InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verveling leidt tot stress: bore-out

Verveling leidt tot stress: bore-out

Verveling leidt tot stress: bore-out Te veel werkdruk, teveel werkstress; voor je het weet ligt een burn-out op de loer. Over burn-out hoor je vaak. Uit Zwitsers onderzoek gedaan door Peter Werder en Philippe Rothlin blijkt dat minstens vijftien procent van de werknemers juist te kampen heeft met verveling, desinteresse en onderbelasting. Een bore-out welteverstaan. Van negen tot vijf patience spelen, internetten, vrienden en familie e-mailen, dagdromen, aftellen tot het einde van de werkdag en eenmaal thuis lamlendig en uitgeput op de bank voor de tv kruipen. De kans is groot dat je dan last hebt van een bore-out.

Stress van het nietsdoen

In deze 24-uurseconomie van stress, overbelasting en burnout zou je er bijna niet voor uit durven komen dat je je op je werk stierlijk verveelt en dat je eigenlijk niet zo heel veel te doen hebt. Dat dit wel degelijk mogelijk is, stellen Peter Werder en Philippe Rothlin in onder andere hun boek Diagnose Boreout. Onderbelasting, verveling en desinteresse leiden naar bore-out. Onderbelasting is het gevoel dat je meer kan dan van je wordt gevraagd. Ook kun je je vervelen omdat er gewoonweg niets te doen is. Er is te weinig werk. Dit kan weer tot desinteresse in het werk leiden. Men voelt geen verbondenheid met de functie, het werk of het bedrijf waar ze voor werken. Dit alles kan tot een bore-out leiden.

De vervelingziekte leidt tot stress. Het vreet energie. Werknemers die te kampen hebben met bore-out zijn niet lui; het gaat vaak juist om ambitieuze mensen. Werknemers die wel degelijk willen werken, maar daartoe de mogelijkheden niet hebben. Ze willen meer halen uit de baan, alleen lukt dit om verschillende redenen niet.

Druk doen met niets

Juist omdat ze wel graag willen werken, schamen ze zich voor het feit dat ze zich vervelen. Ze willen niet de stempel krijgen dat ze lui zijn of geen initiatief kunnen tonen, of dat ze eigenlijk gewoon niet nodig zijn. Op het werk niets te doen hebben en iedere dag aftellen tot het einde van de werkdag is verschrikkelijk. Paradoxaal wordt deze situatie juist door de werknemer zelf in stand gehouden. De schaamte en angst leiden er toe dat ze het willen verbergen. Mensen doen vaak alsof ze het enorm druk hebben. Vooral niet laten blijken dat je weinig te doen hebt: veel printen en kopiëren, van je werkplek vandaan lopen, lijstjes maken, stapels papier op je bureau verzamelen en van de ene kant naar de andere kant van het bureau verplaatsen, iets vaker en langer naar de wc, nog eens koffie en thee halen, internetten met een Word document open om snel te kunnen switchen, intensief naar het beeldscherm staren, je werk over de hele dag spreiden. Allemaal kunstige en creatieve strategieën om maar druk en bezig te lijken. En in de tussentijd zich afvragend: ‘Wat doe ik hier?’, ‘Waarom hebben ze me eigenlijk aangenomen als ik toch niets toe kan voegen?’ en ‘Wat doe ik verkeerd?’.

Veranderen

Hoe langer deze werkdagen duren, hoe moeilijker het wordt om hierin verandering aan te brengen. Werknemers met een bore–out voelen zich vaak gedemotiveerd, moe, lusteloos en onzeker. Men gaat aan zichzelf twijfelen. “Net als bij burnout zijn de gevolgen behoorlijk ingrijpend. Onvoldoende belaste medewerkers zijn geagiteerd, moe en depressief, en onderbelasting verhoogt de kans op hartinfarcten, infecties en kanker”, aldus Dominique Haijtema, psycholoog en schrijfster van het boek Psychologie op de werkvloer. De oorzaken kunnen verschillen van een verkeerd gekozen baan, desinteresse, het werken onder niveau, een manager die niet kan delegeren of er geen aandacht aan schenkt of een onduidelijke werkverdeling.

