InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Massage als remedie tegen depressie

Massage als remedie tegen depressie

Massage als remedie tegen depressie Depressies zijn veel voorkomende gezondheidsklachten binnen onze maatschappij. Onlangs verscheen bijvoorbeeld nog in het nieuws dat een onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (maart 2013) aantoonde dat de helft van de studenten in Nederland psychische klachten heeft. Maar ook binnen andere bevolkingsgroepen doet dit probleem zich voor. Een nieuw onderzoek waarin massage wordt vergeleken met psychotherapie laat zien dat massage een goede remedie kan zijn.

Massage of psychotherapie?

Het onderzoek dat ik hier wil aanhalen werd uitgevoerd door de wetenschapper Christopher A. Moyer van de University of Wisconsin-Stout en de wetenschappers James Rounds en James W. Hannum van de University of Illinois in Urbana Champaign. Zij ontdekten dat massage als therapie tegen depressie veel gelijkenissen had met psychotherapie. Ook de resultaten van deze twee vormen van therapie lieten overeenkomsten zien. Daarom rees de vraag of de positieve effecten van massage eventueel te danken waren aan de gesprekken die tijdens de massage werden gevoerd tussen de therapeut en de persoon de werd behandeld of dat ze mogelijk te maken hadden met de therapeutische relatie tussen behandelaar en behandelde. Beide zaken zijn namelijk erg belangrijk binnen de psychotherapie.

Opzet van het onderzoek

Voor dit onderzoek kregen dertig proefpersonen met depressieve klachten of angststoornissen over een periode van vijf weken vijf massagebehandelingen. Iedere proefpersoon werd steeds weer behandeld door dezelfde massagetherapeut. De groep proefpersonen werd opgedeeld in twee groepen. Bij de ene groep mocht er tijdens de massages niet worden gesproken, terwijl dat bij de andere groep wel mocht. Bij alle massagebehandelingen werden geluidsopnames gemaakt. Verder werden de proefpersonen ondervraagd over hun ervaringen en de psychologische symptomen werden vastgelegd met een gestandaardiseerd meetinstrument op twee momenten voor de behandeling, direct na de behandeling en nog twee keer in de maand na afloop van alle sessies. Alle data werd ingevoerd in een zogeheten ‘multilevel growth curve’ en vervolgens geanalyseerd.

Uitkomst van het onderzoek

Alle proefpersonen gaven aan dat ze zich beter voelden. Het waren echter vooral de proefpersonen die de relatie met hun therapeut als zeer positief hadden ervaren en waarbij er weinig werd gepraat tijdens de massagesessies die aangaven zeer veel baat te hebben bij de behandeling. Na drie massagebehandelingen waren hun klachten al aanzienlijk afgenomen en dit resultaat bleef ook voortduren na afloop van alle massagebehandelingen. Het onderzoek toont dus aan dat massage zeer zeker een positief effect heeft op het afnemen van depressieve klachten en angsten. Er hoeft hiervoor dus niet, zoals bij de psychotherapie, veel bij gepraat te worden. Massage wordt door de onderzoekers dan ook wel een effectieve ‘non-talking cure’ voor depressies genoemd.

Steeds meer wetenschappelijk onderzoek naar massage

Massage werd tot voor kort door de reguliere medische wereld vaak in een hoekje geschoven als een onbetrouwbare alternatieve geneeswijze. Er was namelijk nog maar weinig wetenschappelijk bewijs dat massage gezondheidsproblemen kon oplossen. Maar het lijkt erop dat de interesse van de reguliere medische wereld steeds meer voor dit onderwerp wordt gewekt. We zien steeds vaker dat er met veel succes wetenschappelijke onderzoeken naar de effecten van massage worden ingesteld en dat is een hoopvolle ontwikkeling.
© 2013 - 2018 Faffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Moyer, C. A., Rounds, J., & Hannum, J. (2008, May). The Non-Talking Cure: Massage Therapy's Psychotherapeutic Effects are Associated with Therapeutic Bond.
  • Landelijke Studenten Vakbond

Reageer op het artikel "Massage als remedie tegen depressie"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 05-04-2013
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!