InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > We kunnen niet zonder water

We kunnen niet zonder water

We kunnen niet zonder water Zonder water is geen leven mogelijk. Dit is veel omvattend maar waar. Om terug te gaan naar het begin moeten we terug naar het ontstaan van de Aarde en dat gaat iets te ver, maar waar water nu een belangrijke rol in speelt is wel weer te geven. Essentieel voor ons voortbestaan dat zeker, maar is ook bedreigend als we het over het voortbestaan hebben. Een toelichting.

Algemeen

H2O, oftewel water, is de chemische verbinding van twee waterstofatomen en een zuurstofatoom. We kennen water in de natuur als vloeistof, vaste stof en gas. Bij kamertemperatuur is water een vloeistof en heeft geen geur, kleur of smaak. We zullen het hier m.n. over water in vloeibare vorm hebben.

Het belang van water voor de mens

Schoon, vloeibaar water heeft een blauwe kleur, maar de kleur wordt pas duidelijk zichtbaar als het water meer dan een paar decimeter diep is.

(Niet-)aanwezig water

Water is essentieel voor het voortbestaan van de mens. In de westerse wereld is schoon drinkwater geen probleem, maar in de derde wereld stagneert het ontbreken ervan, de ontwikkeling van een land. Het kan ontbreken aan water in de buurt en dan moeten mensen ver lopen om water te halen. Dit gaat ten kosten van andere activiteiten als onderwijs. Water kan voor handen zijn maar niet schoon, dan is de kans op ziekte weer vele malen groter. En natuurlijk stagneert het ontbreken van water ook de ontginning van een land of deel daarvan.

We spreken totaal over ruim 1 miljard mensen dat geen schoon water heeft en zo'n 6.000 mensen dat per dag sterft door gebrek aan water.

Het menselijk lichaam

Ons lichaam bestaat ook voor een groot gedeelte uit water, zo'n 70%. En hoewel we het niet zouden zeggen, zit het water in o.a. het bloed, lymfeklieren of lichaamscellen. Water transporteert vitaminen, mineralen en voedingsstoffen naar de cellen en voert afvalstoffen af. Water is ook de regelaar van de temperatuur van ons lichaam. De hoeveelheid water die we dagelijks binnen moeten krijgen ligt tussen de 1 en 2 liter. Los van ieder lichaam wat anders is, zijn ook de meningen verdeeld over dit onderwerp. Uiteraard praten we hier over een "normale" situatie en niet over bijvoorbeeld een zware sportinspanning o.i.d.

De aarde

De waterkringloop op aarde bestaat uit zeewater wat verdampt, vervolgens uit de atmosfeer condenseert en als neerslag weer op aarde valt. De rivieren brengen het water weer terug naar zee en de cyclus begint weer opnieuw.

O.a. de regenbuien worden door de opwarming van de aarde, wat sommige wetenschappers ook bestrijden, heftiger en dat resulteert weer in wateroverlast tijdens of vlak na een enorme regenbui. Tunnels lopen onder en worden afgesloten als het verkeer niet meer normaal door de tunnel kan rijden, maar het regenwater kan ook dusdanig heftig zijn dat de putten voor de afvoer van regenwater het niet aankunnen en wegen en woningen blank komen te staan.

Zoet en zout water

Zeewater is zout (er zijn veel zouten in opgelost), maar bij het verdampingsproces blijven de zouten in zee en het regenwater bevat dus geen zout. Zodra het boven land neervalt is het dus zoet water en wordt het weer naar zee gevoerd waar de zouten zijn achtergebleven. Het overgangsgebied heet "brakwater".

Tot slot

Zoals gezegd is water essentieel om te kunnen leven en voor sommige zelfs om te kunnen overleven!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Iedereen transpireertIedereen transpireert, de een wat meer en de ander wat minder. De meeste van ons gebruiken ook iets om de transpiratie e…
Vragen en antwoorden over transpiratieHet hele jaar door transpireren we, het ene seizoen iets meer dan het andere. Waarom transpireren we eigenlijk? Hoeveel…
Het water in ons lichaamOns lichaam bevat zeer veel vocht. Als we veel vocht verliezen, verliezen we ook gewicht. Maar je mag vochtafdrijving ni…
Wat is dehydratie?Onder dehydratie verstaat men een tekort aan vocht, een verhoogd verlies van lichaamsvochtigheid, zonder dat er andere v…
Waarom zweet de één meer dan de ander?Zweten ervaren veel mensen als iets vervelends. Maar het is heel normaal dat je bij inspanningen, zoals: sporten, drukte…

Reageer op het artikel "We kunnen niet zonder water"

Reactie

Robin, 13-01-2009 17:57 #1
Hoeveel dagen kunnen mensen daadwerkelijk zonder water? Reactie infoteur, 14-01-2009
Men is daar niet eenduidig over, maar is ook niet algemeen te melden. Is afhankelijk van de staat waar persoon in verkeerd en de omgevingsfactoren. Na enkele dagen ontstaan wel de typische uitdrogingsverschijnselen.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 11-08-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Drank
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!