InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vragen en antwoorden over transpiratie

Vragen en antwoorden over transpiratie

Het hele jaar door transpireren we, het ene seizoen iets meer dan het andere. Waarom transpireren we eigenlijk? Hoeveel zweet je? Deze en nog meer antwoorden vindt u hier.

Waarom transpireren we?

We transpireren om overtollige warmte kwijt te raken, om zo ons lichaam op de juiste temperatuur te houden. Warmte kan van de zon of van het sporten komen, maar ook bij heftige emoties, angst of opwinding. Hierbij kan het zweet ons uitbreken. Door het produceren van transpiratievocht wordt de oppervlakte van de huid nat. De zweetdruppeltjes verdampen, waardoor het lichaam afkoelt.

Hoeveel zweet een mens?

Gemiddeld verliest iemand een halve tot 1 liter transpiratievocht per dag! Bij grote inspanningen op een warme dag, kan dit zelfs oplopen tot 7 liter.

Waar komt het zweetluchtje vandaan?

Transpiratie bestaat voor 99% uit water met een zoutoplossing met afvalstoffen. Ieder mens heeft twee soorten zweetklieren:
  • eccriene zweetklieren men bezit 2 tot 5 miljoen eccriene zweetklieren. Deze regelen de lichaamstemperatuur. Dit zweet ruikt u niet. Is het eccriene zweet verdampt, is de huid een beetje zoutig.
  • apocriene zweetklieren men bezit hiervan een paar duizend. Komt het vocht uit deze klieren aan de oppervlakte van de huid, is het geurloos.

De geur ontstaat doordat het transpiratievocht wordt afgebroken door bacteriën die van op de huid voorkomen.

Kunnen voedingsmiddelen de geur van transpiratie beïnvloeden?

Drinkt u veel water en eet u groenten en fruit die veel water bevatten (komkommer, meloen), zal uw transpiratievocht minder sterk ruiken. Door het water verdunt u eigenlijk uw transpiratie. Heeft u knoflook, bepaalde kruiden die scherp ruiken of uien gegeten, ruikt u dit in uw zweet. Roken en alcohol hebben evenmin een gunstige invloed op uw geur.

Klopt het dat transpiratie na het sporten soms naar ammoniak ruikt?

Ja. Tijdens het sporten komt de energie uit uw eigen voorraad vetten en koolhydraten. Is de voorraad niet genoeg, gaat uw lichaam vetten verbranden. Een bijproduct van die verbranding is ammoniak en dat ruikt u.

Hoe is de geur van ammoniak te voorkomen?

Eet voor het sporten voldoende koolhydraten. Bijvoorbeeld een banaan of een sneetje brood.

Waardoor wordt overmatige transpiratie veroorzaakt?

Overmatige transpiratie is het gevolg van hyperactieve zweetklieren. Dit kan komen door koorts, stress, een te snel werkende schildklier, hormoonschommelingen in de overgang of na bevalling, suikerziekte of infecties. Meestal komt dit voor op de handpalmen, oksels, liezen en voeten, maar het kan echter ook over het hele lichaam vorkomen.

Wat kunt u doen tegen nare luchtjes?

Nare geurtjes worden dus veroorzaakt door bacteriën op de huid die het transpiratievocht afbreken. Dus: Weg met die bacteriën! Was uw oksels minimaal 1 keer per dag met een milde zeep en washandje. Onthaar uw oksels, zo transpireert u minder, maar de bacteriën hebben ook geen kans om zich te nestelen, waardoor u minder last heeft van transpiratiegeur. Gebruik daarbij een goede huidverzorgende deodorant en vermijd synthetische kleding! Draag linnen, katoen en zuiver wol.
Gerelateerde artikelen
Zweetklieren: eccriene zweetklieren, apocriene zweetklierenZweetklieren: eccriene zweetklieren, apocriene zweetklierenZweten heeft een belangrijke functie. Maar niet iedereen zweet evenveel en even snel. Bovendien zijn er nog twee maniere…
Overmatig transpireren kun je voorkomenOvermatig transpireren kun je voorkomenBijna iedereen heeft wel eens last van overmatig zweten. Dat kan heel vervelend zijn vooral als je in gezelschap verkeer…
Waarom zweten we?Waarom zweten we?Het lichaam van een volwassene bevat zon 3 miljoen zweetklieren die actief lijken te worden, net wanneer het even niet…
Overmatig zweten, wat te doen?Overmatig zweten, wat te doen?Overmatig zweten kan als heel lastig ervaren worden. Mensen schamen zich er soms voor en nemen extra kleding en antitran…
Transpireren en overmatig zweten: wat kun je er aan doen?Transpireren en overmatig zweten: wat kun je er aan doen?Het lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Je drinkt water en het komt via het eten binnen. Het water gaa…

Reageer op het artikel "Vragen en antwoorden over transpiratie"

Reacties

Marjolein, 02-11-2013 19:38 #4
In de bovenstaande informatie adviseert u het okselhaar af te scheren zodat men minder transpireert. Ik heb juist de ervaring meer te transpireren wanneer ik mij ontdoe van het okselhaar. En het okselhaar zit er toch niet voor niets? Ik heb zo mijn twijfels bij uw advies om de haartjes weg te scheren. Verder zijn veel soorten deodorant helemaal niet goed voor de mens. Ze blokkeren het transpireren terwijl het lichaam juist wél wil transpireren. Ik kan me niet voorstellen dat het goed is de normale functies van het menselijk lichaam te gaan blokkeren.

Hartelijke groeten,
Marjolein

A. Hoving, 25-06-2012 12:02 #3
Ik zweet heel erg op mijn hoofd het loopt onder mijn haar vandaan. Is er iets aan te doen?

Rodermond, 13-06-2011 12:55 #2
Ik ben aan het trainen voor een lange wandeltocht. Na een lange wandeling ruikt mijn transpiratie vaak naar ammoniak. Toch eet ik onderweg regelmatig fruit en/of brood en heb ik van mezelf een behoorlijk overgewicht (25 kilo). Is die ammoniak nu wel of geen goed teken. Elders las ik ook dat het betekent dat ik mijn spieren aan het afbreken ben. Of ben ik nu vetten (mijn overgewicht) aan het verbranden?

Tine Beens, 18-03-2010 20:13 #1
Hoe kun je voorkomen dat je 's nachts zo onzettend transpirreert?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 05-01-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!