InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Vroeggeboorte voorkomen en risico's vaststellen

Vroeggeboorte voorkomen en risico's vaststellen

Vroeggeboorte voorkomen en risico's vaststellen Vroeggeboorte, het vroeger dan gewenst geboren worden van een baby, komt vaker voor dan je denkt. Er zijn op medisch gebied langzamerhand zo veel tests en checkups dat je je altijd kritisch moet afvragen welke test nu echt nuttig is. Maar er bestaat wel degelijk reden om de kans op vroeggeboorte te willen voorspellen: vroeggeboorte is de meest voorkomende oorzaak van gezondheidsproblemen bij baby's. Over voorkomen, voorspellen én testen via de zogenaamde ffN test. Het is een hele mond vol: Fetal Fibronectin Test. Met deze test van Hologic is het mogelijk om vanaf de 22e week van zwangerschap een mogelijke vroeggeboorte te diagnoseren. Op zich is er reden om een beetje nuchter om te gaan met alle voorspellende tests en checks die op medisch gebied worden aangeboden. Maar voor deze test bestaat er een goed argument. Namelijk, dat vroeggeboortes de meest voorkomende oorzaak zijn van gezondheidsproblemen bij pasgeboren kinderen. En er is een meer praktische reden om deze test niet klakkeloos onder te brengen in de massa tests die soms vooral lijken te bestaan om een 'business' aan het draaien te houden: de fFN (Fetal Fibronectin) Test werd in Nederland geintroduceerd via een deskundige en niet-commerciele partij, en wel het Academisch Medisch Centrum Universiteit van Amsterdam (AMC).

Cijfers en behandeling

Ongeveer één op de twintig zwangere vrouwen krijgt vroegtijdig weeën. Het is tot nu toe gebruikelijk om een vrouw in dat geval op te nemen in het ziekenhuis, waarna ruim 50% van hen weeënremmers toegediend krijgen. Het nut van de fFN Test is, dat de gevallen van opname en medicatie met een derde kunnen worden verminderd. De test biedt zwangere vrouwen meer vertrouwen in het gunstige verloop van de zwangerschap, en zorgt dat behandelingen met geneesmiddelen, bedrust of ziekenhuisopname vaak kunnen worden voorkomen.

Wat is vroeggeboorte?

Wanneer is nu sprake van vroeggeboorte en wanneer van een voldragen zwangerschap? Een zogenaamde voldragen zwangerschap beslaat 38 tot 42 weken. Wanneer een geboorte plaatsvindt voor die 37e week, noem je dat een vroeggeboorte. Bepaald geen uitzondering. Er werden in 2007 in Nederland 180.000 baby’s geboren, en daarvan beviel 7 tot 8 procent van de moeders vóór haar 37e zwangerschapsweek. Concreet vertaalt dat zich in ongeveer 14.400 te vroeg geboren baby’s.

Weet hoe het zit met vroeggeboorte

Feitelijk is het voor iedere aanstaande moeder belangrijk om zich te informeren over vroeggeboorte. Gelukkig zijn er diverse websites die je meer informatie bieden, waar je checklists kunt invullen om te kijken hoe het zit met eventuele symptomen van een mogelijke vroeggeboorte, én waar je kunt zien hoe je je kunt voorbereiden op een voorspoedige zwangerschap en geboorte. Voor alle zwangere vrouwen is het goed om te weten, welke symptomen en risicofactoren er spelen bij vroeggeboorte. Let wel even op wie of wat de bron van de informatie is. Kies een onpartijdige bron, waar deskundigen de informatie verzorgen én je vragen beantwoorden.

Aanvragen en uitvoeren van de ffN test

Als je bij jouzelf symptomen of risicofactoren herkent van mogelijke vroeggeboorte, kan je gynaecoloog of verloskundige een fFN Test uitvoeren. Na de test weet je of je inderdaad risico loopt op vroeggeboorte, of niet. Hoe werkt de test? Tijdens je zwangerschap is de zogenaamde vruchtzak tegen de binnenzijde van de baarmoeder bevestigd door een lichaamseigen kleefstof: foetaal fibronectine (fFN). Bij een normaal verlopende zwangerschap, komt dit foetaal fibronectine pas los in de laatste week voor de geboorte. Die stof kan dan gemeten worden: via een uitstrijkje is vast te stellen of de stof zich bevindt in de vaginale afscheiding. Heb je een verhoogd risico op vroeggeboorte, dan is foetaal fibronectine al veel eerder aan te treffen in de vaginale afscheiding, namelijk tussen de 22e en 35e week van je zwangerschap.

Wat zegt de test?

Als de testuitslag negatief is, houdt dat een grote mate van zekerheid in voor jou als aanstaande moeder. Een negatief testresultaat houdt in dat met 99,2 procent zekerheid vast staat dat jij de komende twee weken niet zal bevallen. Dat is het goede nieuws. Wat minder is dat de test twee weken lang zekerheid biedt, en dan weer moet worden herhaald. Levert de test een zogenaamde positieve uitslag op, dan is er een reële kans op vroeggeboorte. Op basis van die informatie, kan de gynaecoloog meteen aan de slag om een goed behandelplan te maken.

En nog even dit...

Het feit dat de medische wetenschap steeds meer mogelijkheden heeft om problemen vroegtijdig op te sporen of te voorkomen, brengt mee dat we ons soms blind kunnen staren op alles wat er mis kan gaan bij de zwangerschap. Maar laat dit je niet op de kast jagen. Vergeet niet dat zwangerschappen in de meeste gevallen prima verlopen, en dat eventuele problemen vaak zonder ingrijpende lange-termijngevolgen kunnen worden opgelost. Kortom: wees alert, informeer jezelf vooraf zodat je weet waarop je bedacht moet zijn, maar gun jezelf tegelijkertijd het vertrouwen in Moeder Natuur. Goede zwangerschap!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vroeggeboorte voorkomen en risico's vaststellen"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 04-07-2010
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!