat worden. U kunt er vanuit gaan dat u kind zeer snel zal slapen zodra het bij de ouders in bed mag, maar dit moet u zien te voorkomen. Ze zullen namelijk altijd proberen om bij u in bed te slapen.

Is er een reden voor het problemen om in te slapen?

U moet er wel voor waken dat uw kind geen zorgen heeft, waardoor het lastig is om in slaap te vallen. Door vragen te stellen kunt u hier wel achter komen. Als dit wel het geval is, moet u proberen om te achterhalen wat er aan de hand is. Mogelijk kunt u de zorgen weg nemen.

Maak uw kinderen niet te enthousiast over zaken die morgen gaan gebeuren

Een grote fout is om spannende gebeurtenissen van morgen, in de avond nog te benadrukken. Als u morgen vertrekt naar uw vakantiebestemming, moet u er niet teveel nog over praten kort voordat uw kind naar bed gaat. In het geval ze te enthousiast zijn, zal dit effect kunnen hebben op het in slaap vallen.

Rust in de slaapkamer

Door een rustige omgeving te creeeren, is uw kind ook rustiger. In een kamer waar het netjes is en waar de kamer niet te druk over komt, zal het eenvoudiger zijn om in slaap te vallen. Bij slapeloosheid kunt u de kamer rustiger proberen te maken.

Van het bed een hut bouwen

Uw kind moet zich prettig voelen en op zijn of haar gemak. Door een tent te maken van hun bed, verkleint u de omgeving op het moment dat ze in bed liggen. Dit geeft een veilig en rustig gevoel en zal ervoor zorgen dat ze eerder slapen. Geef ze een zaklantaarn om nog even in hun bedtent te spelen, en ze zullen snel in slaap vallen. Dit zal slechts tijdelijk werken, maar het is wel effectief.
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slaaptips voor uw kind"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-07-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!