InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Kerncentrale Tsjernobyl

Kerncentrale Tsjernobyl

Wat is er gebeurd op de nacht van 24 op 25 april 1986? wat ging er mis bij deze kerncentrale in de Sovjet Unie?

Tsjernobyl

Tsjernobyl was ooit een dorpje met een bosrijk gebied en veel landbouw. Dit dorpje had ooit 12.500 inwoners. Het dorpje ligt aan de rivier Pripjat.

In de jaren 60 werd ongeveer 15 kilometer buiten Tsjernobyl direct aan de rivier een kerncentrale gebouwd. Deze kerncentrale moest uit zes delen bestaan met elk een eigen kernreactor om aan een heleboel steden en aan de industrie elektriciteit te leveren. Ze hadden deze plek uitgekozen voor deze kerncentrale omdat de rivier de kerncentrale van koelwater kon voorzien. Een groot deel van de bewoners van Tsjernobyl werkte toen in deze fabriek.

In de nacht van vrijdag 25 op zaterdag 26 april 1986 gebeurde het. Het is waarschijnlijk fout gegaan toen ze een veiligheidsexperiment aan het doen waren met eenheid 4 van de kerncentrale. De reactor sloeg op tilt en explodeerde. Hierdoor kwamen er radioactieve stoffen vrij in de lucht.

Dit werd eerst verdrongen door de Sovjet Unie totdat ze eerst in Oekraïne en later ook in Oost- Europa een wolk met radio actieve deeltjes (wolken) in de lucht zagen. Deze radio actieve deeltjes werden door de wind overal naartoe geblazen. De eerste ontdekking van deze ramp was gevonden in Zweden. `s Morgens vroeg ontdekte een werknemer van een kerncentrale in Zweden dat zijn schoenen radioactief waren. Dit melde hij bij de bedrijfsleiding en vervolgens werd iedereen onderzocht. Op de kleren vonden ze meer straling dan dat ze normaal altijd op hun kleren hadden. Hierdoor dachten ze dat er wel ergens een nucleaire ramp moest zijn gebeurd. Ze namen contact op met de Kerncentrale van de Sovjet Unie (via via waren ze hier terecht gekomen) en die wilden er nog steeds niets over kwijt.

Wat is er nou eigenlijk echt gebeurd?

Het begon allemaal op de nacht van 24 op 25 april. Ze gingen een of twee turbine/ generatoreenheden afschakelen. Een dag later ging het vermogen van de reactor opeens naar 30 MW. Het was de bedoeling dat die bij de proef op 700-1.000 zou blijven. Om het vermogen weer goed te krijgen gingen de operatoren meer regelstaven uit de reactorkern halen, terwijl dit niet toegestaan was. Door het slechte ontwerp van de regelstaven nam het vermogen gewoon te snel toe. Hierdoor ontstond er stoom onder een hele grote druk en ontplofte de boel. Er was ook nog een tweede explosie. Deze explosie werd veroorzaakt door waterstof, dat al eerder gevormd was. De explosie zorgde ervoor dat er een gat ontstond in het reactor gebouw. Hierdoor konden de radio actieve stofdeeltjes zo de open lucht in.

De eerste uren na de twee ontploffingen kon alleen de brandweer proberen de branden onder controle te krijgen. Op het moment dat het ongeluk gebeurde waren er 176 mensen aan het werk in de kerncentrale en buiten de kerncentrale waren ook nog eens 286 bouwvakkers en technische mensen aan het werk. Alle brandweercentrales die kans zagen om te komen helpen blussen zijn gekomen om hun bijdrage te leveren. Sommige korpsen kwamen zelfs van ver weg om te helpen. Onder zware omstandigheden deden ze er uiteindelijk 3 uur over om alle branden onder controle te krijgen. Hiermee was de brand nog lang niet helemaal geblust. Nu was het risico alleen minder dat de brand ook over zou gaan naar de andere delen van de centrale.

Nadat er ook nog blusvliegtuigen ingezet waren hebben ze nog tot en met 2 mei de wereld zandzakken op de brandende kerncentrale gegooid met 180 vluchten per dag. Ze hebben van alles op de brandende kerncentrale gegooid. Zo ook Lood, Borium en dolomiet. Deze drie dingen moesten de omgeving een beetje beschermen tegen de radio actieve straling die er vrijgekomen was. Klei en zand waren ervoor om te zorgen dat er geen zuurstof meer bij de brand kwam. Dit voorkwam dat de brand weer opnieuw begon.

Evacuatie

Pas 36 uur later werden de mensen geëvacueerd. Hiervoor hadden ze 1200 bussen ingezet. Steden en dorpen die meer dan 5 kilometer maar minder dan 15 kilometer van de centrale lagen werden pas zes dagen later geëvacueerd.

Diersoorten

Na dit ongeluk kwamen er van bepaalde diersoorten minder aantallen voor. Vooral het aantal muizen was heel erg achteruit gegaan doordat ze gewoon een te hoge dosis straling binnen gekregen hadden. Er is onderzoek gedaan naar deze muizen en er zijn afwijkingen aan de geslacht organen en andere organen gevonden. De samenstelling van het bloed was ook heel anders.

Voedsel

Mensen kunnen geen voedsel verbouwen omdat de grond door de radio actieve deeltjes ongeschikt is geworden. Het voedsel neemt dan te veel radio actieve stoffen op. Je zou hier dan ziek van kunnen worden. Dit kan nog heel lang duren voordat dit alles weer goed is.
© 2007 - 2019 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De gevaren van kernenergie en kerncentralesDe gevaren van kernenergie en kerncentralesKerncentrales vormen een gevaar voor de maatschappij en de samenleving. Althans dat beweren de tegenstanders van kernene…
EK voetbal 1960De Europese versie van het WK voetbal is natuurlijk het EK. In Europa is het een even groot feest als het WK. Ook dit to…
EK voetbal 1988West-Duitsland is het gastland voor het EK van 1988. Dit jaar weet België zich niet te kwalificeren voor de eindronde va…
EK voetbal 1964In 1964 werd toen alweer het 2e EK voetbal gehouden, dit jaar werd het toernooi georganiseerd door Spanje. Dit EK werden…
WK voetbal 1966In 1966 is het de beurt aan Engeland om het 8e WK te mogen organiseren. Aan de voorronden deden 53 landen mee, waarvan e…
Bronnen en referenties
  • http://www.home.zonnet.nl/a.heer/Oekraine/Tsjernobyl.htm

Reageer op het artikel "Kerncentrale Tsjernobyl"

Reacties

Karin, 30-05-2008 12:20 #2
Ik ben hier ook een tijdje mee bezig, maar ik vraag me af wanneer de radioactievedeeltjes daar uit de lucht zijn. Gaat dit ooit nog weg? Of blijft dit voor altijd? Reactie infoteur, 07-06-2009
Voordat al die radioactiviteit helemaal weg zal zijn zijn we wel honderden jaren verder. nu is het nog steeds een gevaarlijk en afgesloten gebied terwijl het incident 23 jaar geleden is gebeurd

Jordie B., 28-03-2008 13:30 #1
Ik ben hier al een tijdje mee bezig, het is erg wat er is gebeurd.
Maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat ze pas zo laat mensen hebben geevacueerd.
Ze hadden direct moeten reageren, dan waren er minder doden geweest.
allemaal tragisch:-(

laterzz

Infoteur: Donkertje
Gepubliceerd: 01-12-2007
Subrubriek: Leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!