InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Overmatig transpireren kun je voorkomen

Overmatig transpireren kun je voorkomen

Overmatig transpireren kun je voorkomen Bijna iedereen heeft wel eens last van overmatig zweten. Dat kan heel vervelend zijn vooral als je in gezelschap verkeert van anderen die er geen last van hebben. Heb je regelmatig last van overmatig transpireren dan kan het zelfs invloed hebben op het dagelijkse sociale verkeer en bepaalde activiteiten die je uitvoert. Gelukkig is er in veel gevallen wat aan te doen.

Oorzaken overmatig transpireren

Er kunnen verschillende oorzaken zijn van overmatig transpireren. Bij koorts komt het vaak voor in combinatie met koude rillingen. Het eten van pittig gekruid voedsel kan ook flink zweten tot gevolg hebben net als hoge temperaturen met een hoge vochtigheidsgraad van de lucht. Je zult dan niet de enige zijn die er last van heeft wat het minder gênant maakt.

Andere oorzaken van overmatig zweten zijn stress, een veranderende hormoonhuishouding zoals tijdens de overgang of (overmatig) alcoholgebruik. Een veel voorkomende oorzaak is overgewicht. Een beetje inspanning doet het zweet al van je lichaam gutsen en de zweetdruppels van je hoofd parelen. Aan een veranderende hormoonhuishouding kun je niet zoveel doen maar aan de andere oorzaken des te meer zoals je kunt lezen op het Gezondheidsplein.

Liter

Wat is transpireren eigenlijk. Het is het uitscheiden van vocht dat geproduceerd wordt in speciale zweetkliertjes in de huid om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. In feite zweten we de hele dag door met een dagelijkse productie van bijna een liter gemiddeld. Meestal verdampt het zweet onmiddellijk bij het verlaten van het lichaam. Normaal gesproken merken we er dus weinig van.

Soorten

Er zijn twee soorten zweetklieren:

  • Eccriene zweetklieren die de lichaamstemperatuur reguleren en overal op het lichaam voorkomen. Deze bevochtigen ook de handpalmen voor een betere houvast. Bij schrik of nervositeit worden de handpalmen en het gelaat extra vochtig.
  • Apocriene zweetklieren geven naast vocht ook geurstoffen af die de ongewenste zweetgeur veroorzaken. Zij bevinden zich voornamelijk in de behaarde huiddelen, rond de anus en de tepels. Apocriene zweetklieren worden nauwelijks beïnvloed door lichamelijke inspanning of nervositeit. Pas in de pubertijd, onder invloed van de geslachtshormonen, beginnen deze klieren te werken.

Reukloos

Zweten heeft als tweede functie het uitscheiden van overbodige stoffen. Je kunt het vergelijken met de werking van een nier die dat ook doet. Zweet is reukloos, ook van apocriene zweetklieren. Wat wij ruiken zijn de luchtjes van bacteriën die de opgeloste stoffen in het zweet afbreken. We stinken het meest onder de oksels waar zich grote zweetklieren bevinden en onder de voetzolen waar kleinere zweetklieren in de huid zitten.

Hygiëne
Als je veel transpireert is hygiëne uiterst belangrijk. Lees meer hierover op Wikipedia. Het is geen overbodige luxe om je dagelijks te wassen. Neem minimaal één keer per dag een douche en gebruik zachte zeep. Draag elke dag schone kleren maar vooral goed gereinigd ondergoed. Het beste is om kleren van natuurlijke materialen te dragen omdat die beter ademen. Gebruik alcoholvrije deodorant.

Zweetvoeten

Heb je last van zweetvoeten dan moet je die regelmatig met koud water wassen en na goed afdrogen talkpoeder tussen de tenen strooien. De schoenen moeten van ventilerend materiaal zijn gemaakt. Het is ook aan te raden om regelmatig van schoenen te wisselen. Thuis op blote voeten lopen is aan te bevelen. Ga je naar buiten trek dan wollen of katoenen sokken aan.

Behandelen

Mochten bovenstaande adviezen niet helpen dan zijn er verschillende methoden om het overmatig transpireren te behandelen.

Het gebruik van medicijnen en smeersels:

  • Sympaticolytica. Medicijnen die de transpiratie remmen maar met nogal wat bijwerkingen.
  • Bètablokkers. Medicijnen die transpiratie verminderen veroorzaakt door nervositeit.
  • Aluminium, aluminiumhoudende producten worden verwerkt in crèmes, deodorants en antitransparanten. De zweetkliertjes trekken samen waardoor ze minder transpiratie doorlaten. Deze methode helpt niet bij iedereen en kan huidirritatie veroorzaken. Lees meer hierover op de site van Huidfonds.

