InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Alles over de overgang en de menopauze

Alles over de overgang en de menopauze

Alles over de overgang en de menopauze Alle vrouwen krijgen er vroeg of later mee te maken: de overgang. Bij de ene vrouw gaat deze periode zowat ongemerkt voorbij. De ander heeft er heel veel last van. Hier krijgt u de antwoorden op de meest gestelde vragen over de overgang en menopauze.

Wat is de overgang?

Ieder vrouw krijgt in haar leven circa een miljoen eicellen mee. Deze raakt ze met de maandelijkse eisprong geleidelijk kwijt. In de jaren dat de laatste eicellen opraken, komt de vrouw in de overgang. Zij kan dan geen kinderen meer krijgen. Met het opraken van de eicellen verandert ook de hormoonhuishouding van de vrouw.

Wat merk je van de overgang?

Je krijgt een onregelmatige menstruatie. Andere klachten zijn opvliegers en (nachtelijk) transpireren, een droge vagina en plasproblemen. Soms heeft dit psychische klachten tot gevolg.

Wanneer begint de overgang en hoe lang duurt hij?

De meeste vrouwen komen rond hun 45ste in de overgang. De periode duurt vijf tot tien jaar. Het tweede deel van de overgang noemt men de menopauze. Deze periode gaat in als je je laatste menstruatie hebt gehad, meestal rond je 51ste jaar.

Wat gebeurt er in je lichaam?

Met het opraken van je eicellen, nemen ook de oestrogene hormonen in je lichaam af. Dit kan betekenen dat je borsten kleiner worden, dat je meer haargroei op je kin en bovenlip krijgt en juist minder op je hoofd en dat je stem lager wordt. Ook kan het zijn dat je vaker last krijgt van hoofdpijn (gevoeliger zenuwstelsel).

Kun je nog andere klachten krijgen?

Sommige vrouwen krijgen tijdens de overgang last van andere klachten, zoals hoofdpijn, lusteloosheid, hartkloppingen, vermoeidheid, gewichtstoename, spierpijn, urineverlies, depressies, slaapproblemen, prikkelbaarheid en minder zin in seks. Veel vrouwen worden ook emotioneler. Ook geheugen- en concentratieproblemen worden met de overgang in verband gebracht.

Wat is een opvlieger?

Tijdens een opvlieger wordt je borstkas heel warm. De warmte verspreid zich langs je nek omhoog naar je gezicht. Opvliegers krijg je meestel in het jaar van je laatste menstruatie of in het jaar daarna.

Gaat de overgang weer over?

Ja, maar sommige klachten kunnen blijvend zijn, zoals een verzakking en een grotere kans op blaasontsteking. Vrouwen hebben na de overgang ook meer kans op botontkalking.

Wat kan ik aan overgangsklachten doen?

De overgang heeft minder effect op vrouwen met een positieve instelling. Probeer de zonnige kant van het leven te zien. Praat erover met vriendinnen, of bel Stichting Vrouwen in de Overgang (VIDO) tel. 030-2341142. Daar kunt u terecht voor een deskundig en luisterend oor.

Helpen medicijnen?

Als u zeer veel last heeft van overgangsklachten, kunt u hormoonpreparaten overwegen. Deze vullen het tekort aan vrouwelijke hormonen aan. De anticonceptiepil heeft dezelfde werking en kan overangsklachten ook verzachten. Daarnaast zijn er veel alternatieve middelen op de markt. U kunt met uw huisarts overleggen welk middel voor u het beste is.

Kan ik de pil blijven slikken?

Ja, ook de anticonceptiepil vult het tekort aan vrouwelijke hormonen aan. In de week dat je stopt kun je dan wel overgangsklachten krijgen. Na de menopauze kun je met de pil stoppen, omdat je dan onvruchtbaar bent.

Zijn er ook natuurlijke producten die helpen?

Sojaproducten en peulvruchten kunnen overgangsklachten verzachten. Zij bevatten isoflavonen die een gunstige uitwerking hebben op de hormoonhuishouding.
© 2007 - 2019 Kooitje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen de overgang en de menopauzeVerschil tussen de overgang en de menopauzeWat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken…
Aandacht voor de overgang, documentaire: Uitgebloe(i)dnieuws uitgelichtAandacht voor de overgang, documentaire: Uitgebloe(i)dMaandag 3 maart 2014 was de documentaire ‘Uitgebloe(i)d te zien die over de overgang in Nederland gaat. In de documentai…
Perikelen rond de menopauze of overgangHoewel het de gewoonste zaak van de wereld is, doen sommige vrouwen er nog steeds geheimzinnig over als ze de problemen…
Overgang test: Ben ik al in de overgang? Eenvoudige zelftestVeel vrouwen worden al vroeg in hun leven geconfronteerd met vreemde en vaak onplezierige klachten en symptomen, die hel…

Reageer op het artikel "Alles over de overgang en de menopauze"

Reacties

Kunny Wieringa, 17-10-2016 04:46 #25
Het enige wat me dwars zit is eens in de maand een slapeloze nacht. Ik denk dat dit met de cyclus te maken heeft, kan dat op 67 jarige leeftijd nog?
gr. Kunny.

