InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > De bedbodem speelt een rol bij je slaapcomfort

De bedbodem speelt een rol bij je slaapcomfort

Drie vierde van je slaapcomfort is afhankelijk van de matras die je kiest. Ze zorgt ervoor dat je lekker ligt, dat je makkelijk ligt, dat je houding perfect is en dat je degelijk uitgerust een nieuwe dag aan kan. Maar voor één vierde is ook de bedbodem verantwoordelijk voor een goede nachtrust.

Noodzaak

Dat een matras fundamenteel is voor je slaapcomfort kon je al lezen in een vorig artikel. Een groot aantal mensen is zich er echter niet van bewust dat de juiste bedbodem kiezen een noodzaak is om niet met slaapproblemen geconfronteerd te worden. De juiste combinatie matras-bedbodem bepaalt aanzienlijk de mate van welbehagen in de slaap.

Volgens welke criteria moet je een bijpassende bedbodem kiezen?

Uiteraard kies je op basis van stevigheid van de constructie, maar tegelijk ook met aandacht voor de elasticiteit opdat de bodem niet kan breken bij veelvuldig bewegen. Ze mag schokken breken maar niet onder de schokken breken. Ook een degelijke verluchting voor de matras is essentieel om een optimaal resultaat te bekomen en de matras in de beste voorwaarden te ondersteunen. Wie gezondheidsproblemen heeft, bijvoorbeeld rug- of spierklachten, aan artrose lijdt enzomeer moet extra aandacht besteden aan de bedbodem die hij kiest.

Soorten

Lattenbodem

Deze bestaat uit een rechthoekig kader met gebogen dwarslatten waartussen ruimte is gelaten. Ze biedt een goede ondersteuning maar de verluchting is enkel mogelijk via de openingen tussen de latten. Deze bedbodem is geschikt voor alle soorten matrassen. Een aantal lattenbodems kun je met de hand of elektrisch aanpassen aan je eigen slaapstijl.

Spiraalbodem

De spiraalbodem bevat een metalen kader waarop een soort van mat van spiralen is gespannen. Hoewel deze bodem niet altijd en overal een optimale ondersteuning biedt, beschikt op basis van haar structuur over een optimale verluchting en heeft ze een lange levensduur. Eveneens geschikt voor alle types matrassen.

Boxspring

De boxspring is een soort van onderbed met stof bekleed. De binnenkant van dit onderbed is een ondermatras met verschillende lagen. Er zijn Bonell- of pocketveren in verwerkt plus een schuimlaag. Deze bodem heeft een uitstekende ventilatie. Wie van een zacht bed houdt is dit ideaal gezien de binnenvering waarover ze beschikt.

Schotelbodem

Deze bevat een rechthoekig stalen of houten kader met dwarslatten. op de latten vind je vierkante schotels van kunststof terug. Ze zijn verend en passen zich aan je lichaam aan. De bodem verleent een prima ondersteuning en een zeer goede verluchting. Aan te raden met een latexmatras of een matras met traagschuim.

Bedboard

Het bedboard is een houten geraamte met geperforeerde platen. Deze bedbodem is vrij hard. De bodem veert niet mee, de verluchting is slecht waardoor onderaan de matras schimmelvorming mogelijk is. Enkel geschikt in combinatie met verenmatrassen.Dit type van bedbodem wordt in onze contreien weinig gebruikt.

Een belangrijke beslissing

Net zoals bij de keuze van de matras, kun je best in overleg met de producent of de verkoper je beslissing over de juiste bedbodem nemen. Ook hier geldt: test rustig uit en weeg de mogelijkheden af in samenspraak met je partner. Een bedbodem kies je voor een lange tijd, dus is het best niet over één nacht ijs te gaan.
© 2013 - 2019 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Boxspring kopen: Waarop letten bij kopen van een boxspring?Wat is nou eigenlijk een boxspring en waarom is dit zo'n goed bed dat het ook wel hotelbed wordt genoemd? Wat zijn de vo…
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Welke soorten matrassen zijn er - Een matras kiezenSlaapcomfort bestaat uit een goede bedbodem en een goed passend matras. Er zijn verschillende soorten matrassen te koop.…
Elektrische boxspring of spiraalbodem kopenElektrische boxspring of spiraalbodem kopenWil je een elektrisch verstelbaar bed kopen? Kies je dan voor een boxspring of spiraalbodem? Hoe bepaal je je keuze?
Alles over bedden en matrassenAlles over bedden en matrassenEen derde deel van ons leven brengen we door in bed. Des te belangrijker om het juiste bed en de juiste matras te vinden…

Reageer op het artikel "De bedbodem speelt een rol bij je slaapcomfort"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 07-02-2013
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!