InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De werking van borstvoeding

De werking van borstvoeding

De werking van borstvoeding Moedermelk wordt achterin het melkklierweefsel gemaakt. Wanneer de baby begint te zuigen treedt er het toeschietreflex op. Dit zorgt er voor dat de melk in het melkklierweefsel vrij komt, en dat de melk naar de tepel wordt geduwd. De eerste melk die dan uit de borst komt is dun en wordt voormelk genoemd, geleidelijk gaat dit over in vettere achtermelk.

Hoe werkt borstvoeding?

Achter in de borst zitten soort trosjes. Die trosjes worden het melkklierweefsel genoemd. Daar wordt de melk gemaakt. Vanuit de melkklieren lopen kanaaltjes naar de tepel waarin de melk wordt vervoerd. Daarom worden deze kanaaltjes melkkanaaltjes genoemd. Vlak achter de tepel liggen de voorraadholtes. In de voorraadholtes wordt een deel van de melk verzameld. zodat de baby zodra hij begint te drinken melk tot zijn beschikking heeft. De eerste melk die de baby krijgt wordt voormelk genoemd. Deze voormelk bevat veel water. Als de baby begint te zuigen komer er twee hormonen in het lichaam van de moeder vrij: de hormonen prolactine en oxytocine.

De prolactine stimuleert de aanmaak van nieuwe melk. Hoe meer de baby dan uit de borst drinkt, hoe meer melk er dan zal worden aangemaakt. En wanneer de baby minder gaat drinken, wordt er minder melk aangemaakt. Het hormoon oxytocine komt vrij als de baby aan de borst gaat zuigen. Dit hormoon zorgt ervoor dat de melkkliertjes samentrekken. Hierdoor komt de melk die in de borst is aangemaakt en in de melkklieren ligt opgeslagen vrij, en wordt door het zuigen naar voren geduwd. Zo komt het in het mondje van de baby terecht.

Toeschietreflex

Bij het geven van borstvoeding speelt het toeschietreflex een grote rol. Het toeschietreflex treedt op vlak na het aanleggen van de baby. Sommige moeders voelen hierbij een kortdurende stekende pijn of een tinteling, anderen voelen niets. Het toeschietreflex zorgt er voor dat de melk die zich in de melkklieren achter in de borst heeft verzameld, in de holtes vlak achter de tepelhof stroomt. Het toeschietreflex wordt veroorzaakt door een hormoon (oxytocine). Als het toeschietreflex niet zou optreden zou er wel melk uit de borst komen, maar dit zou niet genoeg zijn voor de baby.

Soms kan het gebeuren dat het toeschietreflex helemaal niet optreedt.Dit kan gebeuren wanneer de moeder erg gespannen is of veel pijn heeft. Vaak lukt het wel als de moeder zich ontspant, schouders laat hangen en een paar keer diep ademhaalt. Als het toeschietreflex dan nog iedere keer uit blijft kan ern een neusspray gebruikt worden (syntocinon). Deze neusspray bevat het hormoon oxytocine en dat zorgt ervoor dat het toeschietreflex opgewekt wordt.

Voor- en achtermelk

Zowel voormelk als achtermelk bevatten alle vitaminen en mineralen die een baby nodig heeft. Voormelk (dit is de eerste melk die uit de borst komt) bevat minder vet dan de achtermelk (de melk die later uit de borst komt). Een baby krijgt dus in het begin van de voeding magere melk, en als de borst bijna leeg is volle melk.

Als de borst tijdens het voeden leeg raakt, wordt er steeds weer nieuwe melk aangemaakt. Deze melk wordt opgeslagen in de melkklieren en melkkanaaltjes. De melk die net gemaakt is bevat veel vet. Wanneer deze melk niet meteen gedronken wordt, dan wordt het vet weer opgenomen door de cellen van de klieren en de kanaaltjes waar de melk zich in bevindt. Hierdoor wordt de melk minder vet. Hoe langer de melk in de borst blijft, hoe minder vet er nog in zit. Zodra de baby begint te drinken, wordt er meer melk aangemaakt. De baby zal eerst de al aanwezige melk uit de borst in de mond krijgen, dus de melk die niet zo vet meer is. Maar de melk die wel al het vet bevat komt er snel achteraan. Er is niet een bepaald moment waarop de voormelk in achtermelk veranderd, maar er is een geleidelijke overgang van magere naar volle melk. Als er nier zo veel tijd tussen de voedingen zit zal het verschil tussen voormelk en achtermelk niet zo groot zijn als wanneer er een lange tijd tussen twee voedingen zit. Dus hoe vaker er gevoedt wordt, hoe vetter de melk!
© 2008 - 2019 Jenn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Studieboeken kraamzorg

Reageer op het artikel "De werking van borstvoeding"

Infoteur: Jenn
Gepubliceerd: 28-10-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!