InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Water even waardevol als goud

Water even waardevol als goud

Water even waardevol als goud We verbruiken elke dag erg veel water en dat terwijl zoet water erg waardevol is. Er is veel te weinig van op de wereld. Voor miljoenen mensen is water daarom even waardevol als goud.

Groot gebrek aan zoet water in zuidelijk Afrika

Geen stromend water, geen douche, geen zwembad, geen mineraalwater. Voor ons is dat onvoorstelbaar, maar in veel andere landen is gebrek aan water dagelijkse praktijk. Er heerst vooral een groot gebrek aan water in de Afrikaanse landen gelegen ten zuiden van de Sahara: Ethiopië, Nigeria en Tsjaad. Daar is zo goed als geen zoet water omdat het er nauwelijks regent. De grond droogt snel uit en het grondwater sijpelt steeds dieper weg.

Water voor velen een kostbaar goed

De inwoners moeten er vaak kilometers ver lopen om water uit kleine poelen of stroompjes te halen om te koken of te wassen. Gemiddeld heeft hier slechts een op de twee personen voldoende drinkwater. En zonder water kan niets overleven, geen plant en geen dier. Voor veel mensen is water dus even kostbaar als goud.

Zout water in overvloed

Feitelijk is er op aarde een overvloed aan water. Alleen het grootste deel van dat water is zout water, meer dan 97 procent. En dat kunnen mens en dier niet drinken, want zout onttrekt vocht aan het lichaam, dat zal uitdrogen. Zoet water daarentegen is op aarde ongelijk verdeeld. Zoet drinkwater maakt slechts een zeer klein deel uit van de totale watervoorraad op aarde, ongeveer drie procent! Maar zelfs dat weinige zoete water zou volstaan voor alle mensen als het gelijkmatig over de aarde verdeeld zou zijn.

In de rij staan voor schoon drinkwater

Van een watertekort is ook sprake als er te weinig schoon water beschikbaar is. Arme landen bezitten vaak niet het geld om zuiveringsinstallaties te bouwen om daarin vuil of met bacteriën besmet water te reinigen. Wereldwijd sterven er ongeveer 4.000 kinderen per dag omdat ze vervuild water drinken en ziek worden.

Mensen onvoldoende doordrongen van de waarde van water

Om mensen attent te maken op water als belangrijkste voedingsstof, is er zelfs elk jaar een "Wereld-water-dag" en een "Wereld-water-week". Experts bespreken dan wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat iedereen over schoon water kan beschikken.

Waarom spreken we van zoet water?

Water uit rivieren, meren en beken wordt weliswaar als zoet water betiteld maar smaakt helemaal niet zoet. We noemen het zoet water om het contrast met zout water aan te duiden. Het bevat geen of maar zeer weinig zout. Regenwater is zoet water, net als het water in de bodem, het grondwater dus. Ook ijs is zoet water, het gletsjerijs in de poolgebieden vertegenwoordigt zelfs het grootste deel van de totale voorraad aan zoet water.

Water onmisbaar voor elk leven

Water komt overal voor: in de oceanen, in de rivieren en zelfs in planten. En ook wij mensen bestaan voor het grootste deel uit water. Als we zweten, scheiden we water uit. Daarom moet de watervoorziening in ons lichaam regelmatig aangevuld worden. Een mens kan meerdere weken zonder voedsel leven, maar niet zonder water.

In Nederland bestaan er strikte regels voor het drinkwater. De gezondheidsautoriteiten beoordelen het drinkwater voortdurend op zijn kwaliteit zodat het drinkwater dat uit de kraan komt ook echt schoon is. Bevat ons water bacteriën dan kunnen we ziek worden en bijvoorbeeld last krijgen van diarree.

Kraanwater van hoge kwaliteit in Nederland

Ons drinkwater mag niet ruiken en het moet kleurloos zijn. Het is zelfs voorgeschreven dat het kraanwater koud moet zijn, want lauwwarm water smaakt de meeste mensen niet goed en bacteriën gedijen er beter in.

In sommige landen ruikt het zoals in het zwembad als water uit de kraan komt. Net als in het zwembad is er chloor aan toegevoegd. Chloor desinfecteert het water, zodat ziektekiemen en bacteriën afsterven. Maar de hoeveelheid chloor is veel lager dan in het zwembad. Het water smaakt weliswaar anders dan we gewend zijn, maar het lest de dorst net zo goed.

Water een essentiële levensbehoefte

Omdat we zonder water niet kunnen leven, is het een van de essentiële levensbehoeften. Het is zelfs gezond: drinkwater bevat namelijk mineralen zoals calcium en magnesium, die belangrijk zijn voor botten en spieren. Omdat ons water zo streng gecontroleerd wordt, is het zelfs gezonder dan menige fles mineraalwater.

Genoeg water drinken moet

Het mooie aan water is dat we er niet teveel van kunnen drinken. Ons lichaam scheidt het overtollige water immers gewoon weer uit. Wel moeten we dan regelmatig naar het toilet.

Veel mensen drinken te weinig. Minstens twee liter per dag is nodig. Wie minder drinkt kan hoofdpijn krijgen of zich moe voelen. Zelfs denken valt dan moeilijker: onze hersenen bestaan namelijk voor 75 procent aan water en heeft daarom constant behoefte aan aanvulling.
Gerelateerde artikelen
Tips om thuis water te besparen en het belang ervanTips om thuis water te besparen en het belang ervanWater is het belangrijkste in ons leven. We gebruiken het om te drinken, te douchen, kleding te wassen, en nog veel meer…
Grenzen in de zee - Islam en wetenschapGrenzen in de zee - Islam en wetenschapDe moderne wetenschap leert ons dat, daar waar twee zeeën elkaar ontmoeten, er een onzichtbare barrière tussen hen bevin…
We kunnen niet zonder waterWe kunnen niet zonder waterZonder water is geen leven mogelijk. Dit is veel omvattend maar waar. Om terug te gaan naar het begin moeten we terug na…
Wat kost een liter water?Wat kost een liter water?U hoeft de kraan maar open te draaien en er komt onbeperkt water uit. U moet betalen per liter water dat u verbruikt. Na…
De argus, een moeilijk te houden visDe Latijnse naam van de argus is Scatophagus argus astromaculatus en hij behoort tot de familie van de dreketers (Scatop…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Water even waardevol als goud"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 11-04-2013
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!