Behandelen door ingrepen:

  • Botox of botuline-toxine A. Wanneer botox in de huid wordt ingespoten geeft dat het signaal aan de zweetklieren om het transpireren te blokkeren. De behandeling is zeer effectief en kan tot negen maanden werken. Daarna de behandeling herhalen.
  • Excisie. Het wegsnijden van zweetklieren uit de oksels. Het kan pijnlijk zijn en littekens veroorzaken.
  • Iontoforese. Door middel van elektrische impulsen sluit je de zweetkanaaltjes in handen, voeten en oksels af. De behandeling moet wel regelmatig herhaald worden wat op den duur het effect doet verminderen.
  • Sympathectomie. Dit is het blokkeren of doorsnijden van de zenuwen die de zweetklieren aansturen. Net als aan iedere operatie zijn hier risico’s aan verbonden.
© 2011 - 2019 Bertvdw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zweetklieren: eccriene zweetklieren, apocriene zweetklierenZweetklieren: eccriene zweetklieren, apocriene zweetklierenZweten heeft een belangrijke functie. Maar niet iedereen zweet evenveel en even snel. Bovendien zijn er nog twee maniere…
Vragen en antwoorden over transpiratieHet hele jaar door transpireren we, het ene seizoen iets meer dan het andere. Waarom transpireren we eigenlijk? Hoeveel…
Waarom zweet de één meer dan de ander?Zweten ervaren veel mensen als iets vervelends. Maar het is heel normaal dat je bij inspanningen, zoals: sporten, drukte…
Transpireren en overmatig zweten: wat kun je er aan doen?Transpireren en overmatig zweten: wat kun je er aan doen?Het lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Je drinkt water en het komt via het eten binnen. Het water gaa…
Overmatig zweten, wat te doen?Overmatig zweten, wat te doen?Overmatig zweten kan als heel lastig ervaren worden. Mensen schamen zich er soms voor en nemen extra kleding en antitran…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KlausHausmann, Pixabay
  • Bronnen: Wikipedia, A.Vogel, Gezondenzo.net
  • Foto's: DeviantrArt

Reageer op het artikel "Overmatig transpireren kun je voorkomen"

Reacties

H. Meertens, 27-11-2018 09:41 #4
Zweet veel moet soms 3 keer per dag onder de douche verkleed me 2 keer per dag gebruik veel antitransparant. zweet over het hele lichaam. ben bij de arts geweest die zegt dat de zenuwen de zweetklieren verkeerd aansturen. op het werk kan ik ze niet aan het verstand brengen dat het niet aan mijn hygiëne ligt. is er een zeep of een ander middel die de geur enigszins tegen gaat? kleed me zo ver mogelijk luchtig zelfs in de winter heb ik vaak alleen een overhemd met een dunne t-shirt aan en een niet te dikke jas

S. Zegwaard, 30-05-2016 12:18 #3
Ik zweet overmatig veel, bij het minste geringste zoals eten klaar maken of iets anders transpireer ik zo heftig dat alles nat wordt zelfs bij m'n haren in de nek loopt het water er vanaf. M'n hele lichaam wordt klam en nat. Wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 05-06-2016
Ga naar de huisarts met deze klachten want die kan de oorzaak achterhalen. Het kan van alles zijn.

Bertvdw (infoteur), 27-05-2014 19:01 #2
Beste Ron,

Het beste is naar de huisarts te gaan of een second opinion te proberen bij een andere arts. Sterkte en succes.

Ron Ottens, 26-05-2014 14:24 #1
De klachten in het kort; rond de feestdagen 2013 flink verkouden geweest, wilde maar niet overgaan kreeg toen ook plotseling ruis en rare tonen in mijn oren. Kreeg ook slapeloze nachten als ik wakker werd en alles zat verstopt (paniek aanvallen.) Op advies van huisarts 3 verschillende antibioticakuren gehad, misschien verstopte neusholtes of zoiets, niets hielp. Onlangs bij KNO arts geweest, foto's van het hoofd gemaakt, onderzocht, maar niets gevonden. Slapen gaat nu gelukkig iets beter, alleen nog steeds ruis in de oren en een paar keer per dag een vreselijk warm hoofd, waarna ik begin te zweten over mijn hele lichaam wat dan langzaam weer verdwijnt. Gebruik nu alleen nog een neusspray van de KNO arts. Maar die "opvliegers" nu wat zou dat kunnen zijn, en is daar een medicijn voor?
Met vr gr ron Ottens

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 28-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!