InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Uit eten met kinderen

Uit eten met kinderen

Uit eten met kinderen Uit eten met kinderen kan soms wel eens een grote opgave zijn. Het gebeurt vaak dat kinderen herrie gaan maken, dingen gaan slopen en door het restaurant gaan rennen terwijl ze op hun eten wachten. Dit is natuurlijk wat je wilt voorkomen, want je wilt niet dat andere gasten in het restaurant en de medewerkers van het restaurant last van jullie krijgen, maar hoe doe je dit?

Kindvriendelijk restaurant

Je kunt natuurlijk op zoek gaan naar een kindvriendelijk restaurant. Er zijn restaurants met een speciale speelhoek voor kinderen, waar ze zich lekker uit kunnen leven terwijl ze wachten. Ook zijn er restaurants met entertainment voor kinderen, wat het meeste voorkomt bij gethematiseerde restaurants, bijvoorbeeld in een pannenkoekenrestaurant. Sowieso kun je in bijna elk restaurant wel een kleurplaat met kleurpotloodjes krijgen waar de kinderen zich zoet mee kunnen houden.

Licht jezelf goed in over de kindvriendelijkheid van een restaurant. Vaak kun je op de website van het restaurant of op beoordelingswebsites al vinden welke faciliteiten er voor kinderen zijn. Informeer anders tijdens het reserveren naar de faciliteiten. Check of er kinderstoelen aanwezig zijn en of er een kindermenu op de kaart staat.
Tip: Geef tijdens het reserveren aan dat je met (kleine) kinderen komt. De medewerkers van het restaurant kunnen dan eventueel al voor een kinderstoel zorgen en een kleurplaat op tafel neer leggen.

Vraag tijdens het reserveren ook meteen of er een plek is waar je je kind eventueel kunt verschonen. Er zijn restaurants die niet standaard een aparte ruimte hebben voor het verschonen van kleine kinderen, maar kunnen er wel proberen voor te zorgen dat er een ruimte vrij is als jullie komen eten.

Heb je een kind waarvoor je zelf een potje eten meeneemt? Meestal is dit geen probleem. Vraag aan een medewerk(st)er van de bediening of het potje opgewarmd kan worden. Zo hoeft je kind niet van te voren te eten en kan hij of zij gewoon gezellig meedoen met de rest.

Maak regels

Spreek voordat je met de kinderen uit eten gaat een aantal dingen met ze af. Spreek af dat ze niet door het restaurant mogen rennen en niet mogen gillen of schreeuwen. Rennen door het restaurant kan niet alleen hinderlijk zijn voor andere gasten, ook kan het erg gevaarlijk zijn. Er zal maar net iemand aan komen lopen met een kop hete soep en je kindje botst daar tegenaan.. Heb je kinderen die snel ruzie met elkaar maken? Spreek dan met ze af dat ze alleen naast elkaar mogen zitten als ze geen ruzie maken, anders moeten ze uit elkaar.

Neem zelf dingen mee

Zijn er geen speciale faciliteiten voor kinderen? Zorg dan dat je zelf iets meeneemt om de kinderen te kunnen vermaken terwijl ze op hun eten wachten. Een Nintendo DS of een andere game console is hartstikke leuk en kinderen kunnen zich daar geweldig mee vermaken, maar zorg wel dat het geluid van het apparaatje uit staat of dat het geluid heel zacht staat. Je wilt natuurlijk niet dat andere gasten in het restaurant er last van krijgen, ook al zijn de kinderen hierdoor misschien stil.. Een stripboek of kleurboek doet het natuurlijk ook erg goed bij kinderen.

Ga vroeg uit eten

Zorg ervoor dat je vroeg op de avond gaat uit eten. Het is vaak dan nog erg rustig in het restaurant, waardoor het eten ook sneller op tafel komt. Als je later op de avond gaat, is het namelijk vaak drukker en moet je langer wachten op het eten. Als het nog rustig is in het restaurant, kun je ook minder mensen lastig vallen, mochten de kinderen toch druk gaan doen. Dit geeft je sowieso een fijner gevoel.

Geen voorgerecht?

Het komt voor dat kinderen genoeg hebben aan alleen een hoofdgerecht. Als de andere mensen aan tafel wel voor een voorgerecht kiezen, kan het soms voorkomen dat de kinderen te lang moeten wachten. Vraag gerust aan een medewerk(st)er van de bediening of het hoofdgerecht van de kinderen bij het voorgerecht van de andere mensen aan tafel mag komen. De kinderen kunnen zo ook rustiger aan doen met eten als ze willen.

Geen kindermenu?

Willen de kinderen niet eten van het kindermenu, maar is een portie van alle andere gerechten te groot? Wees niet bang om te vragen of de kinderen een kleiner portie kunnen krijgen. In de meeste gevallen kunnen de koks de porties verkleinen tot een kindermaatje.

Met deze tips kun je gaan genieten van een avondje uit eten met de kinderen. En vergeet niet: wees niet bang om de medewerkers van het restaurant een beetje “lastig te vallen” met vragen!
© 2011 - 2019 Mirjamsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is chronische voedselweigering?Wat is chronische voedselweigering?Bij chronische voedselweigering weigeren kinderen langdurig al het eten of een bepaalde vorm (bijvoorbeeld de warme maal…
9 Tips om je kind goed te laten eten9 Tips om je kind goed te laten etenIn Nederland zijn er heel veel kinderen die erg moeilijk eten. Ze lusten bijna niks of ze krijgen maar geen goede eetman…
Als je peuter niet wil etenAls je peuter niet wil etenKinderen hoeven niet altijd hun bord leeg te eten, als zij honger hebben gaan ze vanzelf wel eten. Het wordt pas een pro…
Hoe leer ik mijn kind groente te eten?Hoe leer ik mijn kind groente te eten?Iedere dag weer die strijd aan gaan omdat je kind niet wilt eten. Dit is erg frustrerend voor iedere ouder. Je kind kijk…
Het Kleine Weeshuis in AmsterdamWie tijdens een dagje Amsterdam even genoeg gewinkeld heeft, kan altijd even het Kleine Weeshuis in de Kalverstraat bezo…

Reageer op het artikel "Uit eten met kinderen"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 15-07-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!