InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Angsten van 'jonge' of 'nieuwe' moeders

Angsten van 'jonge' of 'nieuwe' moeders

Angsten van 'jonge' of 'nieuwe' moeders Voor de eerste keer moeder worden kan behoorlijk wat spanningen met zich meebrengen. Jonge of nieuwe moeders kunnen erg bang zijn voor dingen die hun (pasgeboren) baby kunnen overkomen. Voor een groot deel is dit heel natuurlijk; maar soms kan een bepaalde angst een beetje doorslaan. Lees in dit artikel alles over angsten van jonge of nieuwe moeders!

'Ademt mijn baby nog wel?'

Een herkenbare angst voor veel jonge moeders; ademt de baby nog wel? Moeders kunnen enorm bang zijn dat een kind 'plotseling' stopt met ademen, vooral wanneer het in zijn/haar eigen bedje ligt (te slapen). Redenen voor het stoppen met ademen kunnen volgens die moeders zijn:
  • De baby stikt terwijl het slaapt
  • De baby rolt 'verkeerd' om
  • De baby sterft aan wiegendood
  • De baby 'schuift' onder de dekentjes
Het is heel normaal dat nieuwe moeders bang zijn voor 'slaapgevaren' van hun baby. Toch is het uitzonderlijk dat baby's 'zomaar' overlijden terwijl ze liggen te slapen. De risico's kunnen behoorlijk ingeperkt worden bijvoorbeeld door het babybedje op de juiste manier op te maken en de baby op het ruggetje te laten slapen. Verder is het handig om geen spullen bij een jonge baby in het bedje te leggen. Toch erg angstig? Controleer af en toe of de baby nog ademt. Doe dit ook weer niet te vaak; de angst moet geen obsessie worden. Je kunt nu eenmaal niet 24 uur per dag bij je baby zijn (en dit is ook zeker niet nodig).

'Er overkomt mijn baby iets ergs op de kinderopvang'

Veel jonge moeders vinden het lastig om hun baby voor een eerste keer weg te brengen naar bijvoorbeeld de kinderopvang of een gastouder. Maar ook daarna kan die angst in zekere mate aanwezig blijven. Vragen als: 'Wordt er wel goed voor mijn baby gezorgd?' of 'Zal een ander kind mijn kind niets aandoen?' horen bij die angst. Natuurlijk is er een kans dat een baby 'iets' kan overkomen; een blauwe plek of klein wondje kan snel ontstaan. Dit kan echter ook wanneer een baby thuis bij de moeder is. Bedenk dat opvang en gastouders 'getraind' moeten zijn om je baby op te vangen. Hiervoor moeten ze verschillende cursussen volgen. Controleer altijd of en welke cursussen door de opvang of gastouder gevolgd zijn. En misschien nóg belangrijker; breng je baby alleen weg wanneer je een goed gevoel bij bepaalde opvang of een gastouder hebt. Even in de stress? Een belletje naar de opvang of de gastouder is zo gemaakt!

'Ik val van de trap met de baby in mijn armen'

Sommige vrouwen zien het scenario continu voor hun ogen afgespeeld worden: je valt van de trap met je baby in je armen. En natuurlijk kan de angst ook gericht zijn naar anderen toe: bijvoorbeeld dat de partner, opa of oma van de trap valt met de baby. Hoewel je dergelijke ongelukken nooit helemaal kunt voorkomen, kun je wel 'voorzorgsmaatregelen' treffen. Zorg bijvoorbeeld dat de leuning van de trap stevig vastzit. En dat er geen spullen op de trap liggen. Bedenk dat jijzelf als moeder, maar ook anderen, het beste voor hebben met je baby. En dat er dus heel voorzichtig wordt omgegaan met je baby.

'Mijn huisdier wil mijn baby iets aandoen'

Jonge moeders die voorheen stapelgek waren op hun huisdier, zoals een kat of hond, kunnen na de geboorte van hun baby opeens erg bang zijn dat deze hun baby iets wil aandoen. Bijvoorbeeld omdat het huisdier jaloers is op de aandacht die de nieuwe baby krijgt of dat het huisdier 'per ongeluk' op het hoofdje van de baby gaat zitten of liggen. Hoewel er een kleine kans is dat een huisdier een baby doelbewust iets wil aandoen, blijft het gedrag van een dier (welk dier dan ook, behalve dan misschien de goudvis) onvoorspelbaar. Laat een dier daarom nooit alleen bij je baby in een kamer achter! En zorg ervoor dat het dier even aan je baby kan wennen; laat het bijvoorbeeld nieuwe geuren opsnuiven.

'Mijn baby stikt in zijn/haar speen'

Een angst van een nieuwe moeder kan zijn dat haar baby stikt in zijn/haar speen. Bijvoorbeeld doordat het speentje afbreekt, of doordat de speen in het geheel in het mondje van de baby verdwijnt. De meeste fopspenen zijn heel erg veilig, en moeten ook aan allerlei veiligheidseisen voldoen. Kies wel altijd voor een speen van een 'betrouwbaar' merk, en zorg ervoor dat de baby niet een te klein speentje heeft (je hebt spenen in verschillende vormen en maten).

Overige angsten

Er zijn nog 101 (zoniet meer) andere angsten te bedenken die nieuwe moeders kunnen hebben. Hier worden nog een aantal genoemd:
  • Angst dat de baby ontvoerd of gestolen wordt ('s nachts of op straat)
  • Angst dat de moeder niet met de baby zal hechten
  • Angst dat de baby op latere leeftijd gepest zal worden
  • Angst dat de baby allerlei ziektes zal krijgen
  • Angst dat de baby in het ziekenhuis niet goed gecontroleerd of verwisseld is
Gerelateerde artikelen
Bachbloesems - vijf bloesems die helpen bij angstAngst werkt verlammend of geeft je stress. Van angst kan je niet slapen of niet meer helder denken. Angst slaat op je ma…
Angst bij kinderen: Soorten angsten bij baby'sAngst bij kinderen: Soorten angsten bij baby'sTijdens de eerste levensjaren van een baby krijgt het kind veel te verwerken, ze komen in aanraking met nieuwe dingen en…
Eerste angsten bij kinderen: bang voor vreemden en dierenEerste angsten bij kinderen: bang voor vreemden en dierenBij baby’s en kinderen in de groei komen veel angsten om de hoek kijken. De meeste soorten vrees bij baby’s zijn een nor…
Normale angsten bij kinderenNormale angsten bij kinderenKinderen hebben tijdens hun ontwikkeling vaak specifieke angsten, die heel normaal zijn. Iedereen is wel eens bang of an…
Welke invloed heeft wat moeder eet op de baby in de buik?Welke invloed heeft wat moeder eet op de baby in de buik?Op de vraag of een baby in de buik al smaken kan proeven is het antwoord JA. Als de foetus 12 weken oud is en nog wordt…
Bronnen en referenties
  • www.pregnant.thebump.com

Reageer op het artikel "Angsten van 'jonge' of 'nieuwe' moeders"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 14-08-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!