De oplossing is niet simpel, zeker niet als het al langere tijd speelt. Een eerste vraag die je jezelf moet stellen is wat je mist in je werk. Is het de hoeveelheid werk, de uitdaging? Erken het probleem. Maak het bespreekbaar. Volg cursussen, desnoods anders dan nodig voor je functieomschrijving. Ga op zoek naar meer passend werk of kijk binnen het bedrijf wat je zelf aan initiatieven kan leveren. Bij dit laatste is het ook de werkgever die hiervoor moet openstaan. Geef je aan dat je meer werk wilt, en je mag het archief opschonen of ordners opnieuw labelen, is het misschien beter om meteen op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Er is namelijk ook een taak voor de werkgever weggelegd om bore-out tegen te gaan. Zo liggen er verbeterpunten in het formuleren van heldere functieomschrijvingen, betere communicatielijnen, betere delegatie en ruimte voor andere oplossingen.

Bore-out is zonde van de tijd, zowel voor de werknemer als de werkgever.

Lees verder

© 2009 - 2019 Caltha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bore-out, komt het nog voor?Bore-out, komt het nog voor?Overal worden mensen ontslagen en moeten de overige werknemers harder werken om de werkzaamheden van de gemiste collega…
Vervelingsziekte bore-out door werken onder je niveauVervelingsziekte bore-out door werken onder je niveauEen bore-out is minder bekend dan een nurn-out. Bij een bore-out door verveling en werken onder je niveau kunnen dezelfd…
Beschermende factoren tegen burnout, voorkom burnoutBeschermende factoren tegen burnout, voorkom burnoutHoe kunnen we burnout voorkomen nu we de burnout risicofactoren op het werk kennen? Welke factoren op het werk bescherme…
Verveling op het werk, hoe ga je ermee om?Verveling op het werk, hoe ga je ermee om?Iedere dag met tegenzin naar je werk. Je vraagt je af hoe je de tijd moet doorkomen en kijkt steeds maar op de klok. Wan…
Mogelijke aandoeningen die ontstaan ten gevolge van je baanMogelijke aandoeningen die ontstaan ten gevolge van je baanWerklozen zijn maar al te blij als ze eindelijk eens werk gevonden hebben. Een baan hebben betekent sociale status en ee…
Bronnen en referenties
  • www.boreout.com
  • Dominique Haijtema, Psychologie op de werkvloer, 2008, p.70

Reageer op het artikel "Verveling leidt tot stress: bore-out"

Reactie

John, 26-10-2009 10:22 #1
Ik zit ook vast in een dergelijk proces. Natuurlijk kun je naar ander werk zoeken, maar het wordt wat anders als je op leeftijd bent en 25 dienstjaren hebt. Is dit pesterij of iets anders… Praten heeft geen zin, ik heb in de afgelopen 3 jaar ca. 5 verschillende managers gehad en dus ook 5 verschillende reacties gehad, de een zou er wat aan doen en de ander zegt doodleuk, het is niet anders. Oer een afkoopregeling of iets dergelijks willen ze niet communiseren, ja 3 maanden salaris, en dat na 25 jaar trouwe dienst. Ik ben nu verplicht om 8 uur aanwezig te zijn met een reistijd van 3 uur per dag. Andere collega's die ook geen werk hebben op kantoor mogen na 5 uur aanwezig zijn weer naar huis. De motivatie is natuurlijk ver te zoeken. Ik heb ook al eens een black-out gehad op de snelweg, ik kan je vertellen dat dat je angstig maakt. Ik weet het niet meer, wat moet ik er aan doen. Waar kan ik nog hulp inroepen? Let op dit duurt al ca. 2,5 jaar. Ik ben net hersteld van een Bore-out en ga er nu weer in als ik niet uit kijk. Waar kan ik hulp krijgen? Reactie infoteur, 26-10-2009
Jemig. wat een situatie. is er niemand binnen het bedrijf waarmee gesproken kan worden? (buiten die managers die komen en gaan. dat is ook wel echt een teken dat het niet goed zit daar)
ik ben zelf geen deskundige, maar misschien is dit iets?
http://www.stress-counseling.nl/index.html
daarnaast klinkt het ook alsof er bij jullie met 2 maten wordt gemeten, de een moet 5 uur blijven zitten, de ander 8. Dit lijkt me niet bepaald gelijke behandeling. Misschien is het een idee om navraag bij uw rechtsbijstandverzekeraar te doen hierover. Een andere tip is www.intermediair.nl. Daar is veel info te vinden over bore-out, maar ook over wat te doen als je op je werk niets te doen hebt, maar wel moet verschijnen, bijv. het volgen van een cursus.
Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je de bore-out voor kunt zijn. Want de eigen gezondheid is het allerbelangrijkste.

Infoteur: Caltha
Laatste update: 14-09-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!