InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Borstvoeding: de 10 belangrijkste vragen

Borstvoeding: de 10 belangrijkste vragen

Borstvoeding: de 10 belangrijkste vragen Geeft u borstvoeding? U hebt dan voor de meest natuurlijke vorm van voeden gekozen. Toch komen er ongetwijfeld allerlei vragen in u op. Tien belangrijke kwesties zijn op een rijtje gezet. De tips voor het geven van borstvoeding zijn zeer belangrijk, misschien wel essentieel om te voorkomen dat u afhaakt. Weet dat borstvoeding de goedkoopste, meest natuurlijke en gemakkelijkste manier van voeden is. De tips variëren van het aanleggen van de baby tot wat te doen bij tot pijnlijke borsten. Neem de adviezen ter harte. Uw baby zal u daar zeer dankbaar voor zijn!

Inhoud

Waarom borstvoeding?

Borstvoeding bevat alle voedingsstoffen die de baby in de eerste maanden nodig heeft. Dat is eigenlijk al reden genoeg om er bewust en gemotiveerd voor te kiezen. Er zijn echter tal van andere voordelen, eigenlijk teveel om op te noemen. Een heel belangrijk pluspunt is dat in moedermelk alle antistoffen zitten die de baby beschermen tegen ziekten.

Band tussen moeder en kind

Ook zal dankzij deze manier van voeden de band tussen u en uw kindje steeds sterker worden. Kortom, borstvoeding is de gezondste, goedkoopste, makkelijkste en meest natuurlijke manier van voeden. U kunt echter gaan twijfelen over allerlei praktische dingen. De adviezen bevatten antwoorden op vragen waar veel jonge moeders mee zitten.

De tien belangrijkste vragen

Voordat de 'echte' melk komt, maakt het melkklierweefsel colostrum aan. Het bevat suiker, water, maar ook mineralen en de zo belangrijke antistoffen. Het is belangrijk dat de baby het colostrum binnenkrijgt.

Bron: 789083, PixabayBron: 789083, Pixabay

1. Wanneer mag ik de baby voor het eerst laten drinken?

Vrijwel meteen na de geboorte. Hoe eerder uw baby mag zuigen, hoe sneller de melkproductie op gang komt. Het colostrum is de eerste melk en is gelig an kleur. Het zorgt ervoor dat de baby extra veel eiwitten, mineralen en sporenelementen binnenkrijgt. Ook bevat deze voormelk veel antistoffen tegen bijvoorbeeld polio. Er bestaat geen product dat kwalitatief net zo goed is als het colostrum. Het is bovendien zeer lichtverteerbaar voor uw baby. Ook zorgt het colostrum ervoor dat de eerste zwarte ontlasting (meconium) zo snel mogelijk wordt uitgescheiden. Wacht dus niet met het geven van moedermelk en leg uw kindje aan zodra het mag van de verloskundige of dokter.

2. Hoe leg ik de baby aan?

Zolang u maar ontspannen ligt of zit, is er niks aan de hand. Allerlei houdingen zijn prima, ook de kleermakerszit, zolang de baby maar goed bij de tepel kan en u zich op uw gemak voelt. In de eerste maand moet u erop letten dat de baby zo mogelijk de hele tepelhof in de mond neemt. Dankzij de onderdruk in de borst (melkkanaaltjes) komt de melkproductie dan beter op gang. Ook moet de baby goed kunnen slikken. Houd het hoofdje dus recht ten opzichte van de ruggengraat. In het begin moet uw baby misschien geholpen worden met het zoeken naar de tepel. Streel met een vinger over één wang. U zult merken dat de hap- en zuigreflex daardoor meteen wordt opgewekt. Houd ook contact met de baby. Kijk hem aan, praat met hem. Hij ruikt u en hoort uw stem. Dat is goed voor zijn geestelijke ontwikkeling.

3. Hoe vaak en hoelang mag de baby drinken?

Zo vaak en zo lang de baby dat wil. Het is heel belangrijk dat u niet iemand van de klok bent of wordt. Dat brengt alleen maar frustratie en ellende. Vaak aanleggen stimuleert de melkproductie. Na een tijdje heeft de baby zijn eigen drinkritme, meestal om de vier uur. Vergeet trouwens niet dat de borst troost biedt aan de baby. Dat alleen is al een reden om hem aan te leggen.

4. Hoeveel maanden mag de baby aan de borst?

Geef uw baby minstens vier maanden de borst. Alleen na die periode is het maag-darmkanaal geschikt voor bijvoeding. Wilt u langer de borst geven? Dat kan natuurlijk. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur, levensstijl en of uw baby graag wil blijven drinken.

5. Wat moet ik doen als de baby in het begin niet wil drinken?

Misschien heeft de baby een verstopt neusje. Misschien hebt u te lang gewacht met het geven van borstvoeding. Heb geduld. Van cruciaal belang is dat u de baby aanlegt zodra hij erom vraagt.

