InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zweetklieren: eccriene zweetklieren, apocriene zweetklieren

Zweetklieren: eccriene zweetklieren, apocriene zweetklieren

Zweetklieren: eccriene zweetklieren, apocriene zweetklieren Zweten heeft een belangrijke functie. Maar niet iedereen zweet evenveel en even snel. Bovendien zijn er nog twee manieren om te zweten ook: je hebt de eccriene zweetklieren. Deze komen over het hele lichaam voor en spelen vooral een rol bij de temperatuurregeling van het lichaam. Daarnaast heb je apocriene zweetklieren, deze klieren worden doorgaans pas vanaf de puberteit actief en hebben vooral een seksuele functie.

Eccriene zweetklieren

Wanneer je zweet, komt er een vochtige substantie vrij welke zich via de poriën in je huid een weg naar buiten baant. Dit vocht dat vrijkomt via de zweetklieren wordt aangemaakt in de eccriene zweetklieren, welke zich over het gehele lichaam verspreid hebben. Elke vierkante centimeter huid bevat ongeveer 300 zweetklieren!

Zweet

Eccriene zweetklieren zijn eenvoudige, buisvormige klieren die gelegen zijn in onze lederhuid. Deze eccriene zweetklieren scheiden zweet af, een waterige vloeistof. Dit zweet bestaat voor ongeveer 99% uit water, met daarin opgeloste mineralen, ureum, melkzuur en ammonia. Zweten heeft ook een lichaamsreinigende functie.

Temperatuurregeling

De eccriene zweetklieren spelen een belangrijke rol bij de temperatuurregeling van het lichaam. Want wanneer zweet je? Juist, bij hevige lichamelijke inspanning, maar ook bij koorts. Oftewel, je zweet op momenten dat de temperatuur in je lichaam stijgt. Op een bepaald punt is deze lichaamstemperatuur te hoog, en komen de zweetklieren in actie. Via de zweetklieren komt door de poriën het zweet op de huid terecht. Daar wordt het zweet verdampt. Deze verdamping kan echter alleen plaatsvinden met behulp van warmte. En deze warmte wordt onttrokken aan de huid, waardoor het lichaam afkoelt.

Apocriene zweetklieren

Naast de eccriene zweetklieren beschikt het lichaam ook over apocriene zweetklieren. Deze apocriene zweetklieren zijn enigzins vergelijkbaar met de eccriene zweetklieren, maar verschillen toch op belangrijke punten van de eccriene zweetklieren. Zo zijn apocriene zweetklieren groter, zijn zij spiraalvormig, liggen zij dieper in de lederhuid en mondden zij niet uit in een porie, maar in een haarzakje.

Puberteit

Het gegeven dat apocriene zweetklieren uitmonden in haarzakjes, heeft invloed op de locatie van de apocriene zweetklieren. Deze zijn in tegenstelling tot de eccriene zweetklieren niet over het gehele lichaam te vinden, maar voornamelijk in de oksels, liezen, tepelhof, rond de geslachtsorganen en rond de anus. Apocriene zweetklieren worden vaak pas actief wanneer de puberteit zijn intrede gedaan heeft.

Functie apocriene zweetklieren

Apocriene zweetklieren scheiden een andere vloeistof af dan eccriene zweetklieren. Het vocht dat uitgescheiden wordt door apocriene zweetklieren bevat voornamelijk vetten, zoals cholesterol, vetzuren en triglyceriden. Het vocht uit de apocriene zweetklieren heeft vooral een seksuele functie. Het vocht wordt gebruikt als herkenningspunt voor soortgenoten en het afbakenen van het territorium.

Geur van zweet

An sich is zweet een geurloos goedje. Pas wanneer het in aanraking komt met bacteriën die in de buitenlucht aanwezig zijn, reageert het met deze bacteriën en krijgt het een typerende geur. Dit wordt de lichaamsgeur genoemd. Bacteriën op de huid zetten de bestanddelen van zweet om in sterk geurende stoffen, waaronder boterzuur, dat verantwoordelijk is voor de zweetvoetengeur.
Gerelateerde artikelen
Vragen en antwoorden over transpiratieHet hele jaar door transpireren we, het ene seizoen iets meer dan het andere. Waarom transpireren we eigenlijk? Hoeveel…
Waarom zweten we?Waarom zweten we?Het lichaam van een volwassene bevat zon 3 miljoen zweetklieren die actief lijken te worden, net wanneer het even niet…
Chromhidrosis: Aandoening met gekleurd zweetChromhidrosis: Aandoening met gekleurd zweetChromhidrosis (chromhidrosis) is een zeldzame aandoening waarbij een patiënt gekleurd gaat zweten. Het zweet heeft een g…
Transpireren en overmatig zweten: wat kun je er aan doen?Transpireren en overmatig zweten: wat kun je er aan doen?Het lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Je drinkt water en het komt via het eten binnen. Het water gaa…
Zweetvoeten, kom je er vanaf?Zweetvoeten, kom je er vanaf?We kennen allemaal wel iemand die absoluut zijn of haar schoenen niet uit moet trekken in gezelschap. Zweetvoeten, het k…

Reageer op het artikel "Zweetklieren: eccriene zweetklieren, apocriene zweetklieren"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-03-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!