InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Thudguard babyhelm: helmpje dat het jonge hoofdje beschermd

Thudguard babyhelm: helmpje dat het jonge hoofdje beschermd

De Thudguard babyhelm is het helmpje dat het jonge hoofdje beschermd bij vallen of stoten. Dit helmpje bestaat namelijk uit een schuim laag tegen stoten en is zeer licht, rekbaar en afwasbaar. De Thudguard babyhelm is verkrijgbaar in 2 kleuren: lila en blauw. In dit artikel vind je meer informatie over de Thudguard babyhelm.

De eerste stapjes: vallen en opstaan en je hoofdje stoten…

Soms beginnen pasgeboren kinderen al met 7 maanden hun eerste stapjes te doen anderen pas na ruim een jaar. In deze beginfase van hun leven gaan kinderen leren lopen. De baby, dreumes of peuter zoekt nog naar evenwicht. Doordat het evenwichtsorgaan nog niet voldoende is ontwikkeld zal het jonge kind vallen en dat kan gepaard gaan met stevige stoten tegen het nog broze hoofdje van het kind. Ook kan het kind al lopende zich met het hoofdje stoten tegen harde objecten zoals tafelranden, poten, stenen vloeren, muren enz. Dit gaat velaal gepaard met veel huilen. Maar het jonge kind wat probeert te lopen heeft daadwerkelijk pijn. Onderzoeken in Duitsland hebben aangetoond dat bij veelvuldig stoten van het jonge hoofdje hersenletsel het gevolg kan zijn. De Thudguard babyhelm kan helpen om het hoofdje tegen veelvuldig stoten te beschermen en daarmee mogelijk hersenletsel voorkomen.

Helmpje uit Schotland: een korte historie

De Thudguard babyhelm is ontworpen door Kelly Forsyth-Gibson uit Schotland. Zij vroeg zich in 1998 af of er geen helmpje was te verkrijgen om haar pasgeboren kinderen te beschermen tegen stoten van het hoofdje zodat zij zich geen zorgen hoefde te maken over haar kinderen. Er was echter toen niets op de markt. Ze besloot daarop zelf een helmpje te ontwerpen. Thud is het Engelse woord voor plof of stoot. Guard is het Engelse woord voor bescherming. Thudguard betekent dus bescherming tegen een plof of stoot. Door een slimme publiciteitscampagne via het BBC programma The Apprentice wist ze de Thudguard babyhelm in Engeland populair te maken. In Nederland, met onze cultuur, is dat lastiger. Mensen in Nederland vinden vallen en opstaan veelal bij het leven horen. Er wordt vaak makkelijk overheen gestapt, niet zonder gevolgen voor het jonge kind. Deze heeft onnodig pijn aan het nog jonge hoofdje. Er is echter de laatste tijd wel een kentering te ontdekken. Mensen gaan steeds bewuster leven. De veiligheid van kinderen is een belangrijk onderwerp aan het worden.

Optimale bescherming met de Thudguard Babyhelm

De Thudguard babyhelm is gemaakt van speciaal schuim in een vorm wat precies op het jonge hoofd past. Voor eventueel warme dagen buiten zijn er gaatjes in het schuim gemaakt zodat er sprake is van ventilatie en het hoofdje niet warm wordt. Verder is er een rekbaar bandje voor bij de kin. Het helmpje is verder zeer licht. Ongeveer 100 gram. Dit betekent dat een kind dit niet als hinderlijk ervaart bij het lopen of andere speelactiviteiten. De Thudguard babyhelm is echter beslist niet bedoeld om als fietshelmpje te worden gebruikt. Het is specifiek bedoeld als helmpje voor bij het leren lopen van het jonge kind. Verder is de Thudguard babyhelm gemaakt van materiaal wat makkelijk wasbaar is en kan deze dus in de was worden gedaan.

Maten en kleuren

De Thudguard babyhelm wordt in 1 maat geleverd. De Thudguard babyhelm is een rekbaar helmpje wat goed past op hoofdjes met een omtrek van 40 tot 50 cm. Ongeveer tussen 7 maanden en 2 jaar. Verder zijn ze te verkrijgen in de kleuren Lila en Blauw.
© 2010 - 2019 Peter-schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • KIDIEZ.com Thudguard.com

Reageer op het artikel "Thudguard babyhelm: helmpje dat het jonge hoofdje beschermd"

Reactie

Mw Marchena, 04-07-2014 13:08 #1
Ik wil zo"n helm voor mijn dochter, hoe kan ik het kopen?

Infoteur: Peter-schrijft
Gepubliceerd: 15-09-2010
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!