6. Hoe weet ik zeker dat de baby genoeg melk binnenkrijgt?

Als de baby tussen de voedingen door natte luiers heeft, hoeft u zich geen zorgen te maken. Als de luiers droog blijven of niet echt nat zijn, moet u professioneel advies inwinnen. In de eerste weken wordt de baby goed in de gaten gehouden door de kraamverzorgster en wijkverpleegkundige. Ook wordt de baby een keer per week gewogen om te kijken of hij de groeicurve volgt (zie groeiboekje). Als de curve wat ‘vlak’ blijft, legt u de baby wat vaker aan of u geeft hem tussendoor een flesje.

7. Mijn borsten doen pijn. Wat nu?

Soms wordt de tepel ruw door het voeden. Er kunnen zelfs kloofjes ontstaan. Zorg ervoor dat de baby altijd de tepel met de tepelhof in de mond neemt. Tussen het voeden door moeten de tepels droog zijn. Wissel vaak van borst. Soms helpt afkolven als een van uw borsten een tijdje rust moet hebben.

8. Waar moet ik borstvoeding geven?

Belangrijk is een rustig plekje waar u zich kunt ontspannen. Dat straalt af op de baby, die zich dan eveneens op zijn gemak voelt. Geef minstens een keer per dag borstvoeding op die verstilde plaats, die helemaal voor uzelf en de baby is. Richt dat plekje bijvoorbeeld in met veel kussens. Een ontspannen muziekje op de achtergrond helpt ook.

9. Hoe verzorg ik mijn borsten?

Wrijf ze elke dag in met een huidverzorgende olie die daarvoor geschikt is..

10. Ik ben ziek? Mag ik dan toch borstvoeding geven?

Vraag als u medicijnen slikt eerst advies aan uw huisarts. Geef borstvoeding als u zich daartoe in staat voelt. Kolf de melk anders af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De werking van borstvoedingDe werking van borstvoeding Moedermelk wordt achterin het melkklierweefsel gemaakt. Wanneer de baby begint te zuigen tre…
Het geven van borstvoeding in de prakijkHet geven van borstvoeding in de prakijkNa de geboorte sta je direct voor een belangrijke keuze: gaat jouw baby met de borst of fles gevoed worden? Veel vrouwen…
Tepelkloven: wat kun je hieraan doen?Tepelkloven: wat kun je hieraan doen?Tepelkloven zijn kleine, pijnlijke scheurtjes in de tepel en ze komen bijna alleen maar voor bij vrouwen die borstvoedin…
Pijnlijke tepels door borstvoeding behandelenPijnlijke tepels door borstvoeding behandelenHet plezier om je baby borstvoeding te geven kan behoorlijk vergalt worden, wanneer je ineens met pijnlijke tepels gecon…
Relactatie: het (opnieuw) op gang brengen van borstvoedingTijdens de zwangerschap bereidt het lichaam zich voor op de melkproductie. Net na de bevalling komt de melkproductie op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Borstvoeding: de 10 belangrijkste vragen"

Reacties

Yvonne Zeewuster, 16-10-2011 10:52 #2
Ik heb de tips doorgelezen en moet helaas constateren dat deze informatie vaak niet juist is.

"1. Wanneer mag ik de baby voor het eerst laten drinken?"
Er is geen toestemming nodig van verloskundige of dokter, jij bent de moeder en kunt je kindje op ieder moment (inderdaad liefst zo snel mogelijk na de geboorte) voor het eerst aan de borst leggen. Daarnaast is colostrum geen voormelk. Voormelk is rijpe moedermelk, het is de minder vette melk die de baby aan het begin van een voeding drinkt. Naarmate de voeding vordert, wordt de melk steeds vetter; minder vette voormelk gaat dan geleidelijk aan over in vette achtermelk.

"2. Hoe leg ik de baby aan?"
De manier van aanleggen is in zeer grote mate bepalend voor het verloop van de voedingen. Goed aanleggen is de sleutel tot effectief drinken en pijnloos voeden. Daarom is het onzettend belangrijk, dat de informatie over aanleggen correct en volledig is. Ieder mens is uniek. Zo zal de ene moeder meer tepelhof hebben dan de andere moeder. Aangeven dat de baby de hele tepelhof in zijn mondje moet hebben, is dus niet voor iedere moeder een bruikbare tip.
Voor goede, uitgebreide informatie over aanleggen kun je o.a. terecht op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/aanleggen.html.

