InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Pubers kunnen lastig zijn: Hoe ga je er mee om?

Pubers kunnen lastig zijn: Hoe ga je er mee om?

Pubers kunnen lastig zijn: Hoe ga je er mee om? Pubers kunnen soms erg lastig zijn, ze doen wat ze willen, ze luisteren niet naar je. Alleen hun mening telt en niet die van de ouders of de opvoeders er om heen. Zij weten hoe het moeten, de ouderen zijn niet goed wijs in hun ogen.

Pubers

Ouders en/of verzorgers merken zodra hun kind naar de middelbare school gaat veranderd, niet alleen lichamelijk maar ook qua gedrag. Als kind zijnde konden de ouders nog in hun wereldje komen, maar zodra het kind ouder word en in de puberteit komt, word die wereld gesloten. Die wereld bestaat dan alleen nog maar uit vrienden, die er een kijkje in mogen nemen. Pubers veranderen voortdurend, dus geef ze de ruimte en de tijd om zich uit eindelijk te 'ontwikkelen'. De meeste pubers beginnen bij de leeftijd 12 á 13 jaar en het eindigt rond de 15 jaar, dit is bij elk persoon verschillend.

School

De meeste pubers vinden het stoer om van school te spijbelen en met een groepje vrienden de stad in te gaan. De ouders die hebben daar geen flauw idee van, tot op een dag dat ze een telefoontje van de directie van de school krijgen. Als de puber thuis komt en er op aan word gesproken trekt hij of zij zich er niks van aan en gaat een grote mond geven. Van binnen doet een puber het wel wat, maar laat het niet merken aan de ouders. Ze willen immers toch niet zwak over komen?

Het denken van een Puber

Het denken van een puber zit heel anders in elkaar dan een volwassen persoon. Een puber ziet de gevolgen niet na dat ze iets gedaan hebben wat niet mag, het is allemaal heel cool en stoer, tot ze zelf voor de gevolgen op moeten draaien. Als ouder zijnde moet u pubers laten leren van hun fouten, dus wijs ze er wel op als ze iets verkeerds hebben gedaan.

Uitleggen

Het uitleggen bij een puber kost veel tijd, neem daarom rustig de tijd voor uw kind. Negeer de dingen er om heen en richt alle aandacht naar de puber. Zo dat u hem of haar rustig bepaalde dingen kunt laten inzien, zodat uw kind het begrijpt en er over na gaat denken. In het begin zal de puber zich groot en sterk houden en gaan zeggen dat u er niets van af weet, maar na een tijdje geeft de puber de moed wel op en sluit zich toch bij uw mening aan.

De vrienden

De vrienden van de pubers zijn meestal ouder, dus daarom een groot voorbeeld. Ze hebben piercings, ze roken, ze gaan niet meer naar school, leven van een uitkering of werken, hebben een stoere auto, ze blowen. Dat is allemaal iets wat vat kan hebben op een puber. Een puber is erg beïnvloedbaar, uw kind zal daarom ook die dingen niet tegen uw zeggen wat er buiten, rondom u gebeurd. Stel eens voor als de ouders er achter zouden gaan komen als hij of zij rookt, welke verklaring moeten ze dan weer vertellen.

Geef uw kind de ruimte

Een puber heeft veel ruimte nodig om zich te ontwikkelen, ook dus om u te 'vertrouwen'. Pubers weten heel goed wat goed is en wat slecht, het is een soort 'kick' wat het hen geeft om de slechte dingen wel te doen. De reacties van de ouders kunnen heel verschillend zijn, en daarvoor zijn pubers bang. Praat met uw kind, probeer er iets uit te krijgen. Laat zien dat u te 'vertrouwen' bent en het geheim zult houden. Zo weet u in ieder geval wel wat er met uw kind aan de hand is en kunt u bepaalde dingen voorkomen. Pubers weten soms niet hoe ze bepaalde dingen moet uitleggen of zeggen, dat kan agressie opwekken tegen de ouders en of verzorgers.

Tips

Hier nog enige tips:
  • Geef een puber de tijd om dingen zelf te ontdekken, ze moeten toch eens leren van hun fouten.
  • Praat met uw kind, een puber zit vaak met een heleboel problemen, geef uw kind het gevoel dat u het stil zult houden, laat zien dat uw kind bij u terecht kan.
  • Zorg ervoor als er een beslissing word gemaakt, dat u zich aan die beslissing houd.
  • Reageer niet op elke grote mond.
  • Blijf in gesprek (Zoek iets wat jullie beide leuk vinden).
  • Vergeet niet dat dit weer over gaat.
© 2010 - 2019 Conni, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pubers motiverenPubers motiverenSchool is iets waar pubers liever niet mee bezig zijn in de vrije tijd. Sommige van hen zijn erg lastig te motiveren. De…
4 Handige tips:  Hoe om te gaan met uw opgroeiende puber?4 Handige tips: Hoe om te gaan met uw opgroeiende puber?Zoals iedere ouder weet zijn niet alle pubers hetzelfde, maar een extra beetje hulp voor als u met uw handen in het haar…
Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Opvoeden, hoe begin je een moeilijk gesprek met je puber kind? Hoe begin je als ouder over gevoelige onderwerpen zoals d…
Praten met pubersPraten met pubersPraten met een puber kan moeilijk zijn. Ze willen niet altijd luisteren, of zij luisteren wel maar roepen dan dat hun ou…
Pubers en vriendenVrienden zijn het belangrijkste bezit voor pubers. Waarom zijn vrienden dan zo belangrijk in de puberteit? Pubers zijn a…

Reageer op het artikel "Pubers kunnen lastig zijn: Hoe ga je er mee om?"

Infoteur: Conni
Gepubliceerd: 20-07-2010
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!