De Moor, 07-12-2015 13:40 #24
Waarom heb ik op mijn 68-jarige leeftijd nog opvliegers vooral in bed, het zweet breekt me uit?

Marijke, 07-11-2015 01:29 #23
Ik ben 59 en nu 9 jaar in de overgang. De opvliegers waren in het begin het ergst. Elk half uur één en dat de hele dag door. Na 3 jaar aan de hormoontabletten gegaan, wat een verademing! Na 3 jaar deze geslikt te hebben, kreeg ik helaas borstkanker en moest ik onmiddelijk stoppen. Na een borstsparende operatie en bestralingen, nu 3 jaar geleden, kwamen de opvliegers in alle hevigheid terug. En nog veel erger dan in het begin. Ook heb ik slapeloze nachten en hartoverslagen. Wanneer gaat dit eindelijk een keer ophouden? Het put me zo vreselijk uit!

Karin Scheers, 14-06-2015 10:56 #22
Hallo ik Ben 49 jaar en al vanaf mijn 45 in de overgang. Bij mij is alles in een snel tempo gegaan denk Ik. Ik ben er 1 van een tweeling. heb op mijn 46 een hart infarct gehad had van te voren al klachten maar de huisarts zei het is de beginnende overgang. Helaas gevolg zwaar infarct. Gelukkig kan ik het navertellen.slik wel medicijnen voor mijn hele leven. Ik ben al meer dan een jaar niet meer ongesteld en mijn lichamelijke klachten nemen af. Ik sport wel 4 x per week. slik ymea extra sterk dit haalt de scherpste kantjes eraf. en wat bij mij Echt enorm heeft geholpen is soya melk drinken dit vervangt de oestrogeen. Ik neem de chocolade melk daarvan omdat ik geen melk lust. mijn opvliegers zijn daardoor de helft minder. blijf alleen enorm prikkelbaar rond de tijd dat ik mijn menstruatie zou moeten krijgen. Misschien hebben jullie iets aan deze tips. ik ben er jong ingegaan ben ik er gelukkig ook snel van af hoop ik

Gerda, 01-10-2014 20:51 #21
Beste Gerda,

Ik ben een andere Gerda, maar ook een met verschrikkelijk veel klachten door de overgang.
Als ik lees dat jij 68 jaar bent en nog steeds zo aan het tobben bent, zakt de moed me in de schoenen. Ik ben 56 jaar en pas een paar jaar op weg.
Eerlijk is eerlijk, de opvliegers kon ik nog wel handelen, vervelend absoluut, maar een beetje de instelling dat dit er nu eenmaal bijhoort. Vanaf het moment dat mijn menstruatie stopte ( een half jaar lang) werd ik maandelijks ziek. Op de momenten dat ik zou moeten menstrueren begin ik met " niet lekker " zijn. De dagen daarna wordt dat steeds erger tot ik uiteindelijk een aantal dagen doodziek in bed lig, overgeven, overgeven, misselijk, kortom te ziek voor woorden. Al met al een week, daarna weer op de been om de volgende maand weer opnieuw te beginnen.
Het beheerst mijn hele leven, ben nu aan de femoston en dat helpt. In augustus een maand gestopt om te zien wat er zou gebeuren en het was meteen weer mis, ziek ziek en nog eens ziek, echt doodziek. Ik ben heel eerlijk dat ik " jaloers " ben als ik lees dat iemand last heeft van opvliegers, ik zou willen dat het daarbij bleef.
Niet eerlijk natuurlijk want als ik jou verhaal lees, wordt ook jouw leven hierdoor helemaal op de kop gezet. Toch ben ik bang dat je ellende zo lang al duurt juist door het gebruik van de medicijnen, je leest overal dat het in volle hevigheid terug komt als je stopt met medicatie.
Voor mij een reden om oh zo graag te willen stoppen, ik slik nu bijna een jaar en vind het lang genoeg. Helaas moet ik eerst iets zien te vinden wat er voor kan zorgen dat ik niet meer zo ziek word, niemand kan mij er iets over vertellen, de artsen zeggen er nog nooit van gehoord te hebben.
Niettemin wens ik jou heel veel sterkte en doorzettingsvermogen om van de medicatie af te blijven. Echt niet weer opnieuw beginnen, het is zo slecht voor je!
Ik wens je alle succes.

