InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Een babymassage geven

Een babymassage geven

In de Verenigde Staten worden babymassages steeds meer populair, maar ook in Europa zijn er al heel wat mensen die hun baby van tijd tot tijd een massage geven. Belangrijk hierbij is dat je rustig je tijd neemt en vooral heel zachtjes te werk gaat.

Voordelen

Vind je het idee om een baby te masseren wat vreemd? Toen je baby nog niet geboren was en je over de buik wreef, had dit ook al een massage-effect op de baby. Een babymassage zou heel wat positieve effecten hebben. Zo zou het de band tussen moeder en kind nog versterken. Ook zouden de babytjes minder huilen en minder stress-hormonen bezitten. Toch is niet iedereen even overtuigd van de voordelen. Wat belangrijk is, is dat ouder en baby zich er beiden goed bij voelen. Anders heeft de massage geen zin.

Sleutelwoorden voor een babymassage

  • Zacht
  • Voorzichtig
  • Langzaam
  • Rustig

Hoe begin ik eraan?

Bij babymassages is het eerder een kwestie om je gevoel te volgen dan om echt technisch te werk te gaan. Het is wel goed als je steeds dezelfde routine aanhoudt, bijvoorbeeld zoals degene die we hier beschrijven.

Kies een rustig moment uit wanneer je baby alert is, maar niet hongerig of moe. Zorg ervoor dat je handen schoon en warm zijn. Leg je baby op een handdoek op zijn rug. Zorg er ook voor dat de omgevingstemperatuur warm genoeg is.

Druk met je vingertippen heel zachtjes in je baby’s velletje, in draaiende bewegingen. Je kan in principe overal beginnen, maar zoals gezegd is het best om steeds dezelfde volgorde te behouden. Begin bijvoorbeeld bij het voorhoofd, de bovenkant van het hoofdje en het gezicht. Ga dan zachtjes naar de borstkas en maak daar bewegingen van binnen naar buiten toe. Wrijf ook zachtjes over het buikje.

Let wel, bij baby’s van jonger dan 1 maand mag je nog niet aan het buikje komen.

Masseer dan de dijen en ga zo verder naar het onderste deel van het been en de voetjes.

Draai de baby dan om op zijn buikje. Als je baby het niet gewoon is om op zijn buik te liggen en hij voelt zich hier niet comfortabel bij, stop er dan liever mee. Masseer zachtjes de rug, billetjes en achterkant van de beentjes, nog steeds in draaiende bewegingen.

Als je tijdens de massage merkt dat je baby het niet meer leukt vindt, houd er dan mee op en probeer het een paar dagen later nog eens.

Olie

Als je olie wil gebruiken, let er dan zeker op dat je specifieke baby-olie gebruikt, en niet zomaar eender welke massage-olie. De sterke geur en ingrediënten zijn niet steeds geschikt voor baby’s. Koop dus baby-olie als je olie wil gebruiken bij de massage.
© 2007 - 2018 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Babymassage, goed voor ouder en kindHet masseren van jouw baby is voor jou als ouder bijzonder leuk om te doen. Je bouwt een diepere relatie op met je kind.…
Babymassage volgens ShantalaBabymassage volgens ShantalaBabymassage is er in vele soorten en varianten, maar een zeer bekende methode die in Nederland veel wordt toegepast is S…
Het masseren van je paardHet masseren van je paardIn dit artikel zal ik uitleggen hoe je je paard een simpele massage moet geven. Een massage is zeer ontspannend voor paa…
Massage paard, effecten en voordelenMassage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretende…
Masseren, een weldaad voor het lichaamMasseren, een weldaad voor het lichaamJe lichaam laten masseren kan een weldaad voor je lichaam zijn en pure luxe of noodzakelijk voor het functioneren van he…

Reageer op het artikel "Een babymassage geven"

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 13-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!