"3. Hoe vaak en hoe lang mag de baby drinken?"
Inderdaad: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij wil, MITS het kindje goed is aangelegd.
Zeker in het begin is het belangrijk dat ouders de voedingsfrequentie goed in de gaten houden. Voeden op verzoek betekent op verzoek van het kindje, maar soms kan het nodig zijn dat er op verzoek van de ouders wordt gevoed. Jonge baby's kunnen namelijk nog wel eens moeite hebben om ervoor te zorgen dat ze voldoende voeding tot zich nemen. Naarmate een kindje wat ouder wordt, zal deze steeds meer zijn eigen ritme gaan ontwikkelen. Om de vier uur drinken kan, maar de meeste baby's zullen vaker een voeding nodig hebben.

"4. Hoeveel maanden mag een baby aan de borst?"
De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan om een baby in ieder geval twee jaar borstvoeding te geven, waarvan de eerste zes maanden exclusief (dus zonder andere bijvoeding) en daarna zo lang als moeder en kind dat wensen.

"5. Wat moet ik doen als de baby niet wil drinken?"
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de situatie en de leeftijd van het kindje. Je kindje moet in ieder geval voldoende zware plasluiers blijven maken, regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting hebben, goed blijven groeien en tevreden en vooral ook alert zijn. Als je twijfelt of je maakt je zorgen, neem dan gerust contact op met Borstvoedingorganisatie LLL (www.lalecheleague.nl) of de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (www.borstvoedingnatuurlijk.nl). Ook kun je altijd terecht op www.borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties.

"6. Hoe weet ik zeker dat de baby genoeg melk binnenkrijgt?"
Om te kunnen bepalen of een kindje voldoende melk binnenkrijgt, is het van belang om naar de volgende punten te kijken:
* Frequentie (zeker in het begin minimaal acht voedingen per etmaal, aan borstvoeding is geen maximum verbonden)
* Groei (de eerste maanden gemiddeld 100-200 gram per week)
* Plasluiers (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken)
* Ontlasting (de eerste weken in ieder geval vier keer per etmaal zachte, lichtgekleurde ontlasting ter grootte van een flinke munt, na vier tot zes weken kan de frequentie veranderen)
* Tevredenheid, alertheid (wanneer een jonge baby heel veel slaapt en moeilijk wakker is te krijgen, moet er actief worden ingegrepen -> voeden op verzoek van de ouders)
Als het kindje aan al deze richtlijnen voldoet, krijgt het voldoende melk binnen. Is er twijfel, dan is het aan te raden om het borstvoedingsmanagement goed onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen (zoals goed aanleggen, vaak voeden, beide borsten aanbieden, geen tepelhoedjes gebruiken).

"7. Mijn borsten doen pijn. Wat nu?"
Borstvoeding geven mag geen pijn doen; pijn is een teken dat er iets niet goed gaat met voeden. Hoe sneller je aan de bel trekt, des te gemakkelijker is het probleem vaak op te lossen. Wacht dus niet tot het helemaal uit de hand loopt, maar ga direct op zoek naar de oorzaak en de mogelijke oplossingen van je probleem. Vrijwilligers van Borstvoedingorganisatie LLL en de VBN denken graag met je mee!

"8. Waar moet ik borstvoeding geven?"
Ten eerste: je moet helemaal niets! ;-)) Voeden kan altijd en overal. Heb je behoefte aan wat meer privacy, zoek dan gerust een voor jou geschikt plaatsje op.

"9. Hoe verzorg ik mijn borsten?"
Je borsten inwrijven met huidverzorgende olie is overbodig en zelfs af te raden. Deze producten kunnen allergene of schadelijke bestanddelen bevatten die niet in een babymondje thuis horen. Bovendien zorgt je lichaam zelf voor de nodige verzorging. In de tepelhof bevinden zich de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een olie-achtige substantie af, de de tepel soepel houdt, een antibacteriële werking en een voor je kindje vertrouwde en herkenbare geur heeft.
Je borsten tijdens het douchen wassen met warm water is dus voldoende.

"10. Ik ben ziek? Mag ik toch borstvoeding geven?"
http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/bv1.html

Gonneke van Veldhuizen-Staas, 26-07-2011 17:12 #1
Het eerste wat je ziet bij een artikel over borstvoeding is een baby met een stop in zijn mond. Eén van de redenen om borstvoeidng te geven is de optimale ontwikkeling van de mondholte en het gebit van het kind; veel zuigen op vingers, spenen en fopspenen kan tot vervormingen van het gehemelte en problemen met de gebitsontwikkeling zorgen.
Verder staan er in bijna elk stukje wel een foutje of onnauwkeurigheid. Wellicht is het beter mensen met vragen over borstvoeidng door te sturen naar echte deskundigen, bijvoorbeeld een lactatiekundige, de borstvoeding organisaties LLL en VBN of naar het Kenniscentrum Borstvoeding www.borstvoeidng.com

Infoteur: Orion
Laatste update: 24-03-2019
Subrubriek: Kinderen
Special: Zwangerschap & baby
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!