Groeten Een andere Gerda.

Gerda, 06-09-2014 11:10 #20
Ik ben 68 en kortgeleden gestopt met hormoonpreparaat livial, alle klachten zijn weer terug, zweten, moe slecht slapen.
Ik denk dat het nooit over gaat.
Livial heb ik 10 jaar gebruikt en voelde me geweldig, wat moet ik nu, want het is natuurlijk niet goed om het zo lang te gebruiken, maar je dag en nacht zo rot voelen is ook niets!

Maria, 16-08-2014 09:01 #19
Ik las het stukje van Tilly. Nou, Tilly, mijn baarmoeder en eierstokken zijn al ruim 20 jaar geleden verwijderd en ik zit nog dagelijks te worstelen met opvliegers. Tussen door heb ik af en toe hormoonimplntaten gehad en dat was geweldig, feest. Ik voelde me een jonge hinde. Maar sinds twee jaar weer gestopt, want ja, het is toch niet goed voor ons lijf. Inmiddels zit ik er weer vol in.
Elke nacht 5/6 keer een ontploffing, dat betekent slecht slapen. En toch wil ik er niet aan toegeven dat het me belemmerd.
Mijn gyneacoloog zegt dat er een cattegorie vrouwen bestaat die er nooit afkomen en daar bent u er waarschijnlijk een van. Dus daar mag ik het mee doen. Sterkte.
Maria.

Tilly, 27-07-2014 18:20 #18
Hallo
Ik ben een vrouw van 68 en al 20 jaar bezig met opvliegers.Al veel geprobeerd.Wat kan ik nu nog doen?Ik ben het zat.Zit zelfs te denken om mijn baarmoeder te laten verwijderen.Zwem nog steeds s, nachts in mijn bed.Is wel minder in de loop der jaren, maar toch nog elke dag.Wie helpt mij hier vanaf.

Marij van Rooij, 05-03-2014 00:18 #17
Ik was 43 jaar en slikte de pil nl diane 35. Kreeg ineens acute geelzucht en moest onmiddellijk stoppen met de pil. Na het stoppen kreeg ik hevige bloedingen wat volgens de huisarts over zou gaan. Helaas werden deze niet minder en kwam bij de gynaecoloog terecht die een cyste in de baarmoeder die operatief werd weg gehaald. Daarna zou het over zijn. Het was niet over en had last van opvliegers. Er werden bloedmonsters genomen die aanduiden dat ik in de overgang was. Inderdaad na een paar weken kreeg ik geen bloeding meer. Was 43. Ben nu 53 en nog steeds last van zweet aanvallen. Ben dagelijks nat van het zweten. Vraag mij af wanneer dit ophoud.

Liesbeth Janssen, 22-11-2013 15:43 #16
MIjn vader is 1 van een twee-eiige tweeling en ik heb zelf ook een tweeling gekregen. Nu zat ik te bedenken dat als je een grotere kans hebt op een tweeling, je eitjes dus ook eerder op zullen zijn. Kan het zijn dat je dan vroeger in de overgang gaat? Is hier ooit onderzoek naar gedaan. Ik heb nog niet echt hele duidelijke klachten (ik ben 34 jaar), maar ik was er vooral nieuwsgierig naar. Ik heb op verschillende forums wel gelezen over vrouwen die na de geboorte van hun tweeling al in de overgang zijn gegaan dus het komt volgens mij wel voor.
Met vriendelijke groet,
Liesbeth Janssen

Maddy D'oliveira, 12-10-2013 14:48 #15
Hallo,
Momenteel zit ik in mijn pre-menopauze. Dit heb ik gemerkt doordat ik nu sinds 3 jaar maximum 5 uurtjes slaap (soms minder), rusteloos én lusteloos ben, droge vagina, af en toe een 'dipje' en korte opvliegers. De symptomen zijn momenteel nog dragelijk maar ik heb wel het gevoel dat het tijd wordt om er iets aan te doen. Dus, na wat op het net gesurft te hebben raden medici aan om (voor iemand als ik) eerder soja-isoflavonen in te nemen dan direct naar oestrogeen tabletten te grijpen. De medicatie die ik o.a. voor het moment heb gevonden zijn; BIO-SOY FLAVONES (54,08€) en Menoprotect (21,95€). Zoals je ziet is dit een groot prijsverschil. Bij geen van beide producten wordt een grondige uitleg gegeven en dit baart me toch zorgen.
Ik ben bereid om een beetje meer te betalen, maar had dan toch graag ergens de zekerheid dat de kwaliteit van de medicatie dit waard is.
Kan u mij hiermee verder helpen? Kan u mij met uw expertise de juiste en goede medicatie aanraden. Als het mogelijk is en bestaat, prefereer ik biologische producten.
Vriendelijke groeten en bij voorbaat dank,
Maddy

Diana, 20-08-2013 16:15 #14
Kan iemand met 41 jaar al in de overgang zijn?

