InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > 10 minuten massage effectief bij spierontsteking

10 minuten massage effectief bij spierontsteking

10 minuten massage effectief bij spierontsteking Een spierontsteking kan erg vervelend zijn vanwege de voortdurende stekende of zeurende pijn. Ook zwellingen en roodheid kunnen wijzen op een spierontsteking. Meestal ontstaat een spierontsteking door overbelasting. Heb je spierpijn dan zul je merken dat je al snel de neiging hebt om er je hand op te leggen en de pijnlijke plek te masseren. Een natuurlijke reactie die voor veel verlichting kan zorgen.

Wetenschappelijk onderzoek massage

Er is vanuit de wetenschap steeds meer aandacht voor de werking en de pijnverzachtende effecten van massage. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat korte 10 minuten durende massages effectief zijn bij spierontstekingen. Dit onderzoek werd uitgevoerd door wetenschappers van de Canadese McMaster University. Ze ontdekten dat deze korte massages de pijn deden afnemen en ook duidelijk een ontstekingsremmend effect hadden. Wie weet zou dit straks kunnen betekenen dat massages de rol van bijvoorbeeld medicijnen kunnen overnemen als het gaat om het remmen van ontstekingen en het verlichten van pijn bij bijvoorbeeld mensen met chronische spierklachten als spierdystrofie of artritis.

Opzet en resultaten van het onderzoek

Voor het onderzoek werden 11 mannelijke proefpersonen onderzocht van tussen de twintig en dertig jaar. Hun inspanningscapaciteiten werden beoordeeld en vervolgens dienden ze 70 minuten lang te fietsen. Daarna mochten ze 10 minuten rusten en werd er massageolie op de benen gesmeerd. Als volgt werd één van de benen gemasseerd gedurende 10 minuten. De volgende stap was dat er uit beide benen een spierbiopt uit de quadriceps werd afgenomen. 2,5 uur laten werd dit opnieuw gedaan en de spierbiopten werden onderzocht. Wat bleek was dat de ontsteking in het been dat een massagebehandeling had gehad was verminderd.

Biochemische processen in kaart brengen

Veel mensen hebben al eens ervaren hoe weldadig een massage kan zijn na inspanning. Het is geen nieuws dat massage een pijnverzachtende werking heeft. Het punt was dat men tot voor kort hier geen wetenschappelijk bewijs voor had. Men ging alleen uit van de ervaringen van de patiënten. Dit is een van de eerste onderzoeken die zich daadwerkelijk richt op de biochemische processen die zich afspelen in de spier zelf. Massage blijkt biochemische sensoren te stimuleren die signalen sturen naar de aangedane spiercellen, die hier een ontstekingsremmende reactie geven. Daarnaast stimuleert massage volgens dit onderzoek de aanmaak van mitochondria, oftewel de energiecentrales van cellen, waardoor het herstel van de spier wordt gestimuleerd

Startpunt voor verder onderzoek

De resultaten van dit onderzoek vragen om meer onderzoek. Omdat er maar 11 proefpersonen zijn onderzocht kunnen we hier spreken over een zeer kleinschalig onderzoek. Desondanks zijn de resultaten zeer opmerkelijk en nodigen uit tot verdere studie. De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in het magazine Science Translational Medicine.
© 2013 - 2019 Faffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Science Translational Medicine

Reageer op het artikel "10 minuten massage effectief bij spierontsteking"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 05-04-2013
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!