InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > De herfst geeft u de kans om van haar pracht te genieten

De herfst geeft u de kans om van haar pracht te genieten

De herfst geeft u de kans om van haar pracht te genieten De herfst wordt vaak gezien als voorbode van de winter, maar daarmee doet men de herfst beslist geen recht. Voor wie zich de moeite geeft om rond te kijken en de wil heeft om ervan te genieten, heeft de herfst veel te bieden. Niet alleen wind, zon en regen, stortbuien en vallend blad, maar ook speciale herfstproducten, speciaal licht en prachtige zonsondergangen. De herfst is gewoon een prachtig jaargetijde, dat uitnodigt tot lange wandelingen en genieten van de prachtige kleuren van bossen en velden. Ook het verzamelen van noten, kastanjes en het zoeken naar onderdelen voor het maken van herfststukjes hoort bij de herfst. De herfst heeft veel uiteenlopende mogelijkheden om van haar te genieten.

Veranderend licht in de herfst

De herfst komt vaak op kousenvoeten. Vaak merkt u het echter al aan het einde van augustus. Het licht wordt anders. Het is niet meer zo fel, alsof er een waas in de lucht hangt, terwijl die toch echt blauw is. ‘s Morgens ligt er vaker en meer dauw op het gras en het ruikt al enigszins naar de herfst. U krijgt er een ander gevoel bij. Een gevoel van afscheid van de zomer en dat, terwijl de winter dan toch echt nog ver verwijderd is.

Zomerdagen in de herfst

De herfst kan immers nog echte, warme zomerdagen brengen. Dagen waarop men heerlijk buiten kan eten, wandelen en fietsen. Dagen, waarop het soms zelfs bladstil kan zijn en de winter nog heel ver weg lijkt. Dat het blad dan al wat kleurt, wijt men dan liever aan de droogte, dan aan de naderende herfst. Die is echter best al te merken aan de koelere avonden, waarop een jas niet meer overbodig is.

Vallend blad moet niet altijd meteen geruimd worden

Tegen oktober is het echter niet meer te verbloemen dat de winter nadert. De bladeren kleuren schitterend geel, bruin en rood. Ze vallen een voor een af en bij een stevige wind vliegen ze met bosjes door de lucht, wat een prachtig spektakel oplevert. Daarna bedekken ze de grond met een kleurige deken, waar kinderen urenlang mee kunnen spelen. De mooiste bladeren kunnen ook verzameld worden om ze in een herfststukje te verwerken.

Laat wat blad in de tuin liggen voor de dieren en planten

De dieren in uw tuin komen de winter gemakkelijker door als u er wat blad voor laat liggen. Egels en andere dieren kunnen zich erin verstoppen als het gaat vriezen en ook insecten zullen u er dankbaar voor zijn. De wortels van de planten zijn bovendien door het gevallen blad beter tegen de vorst beschermd. Alleen het grasveld moet bladvrij gemaakt worden, want dat kan verstikken onder een laag gevallen blad.

In de herfst eikels, kastanjes en noten verzamelen

September en oktober zijn ook verzamelmaanden. In de bossen en langs de wegen vinden we eikels, kastanjes en noten. Tamme kastanjes, hazelnoten en walnoten kunnen we eten. Alleen al het verzamelen is een leuke bezigheid, zeker als u er met het hele gezin op uit gaat.

Van kastanjes kan kastanjepuree gemaakt worden

Van kastanjes kan een lekkere puree gemaakt worden en de noten kunnen we gehakt of gemalen in cakes, brood, salades en andere gerechten verwerken. Kastanjes kunnen niet lang bewaard worden, maar noten kunnen na het drogen best de hele winter bewaard blijven en zelfs vaak daarna nog gebruikt worden.

Dennenappels zoeken

Het verzamelen van dennenappels is een leuke bezigheid voor het hele gezin. Dennenappels zijn later niet alleen leuk om te verwerken in herfststukjes en kerststukjes, maar verspreiden tevens een heerlijke geur als ze in open haardvuur verbrand worden. Ze zijn dan ook prima te bewaren tot bijvoorbeeld de decemberfeestdagen. U kunt de dennenappels, die u niet in een stukje hebt verwerkt, goed gebruiken om ze in de open haard te verbranden.

Een leuke ontdekkingstocht met kinderen

Wie in de herfst met de kinderen het bos in trekt kan daar een leuke ontdekkingsreis van maken. Paddenstoelen verspreiden een bepaalde geur en u ruikt ze dan ook vaak al voordat u ze ziet. Het is dan aan de kinderen om te ontdekken waar ze staan. Laat hen de paddenstoelen echter niet aanraken, alleen bekijken. U weet immers niet altijd welke paddenstoelen giftig zijn en welke niet.

De "kabouterpaddenstoel"

De prachtige, rood met witte vliegenzwam, die vaak als “kabouterpaddenstoel" een extra aantrekkingskracht op kinderen heeft, is bijvoorbeeld giftig en het is dan ook verstandig om deze te laten staan. Wijs er de kinderen wel op en laat ze die prachtige paddenstoel bewonderen, maar vertel er meteen bij, waarom ze ervan af moeten blijven.

Wolkenluchten en zonsondergangen in de herfst

Leer de kinderen om in de herfst ook naar de lucht te kijken. Op sommige dagen kan de herfst zorgen voor wilde wolkenluchten, waar hele fantasieën over gemaakt kunnen worden. Geniet ook van de vaak prachtige zonsondergangen, die in de herfst een heel andere sfeer hebben dan in de zomer.

In de herfst wordt het vroeger donker

Natuurlijk wordt het ook vroeger donker. De dagen worden korter en ‘s avonds moet het licht steeds vroeger aan, maar ook dat is niet negatief. Het wordt weer knus in huis. Er worden kaarsjes en theelichtjes aangestoken, de open haard gaat aan of de verwarming zorgt voor een aangename temperatuur in huis. Wie dan van een frisse herfstwandeling thuiskomt, geniet van de aangename warmte van de huiskamer.

Genieten van een heel eigen sfeer

De herfst heeft een heel eigen sfeer. Niet alleen in de bossen, maar ook in de parken en in uw eigen tuin. De zomerbloemen bloeien wat minder, maar de dahlia’s, herfstasters en chrysanten zorgen samen met het vallende blad voor prachtige kleuren in tuinen en parken. Elk jaargetijde heeft iets bekoorlijks. Ook de herfst.
Gerelateerde artikelen
Typisch herfst: bijzondere groenten, gezelligheid en feestTypisch herfst: bijzondere groenten, gezelligheid en feestIn de herfst worden de dagen korter en verkleuren de bladeren aan de bomen en vallen ze uiteindelijk af. Het weer is erg…
Herfstwandelingen verhogen de levensvreugdeHerfstwandelingen verhogen de levensvreugdeHerfstwandelingen zijn een genot voor lichaam en geest. Alleen al het heldere herfstlicht en de frisse, niet meer zo war…
Kruiden om zelf te kwekenEr worden diverse verse en gedroogde kruiden aangeboden. Toch heeft het zelf kweken van kruiden ook wat. Zo kunt u seizo…
November levert wind, regen en donkere dagenNovember levert wind, regen en donkere dagenNa een meestal prachtige en kleurrijke oktobermaand volgt de maand november met veel wind, storm en regen. Soms zijn er…
Waarom een blad groen isWaarom een blad groen isIs een blad groen? Nee hoor, eigenlijk is een blad niet echt groen maar geel of rood. Maar waarom zie je dan het groen i…

Reageer op het artikel "De herfst geeft u de kans om van haar pracht te genieten"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 04-02-2017
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!