InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Borstvoeding geven na een keizersnede

Borstvoeding geven na een keizersnede

Na een keizersnede komt je borstvoeding soms niet goed op gang. Je lichaam krijgt geen signaal om melk te gaan produceren. Ook is direct aanleggen van je kindje niet altijd mogelijk. Wat kun je doen om te zorgen dat borstvoeding geven toch mogelijk is na een keizersnede?

Waardoor start de borstvoeding normaal?

Normaalgesproken komt je borstvoeding op gang door de hormonen die tijdens de bevalling vrijkomen en doordat je kindje binnen een uur wordt aangelegd na de bevalling. Je lichaam krijgt dan als het ware het startsein om melk te gaan produceren.

Waardoor gebeurt dat bij een keizersnede soms niet?

Bij een keizersnede komen de 'borstvoedingshormonen' niet automatisch vrij, waardoor je lichaam geen signaal krijgt om melk te gaan produceren. Ook is direct aanleggen van je kindje niet altijd mogelijk omdat het even duurt voordat je bent gehecht na een keizersnede. Dus dan kan het zijn dat de borstvoeding niet uit zichzelf op gang komt.

Wat kun je doen om de melkproductie te stimuleren?

Ook al start de borstvoeding niet uit zichzelf, leg je kindje toch zo vaak mogelijk aan. Borstvoeding werkt volgens het vraag-en-aanbod principe, dus als je kindje vaak om voeding vraagt gaan je borsten vanzelf meer melk produceren. Daarnaast kun je de melkproductie op gang brengen door je borsten tussen de voedingen door extra te stimuleren met een kolfapparaat.

Mijn kindje krijgt niet voldoende voeding binnen, wat nu?

Pasgeborenen hebben genoeg reserve om de eerste paar dagen door te komen, ook al krijgen ze niet voldoende voeding binnen. Het is normaal dat ze eerst afvallen om vervolgens weer snel op hun geboortegewicht te komen.

Als bijvoeding toch noodzakelijk is, hoe pak ik dat dan het beste aan?

Als je kindje teveel afvalt en je borstvoeding na een paar dagen nog steeds niet goed gestart is, dan kan het noodzakelijk zijn om bij te voeden. Laat de kraamverpleegster eerst de eventuele afgekolfde moedermelk geven, zodat je kindje vast aan de smaak kan wennen. Vraag haar daarna de bijvoeding uit een cupje te geven, zodat je kind niet aan een flesje went en daardoor mogelijk de borst weigert.

Hoe merk ik dat mijn borstvoeding op gang komt?

Na een dag of 4 voelen je borsten ineens veel zwaarder en voller. Misschien beginnen ze zelfs wel te lekken. Ook kun je last krijgen van stuwing, doordat de melk zich ophoopt in je borsten. De oplossing? Je kindje aanleggen zovaak het daarom vraagt, dan komen vraag en aanbod uiteindelijk wel in balans.

En als het toch niet lukt?

Schakel een lactatiekundige in. Zij adviseert je over wat je nog meer kunt doen om je borstvoeding op gang te krijgen en te houden. En lukt het desondanks toch niet, voel je dan niet schuldig. Weet dat je je best hebt gedaan. Het moet natuurlijk geen frustratie worden, zowel voor jou als voor je baby. En de flesvoeding tegenwoordig is bijna net zo goed als borstvoeding.

Meer informatie:
Borstvoeding.com
La Leche League
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
© 2008 - 2019 Appel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De bevalling via keizersnedeDe bevalling via keizersnedeDe bevalling via keizersnede kan zowel gepland als ongepland zijn. Ze kan plaatsvinden via plaatselijke of volledige ver…
Informatie rondom de bevalling: de keizersnedeInformatie rondom de bevalling: de keizersnedeOngeveer twintig procent van alle bevallingen gaat via een keizersnede. Er lijken steeds meer vrouwen te bevallen met ee…
Wat zet je in je bevalplan bij een geplande keizersnede?Wat zet je in je bevalplan bij een geplande keizersnede?Soms weet je al tijdens je zwangerschap dat je niet natuurlijk gaat bevallen maar dat je een geplande keizersnede krijgt…
Bewust bevallen met de natuurlijke keizersnedeBewust bevallen met de natuurlijke keizersnedeIn steeds meer Nederlandse ziekenhuizen is het mogelijk om voor een natuurlijke keizersnede te kiezen. Dit wordt ook wel…
Bevallen met een KeizersnedeWanneer een normale bevalling niet mogelijk is, wat door verschillende oorzaken kan zijn, besluit de arts tot een keizer…

Reageer op het artikel "Borstvoeding geven na een keizersnede"

Reacties

Ilona, 18-05-2011 15:18 #2
Ik heb ook een keizersnede gehad maar mijn bostenbegonnen al te lekken rond week 33 in week 35 is mijn kindje gehaald en ik had direct genoeg borstvoeding. dus wat in het artikel staat is lang niet altijd waar.
toen ik in het ziekenhuis aangaf dat mijn borsten al zeker 2 weken lekten kreeg ik als reactie: owww? maar het kan dus ook heel goed dat je borstvoeding meteen al voldoende is, pas geboren babies hebben namelijk nog niet zo veel nodig. 30 ml maar de eerste paar dagen, daarna gaat het wel snel omhoog, maar het wel vraag en aanbod, hoe meer je kindje vraagt hoe meer melk je borsten aanmaken.

Ineke, 30-10-2010 11:52 #1
Wat een grote ONZIN! ik heb een keizersnede gehad en de borstvoeding kwam normaal op gang! EN dat kolven is helemaal kolder omdat het helemaal geen zin heeft want je kindje moet leren drinken aan de borst en je moet niet op tijd voeden maar op hongersignalen als vuistjes sabbelen, en 8 tot 12 voedingen zijn echt DOODNORMAAL!

Infoteur: Appel
Laatste update: 05-12-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!