InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Borstvoeding? Zo stimuleer je de melkproductie

Borstvoeding? Zo stimuleer je de melkproductie

Borstvoeding? Zo stimuleer je de melkproductie Na de geboorte van je kindje duurt het enkele dagen voordat de melkproductie goed op gang komt. Natuurlijk wil je daarna dat de productie op peil blijft. En dat is lang niet altijd even makkelijk. Deze beproefde drankjes uit grootmoederstijd zorgen er mede voor dat je borstvoeding kunt blijven geven zolang dat nodig is. Het kost even tijd om de 'brouwseltjes' te bereiden, maar ze zijn beslist de moeite waard! Sommigen zullen het vreemde ingrediënten vinden, maar laat je daar niet door afschrikken.

Inhoud

Colostrum

Misschien duurt het wel drie tot vijf dagen voordat na de geboorte van je kindje de melkproductie goed op gang komt. Als het niet meteen lukt komen veel moeders, ondanks alle goede adviezen, in de verleiding om flesvoeding te geven. Ze denken dat colostrummelk kwalitatief niet goed of te waterig is. Het is echter zeer belangrijk dat de baby voldoende van deze eerste melk binnenkrijgt.

Antistoffen

Colostrum bestaat voor het grootste deel uit water, wat suiker en véél antistoffen die de baby nodig heeft in de komende periode. Leg de baby de eerste dagen vaak aan de borst. Het is immers belangrijk dat je kindje voldoende van deze melk binnenkrijgt. Ook de zuigreflex wordt flink gestimuleerd, wat belangrijk is wanneer de melkproductie eenmaal goed op gang komt.

Bron: 789083, PixabayBron: 789083, Pixabay

Drie beproefde drankjes uit grootmoederstijd die bij borstvoeding de melkproductie stimuleren

Laat je niet afschrikken door de 'vreemde' ingrediënten uit vervlogen tijden.

Borstvoedingshake

Ingrediënten
  • 1kopje volle melk
  • 2 eetlepels melkpoeder
  • 1 eetlepel edelgist
  • 1 eetlepel distelolie
  • 1-2 geklopte eierdooiers
  • 1 banaan
Bereiding
Prak de rijpe banaan en meng de ingrediënten met aardbeien- of duindoornsiroop. Vul het mengsel aan met melk en breng de milkshake op smaak met echte vanille.

Borstvoedingthee

Meng anijszaadjes met dille- en venkelzaadjes (dezelfde hoeveelheden). Doe 1 theelepel per kopje in koud water en breng het aan de kook. Laat de thee een minuut of tien trekken. Zeef de thee daarna.

Barley-water

Laat 200 gram gerst in 2 liter water gedurende 2 uur heel zachtjes koken. Haal het water door een fijne zeef en breng het op smaak met honing en citroen. Doe er eventueel wat appel- of sinaasappelsap bij.

Ingrediënten

Zoals gezegd kosten deze drankjes tijd om te bereiden. En de ingrediënten zijn misschien wat buitennissig. Maar de recepten komen dan ook uit een periode dat je niet bij de drogist allerlei middeltjes kon kopen en adviezen kreeg om de melkproductie op gang te houden. Maar ze hebben wel hun nut bewezen!

Tot slot een opkikkertje

Een belangrijke factor is dat je gevarieerd en voldoende eet. Dat zal de kwaliteit van de melk ten goede komen. Moedermelk bevat immers veel eiwitten, vitaminen en calorieën, die uit de voeding worden gehaald.

‘Krachtbolletjes’ uit oma’s tijd die de melkproductie stimuleren

Ook dit hapje is niet in een minuutje klaar. Gebruik vooral alle ingrediënten, want ze zetten de melkklieren aan meer te produceren.

Ingrediënten
  • 300 gram vers gerstemeel
  • 200 gram vers havermeel
  • 100 gram grofgemalen amandelen
  • 150 gram suikerriet
  • 175 gram boter
  • gemalen anijs naar smaak, kokosvlokken en geroosterde sesam

Bereiding
Rooster de noten, de gemalen anijs en het meel in een droge pan op een zacht vuur tot het mengsel lekker geurt. Roer de suikerriet erdoor. Laat het mengsel afkoelen en kneed er met de koude boter een deegbal van. Maak er daarna hapklare balletjes van. Rol ze eventueel door geroosterde sesam en kokosvlokken.

