InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken en behandelingen van spierontsteking

Oorzaken en behandelingen van spierontsteking

Spierontsteking is een aandoening die vrijwel bij iedereen kan voorkomen. Het kan pijn geven in de spieren of in de pezen. Een spierontsteking kan in één spier plaatsvinden maar het is ook mogelijk dat er meerdere spierontstekingen zijn en in meerdere spieren plaatsvinden. Het kan worden gekenmerkt door slappe spierkracht een zwelling in de spieren of het afbreken van spiervezels.

De oorzaak van spierontsteking

De oorzaak is meestal een abnormale reactie van het immuun systeem van het lichaam. Deze reactie van het afweersysteem van het lichaam heeft gevolgen voor het lichaamsweefsel. Dit brengt zeg maar schade toe aan de spieren. Dit gebeurt meestal door een infectie. Deze infectie kan worden veroorzaakt door bacteriën, een parasiet of een virus.

Topsporters kammen ook vaak met spierontstekingen. Ze zijn het gevolg van herhaalde overbelasting. Spierontstekingen worden veroorzaakt door:
  • vermoeidheid
  • spierzwakte
  • voorafgaande acute letsels

Verschijnselen

Het eerste wat je meestal merkt als je een spierontsteking hebt is dat de spieren zwakker zijn en er pijn ontstaat in de spieren. Dit zijn meestal de bekende plekken als de heup en de schouders. Mensen die een spierontsteking hebben, hebben vaak moeite met lang staan en afstanden lopen, opstaan na een poos te hebben gezeten, of inspanningen zoals traplopen, boven het hoofd reiken. Spierontsteking leidt gewoonlijk tot aanhoudende spierzwakte.

Spierontsteking kan ook zich ook verspreiden naar andere delen van het lichaam. Je kunt hierbij denken aan:
  • Gewrichten
  • Het hart
  • Longen
  • Ingewanden
  • Huid

Deze aantastingen kunnen worden soms worden herkend. Bijvoorbeeld als er zich een spierontsteking in de keel plaatsvindt is er vaak moeite met slikken of heeft moeite met praten. Als de longen worden aangetast gaat dit vaak samen met ademhalingsmoeilijkheden. Bij het hart kan de spierontsteking zorgen voor een beschadiging of vergroting. Als de huid wordt aangetast kun je dit herkennen aan uitslag rond de ogen, de knokkels en andere delen van het lichaam.
Andere verschijnselen die kunnen optreden met betrekking tot spierontstekingen zijn:
  • Koorts
  • Zwellingen
  • Pijn (in de gewrichten)
  • Pijn (in de spieren)

Diagnose

Het is lastig om een diagnose te stellen. Het wordt namelijk gebaseerd op klachten en de uitsluiting van andere aandoeningen die de spieren kunnen aantasten. Er wordt voor de diagnose gebruik gemaakt van verschillende methodes om spierontsteking vast te stellen. Bloedonderzoek, MRI-scans, Ultrasonografie, en vele verschillende laboratoriumtests.

Behandeling

Het behandelen van de spierontsteking gebeurt door antibiotica om de infectie in de spier die de spierontsteking heeft veroorzaakt te behandelen. Daarnaast wordt de spier zelf behandeld door rust en beweging doormiddel van fysiotherapie.
© 2011 - 2019 Skeepies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van spier- en gewrichtspijnOorzaken van spier- en gewrichtspijnIedereen heeft wel eens last van spier- of gewrichtspijn, maar als de pijn langer aanhoudt kan het verstandig zijn om de…
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
Alles over spierpijn: het kan een signaal zijnAlles over spierpijn vind je hier. Want spierpijn hebben is geen pretje. Het belemmert mensen in hun dagelijkse gang van…
Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?Spierpijn kan allerlei oorzaken hebben. Je kunt spierpijn krijgen door een spier te overbelastten of te blesseren. Ook n…
Het Lichaam: Spieren en pezenSpieren en pezen spelen een belangrijke rol bij het maken van bewegingen. In feite is een pees de verbinding tussen het…

Reageer op het artikel "Oorzaken en behandelingen van spierontsteking"

Reacties

Wia van de Velde, 10-06-2019 11:33 #5
Ik heb sinds 3 weken veel pijn in de bovenbeen en word er in de nacht ook wakker van. Foto gemaakt niets te zien. Nu heb ik pijnstillers die matig helpen. Wat zou dat eventueel kunnen zijn? Volgens mij is het een zenuwenpijn en wat moet je wel en niet doen. De. Huisarts weet het ook niet

Roland, 24-05-2016 15:06 #4
Ik heb nu al dik 4 weken last in mijn linker onderbeen. Het is begonnen vanuit mijn rug naar mijn been, meestal strekt het weg via mijn linker onderbeen maar nu blijft die zurende pijn hangen te hoogte van mijn kuit. De pijn gaat alleen even weg (3 uur) bij een ibuprofen. Ik heb nog maar een keer fysio gehad, maar dat doet niks af. Over twee weken gaan we twee op vakantie, waar ik nu erg tegenop kijk, zijn er nog goeie tips?

Deborah, 01-04-2013 10:31 #3
Ik heb een infectie in mijn linker schouder waar door mijn wijs vinger en duim zijn zonder gevoel gebleven en na weken nog niet beter geworden wel is de pijn door medicijn minder geworden maar de gevoelens in mijn vingers zijn nog steeds niet goed… is er wel mogelijk dat dit wel beter zal worden en normaal weer zal zijn?

Yara Kauffman, 10-02-2013 15:24 #2
Ik heb geen goede kracht meer in mijn arm en het doet erg pijn. Is dit ook een spierontsteking?

Jans, 27-08-2012 20:02 #1
Mijn man heeft hoge ck waardes gehad van 2700 en twee dagen later van 3800. Weer 5 dagen zakten ze terug naar 700 en drie weken later waren ze weer netjes 94. Volgens de internist zou het een ontsteking van de spieren kunnen zijn. Wie kan mij vertellen of dit inderdaad kan of moeten we toch rekening houden met andere oorzaken?

Infoteur: Skeepies
Laatste update: 23-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!