InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Babymassage volgens Shantala

Babymassage volgens Shantala

Babymassage volgens Shantala Babymassage is er in vele soorten en varianten, maar een zeer bekende methode die in Nederland veel wordt toegepast is Shantala babymassage. Heb je een baby ouder dan twee maanden en vind je het leuk om samen met je baby iets te doen, of wil je wat meer een op een contact met je kindje, of is je baby onrustig of huilerig, dan babymassage volgens de Shantala-methode een leuke en leerzame ervaring zijn.

Wat is babymassage volgens de Shantala-methode?

Shantala babymassage is een vorm van totale lichaamsmassage van baby´s die gebaseerd is op een ritmische manier van masseren. Belangrijk bij deze babymassage is het volledig en aandachtig gericht zijn op je kindje en hem of haar respectvol bejegenen tijdens het masseren.

Hoe is deze vorm van babymassage ontstaan?

De Franse arts Frederick Leboyer, die bekend is geworden omdat hij als eerste `onder water bevallingen`deed, ontdekte op een van reizen in een sloppenwijk in India de jonge moeder Shantala. In India is het heel gebruikelijk dat baby´s dagelijks door hun moeder worden gemasseerd en Dr. Leboyer zag Shantala toen zij haar jonge babyzoon ´s morgens vroeg buiten in het gras aan het masseren was. Hij was zo onder de indruk dat hij haar vroeg dit te mogen filmen. Terug in Frankrijk maakte hij een studie van de manier van masseren door Shantala en introduceerde deze babymassage wereldwijd. Als respect naar moeder Shantale vernoemde hij deze manier van babymassage naar haar.

Hoe kun je Shantala babymassage leren?

Overal in Nederland worden speciale Shantale babymassagecursussen gegeven. De meeste cursussen worden gegeven voor baby´s ouder dan twee maanden en worden in 5 of 6 keer gegeven. Je hebt geen bepaalde voorkennis voor deze cursus nodig; iedere moeder of vader kan er met zijn of haar kindje aan deelnemen.

Voor welke baby´s is Shantala babymassage geschikt?

In principe kan iedere baby gemasseerd worden volgens de Shantala methode, maar deze vorm van babymassage is bij uitstek geschikt voor onrustige baby´s en huilbaby´s. Omdat voor alle baby´s de overgang van een warme en omsloten baarmoeder naar de grote, ruime en koude wereld enorm is en niet altijd even vlekkeloos verloopt, kan babymassage je kindje helpen met het activeren van de zintuigen, waardoor slaap- en waakritmes verbeterd kunnen worden. Ook helpt Shantala babymassage bij darmkrampjes en overstrekken.

Het principe van Shantala babymassage

Shantala babymassage is gebaseerd op een warme, constante aanraking van je baby die ritmisch wordt uitgevoerd. De massagetechnieken beslaan het volledige lijfje van je baby. Bij het masseren wordt gebruik gemaakt van olie, bij voorkeur op natuurlijke basis en niet op basis van paraffinen, omdat deze het huidje van je baby afsluit, waardoor de kwetsbare porieen van het babyhuidje niet meer op een goede manier kunnen ademen. Bij Shantala babymassage zijn aandacht en respect twee belangrijke grondbeginselen, die ervoor zorgen dat je je baby nog beter leert kennen en zijn behoeften leert te herkennen.

Wat heb je nodig voor de babymassage?

  • Aankleedkussen om je baby op te masseren (ben je meer gevorderd dan kun je je baby op je uitgestrekte benen masseren zoals Shantala haar kindje zelf ook masseerde)
  • Olie, bij voorkeur op natuurlijke basis
  • Warme doek om de gemasseerde delen van je kindje te bedekken en deze warm te houden

De massage zelf

Shantala babymassage zorgt voor een totale lichaamsmassage van je baby. Je masseert onder andere:
  • Het buikje en rompje van je kindje. Vanuit de heupjes trek je je handen helemaal door tot over de schoudertjes, dit kun je ook kruislings doen. Tevens kun je darmkrampjes verlichten door heel licht met twee vingers rond het naveltje van je kindje met de klok mee te draaien.
  • De armpjes door deze volledig met je hand te omsluiten en deze van boven naar beneden over de handjes te trekken en de beweging met je andere hand te herhalen voordat je eerste hand heeft losgelaten.
  • De beentjes op dezelfde wijze als de armpjes.
  • De handjes en de voetjes door op een lichte manier met je vingers rondjes te draaien in het handje en op het voetzooltje. Bij het masseren van de vingertopjes kun je zelfs tandjespijn verlichten.
  • Het ruggetje door er met je hand horizontaal over te wrijven van boven naar beneden en de beweging opnieuw te maken met je andere hand voordat je eerste hand losgelaten heeft.
  • Het gezichtje door bij de wenkbrauwen met de eerste twee vingers van je rechter- en linkerhand een hartje te trekken naar het kinnetje van je baby.

Shantala babymassage is een hele leuke manier om een-op-een contact met je baby te bevorderen. Door de constante aanraking leren jij en je kindje elkaar steeds beter kennen en je baby zal zich er prettiger, rustiger, energieker en lekkerder in zijn of haar velletje van voelen. Een absolute aanrader om met je kindje te gaan doen!
© 2009 - 2019 Julia78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Babymassage, goed voor ouder en kindHet masseren van jouw baby is voor jou als ouder bijzonder leuk om te doen. Je bouwt een diepere relatie op met je kind.…
Waarom huilt een baby?Waarom huilt een baby?Wanneer je baby huilt kan je (zeker als jonge moeder) behoorlijk tot wanhoop gedreven worden. Je weet dan nog niet goed…
Een babymassage gevenIn de Verenigde Staten worden babymassages steeds meer populair, maar ook in Europa zijn er al heel wat mensen die hun b…
Huilbaby: oplossingen, tips en informatieHuilbaby: oplossingen, tips en informatieEen huilbaby pleegt een grote aanslag op de ouder(s). Een huilbaby is een baby die minstens 3 uur per dag huilt, langer…
Methode voor huilbaby'sMethode voor huilbaby'sEen huilende baby is vaak heel vermoeiend. Ouders kampen met slaaptekort en weten soms niet meer wat ze moeten doen. Een…

Reageer op het artikel "Babymassage volgens Shantala"

Infoteur: Julia78
Gepubliceerd: 05-11-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!