Vergeet niet...

Wie borstvoeding geeft, heeft meer calorieën (30%), meer eiwitten (45%) en meer vitaminen nodig, waaronder foliumzuur (50%). Drink ongeveer drie liter per dag, zoals mineraalwater en vruchtenthee. Er is trouwens ook speciale thee voor zogende moeders in de handel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderrecepten: DrankjesNaast lekkere hapjes zijn er ook lekkere drankjes voor kinderen. Hieronder vindt je een aantal korte recepten die voor z…
Borstvoeding geven na een keizersnedeNa een keizersnede komt je borstvoeding soms niet goed op gang. Je lichaam krijgt geen signaal om melk te gaan producere…
Zelf ijs maken, roomijs receptenZelf ijs maken, roomijs receptenNiks is lekkerder dan zelf gemaakt roomijs. Je kan lekker variëren met verschillende smaken en structuren. Van vanille r…
Hoe maak je de lekkerste milkshakes?Hoe maak je de lekkerste milkshakes?Milkshakes doen het altijd goed. In de zomer is het een heerlijke verkoelende drank en tijdens een dieet is een milkshak…
Relactatie: het (opnieuw) op gang brengen van borstvoedingTijdens de zwangerschap bereidt het lichaam zich voor op de melkproductie. Net na de bevalling komt de melkproductie op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Borstvoeding? Zo stimuleer je de melkproductie"

Reactie

Yvonne Zeewuster, 16-10-2011 14:10 #1
Als deze 'beproefde drankjes' érgens een recept voor zijn, dan is het wel voor het ingewikkeld maken van borstvoeding… Tijd is nu net iets wat je met een jonge baby nou niet echt veel van over hebt. Dan is het superfijn als je je baby zonder veel poespas kunt voeden. De melkproductie blijft het beste op peil door je kindje op de juiste manier aan te leggen en hem vaak genoeg te voeden. Bied zeker in het begin tijdens iedere voeding beide borsten aan. Na een tijdje kan het zijn, dat je kindje zelf aangeeft genoeg te hebben aan één borst per voeding. Ook zijn er genoeg baby's die gedurende de gehele borstvoedingsperiode altijd beide borsten per voeding nodig hebben voor een optimale melkinname. Zolang je kindje goed groeit, voldoende flinke plasluiers blijft maken, zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is, is dat allemaal goed.
Denk je dat je toch niet voldoende melk hebt voor je baby, ga dan na wat de oorzaak kan zijn. Misschien heb je te maken met regeldagen? Je kindje maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig. Door vaker bij jou te drinken, zorgt je baby ervoor dat je lichaam meer melk gaat aanmaken. Je melkproductie zal daardoor weer snel zijn afgestemd op de hernieuwde vraag. Soms verloopt het voeden niet optimaal, waardoor de melkproductie niet voldoende wordt gestimuleerd. Dan is het zaak om de oorzaak te achterhalen (vaak het aanleggen, of denk bijvoorbeeld aan niet vaak genoeg voeden of het gebruik van tepelhoedjes) en je borstvoedingsmanagement aan te passen. Vind je het prettig dat iemand je daarmee helpt, neem dan gerust contact op met een leidster van Borstvoedingorgansiatie LLL (www.lalecheleague.nl) of een contactpersonen van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (www.borstvoedingnatuurlijk.nl). Ook kun je altijd terecht op www.borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Bij complexe problemen ten aanzien van de melkproductie is het aan te raden om een lactatiekundige in te schakelen. Eventueel kun je daarnaast bepaalde kruiden gebruiken die stimulerend zouden kunnen zijn voor de melkproductie: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/kruiden1.html.
En zorg goed voor jezelf; eet regelmatig en gevarieerd, drink voldoende en pak regelmatig je broodnodige rust.

Infoteur: Orion
Laatste update: 17-03-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Zwangerschap & baby
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!