Maria, 25-07-2013 13:32 #13
Is het mogelijk dat je zweet op 62 jaar als je geen baarmoeder heb, wel de eierstok heb ik nog.

Annamarie, 10-06-2013 10:03 #12
Ik ben 50 jaar en in de overgang. Ik wil graag weten of je in de overgang nog vruchtbaar bent. Ik ben niet meer aan de pil. Moet ik andere anticonceptiemiddelen blijven gebruiken?

Battheu, 07-05-2013 18:43 #11
Dag,
is het mogelijk als je 68 jaar bent nog altijd last heeft van zweten of nachtelijk zweten?
graag een antwoord aub

Mariet Vervoort, 18-04-2013 23:41 #10
Ik ben nu 63 ben nog in de overgang hoe lang kan t nog duren? Ben t gewoon beu.

Bea, 05-04-2013 11:32 #9
Is het normaal dat als je twee jaar niet meer ongesteld bent geweest je weer bloed verlies hebt?

Verstraete Veronique, 03-04-2013 13:31 #8
Hoeveel jaar kan de menopauze duren?

Ingrid Gerrits, 28-04-2012 10:49 #7
Ik geraak er niet aan uit. Ik ben 61 jaar geworden in november en op mijn 60ste, inmiddels 15 maanden, ben ik gestopt met hormoonsubstitutie op vraag van mijn dochters. Die hst heb ik een jaar of 12 gebruikt en ik voelde me er achteraf gezien erg goed door, altijd genoeg energie. Met het stoppen kwamen er klachten: opvliegers, nachtelijk zweten en slecht, heel slecht slapen en stemmingswisselingen en sinds vorig jaar augustus van vandaag op morgen krakende moeilijk plooibare vingers en één springvinger. Artrose bleek uit radiologisch onderzoek. Alle dagen denk ik : misschien toch weer hormonen slikken.
Wat denken jullie?

Wil van Brummelen, 16-04-2012 11:45 #6
Wil, 16-4-2012, 11.40 uur
Mijn vraag is ook hoelang je nog klachten houdt na de laatste menstruatie. Ik ben 59 jaar en heb tot mijn 56st gemenstrueerd en ik wil graag weten hoelang de overgangsklachten nu nog aanhouden. Ik heb n.l het idee dat mijn opvliegers erger zijn dan in het begin en ook dat mijn wisselende stemmingen ook erger zijn geworden. En er zijn dagen bij en momenten van de dag dat ik me prima voel, maar zeker ook andersom. En daar word ik behoorlijk gek van.Ook heb ik last van angsten (maar ik moet erbij zeggen dat ik ook een hyperchonder ben.)

Helene, 07-03-2012 13:11 #5
Ik ben 52, geen menstruatie meer, geen opvliegers, (ik heb het eerder koud) geen stemmingswisselingen, helaas wel spierpijnen overal, is dit MIJN overgang? en de prijs die ik moet betalen voor altijd hard gewerkt te hebben. Ik kan niet eens op m'n hurken zitten en m'n knieholtes doen pijn, zijn ook altijd koud, en m'n voeten niet? Bloed is in orde en lichamelijk verder ook, wel arthrose in nek en onderrug. Alles is onderzocht. Alle middelen hom. en chem. ook al geprobeerd. Het duurt al 2,5 jaar. Hoe lang nog? Ik speel een instrument, al 10 jaar, en denk erover om te stoppen. Té veel spierpijn, nooit gehad. Dat zou zo jammer zijn. Wie wil mij mailen die dit herkent, en vooral wat eraan te doen is.

Annelies, 29-06-2009 22:53 #4
Ik lees eigenlijk niets over wisselende stemmingen en neerslachtigheid. Hoe lang duurt het vanaf de laatste menstruatie ongeveer? Ik vind het heel moeilijk om een beetje positief te blijven, ik zit op een slechte dag zomaar 10 keer te huilen en maak heel gemakkelijk ruzie.

B. Grobbe, 28-06-2009 13:57 #3
Ik ben 54 en ruim 2 jaar gee menstruatie meer. Ik heb nu last van wisselde buien kan huilen als er niks aan de hand is en transpireer sinds enkele dagen regelmatig. Heb het gevoel of ik vele kilo's aankom. Wat kan ik hier aan doen. Slapen gaat overigens prima.

Lina, 04-06-2009 07:13 #2
Ik ben nu 39 jaar gebruik veel medicatie helaas, maar t is mij al vaker oveerkomen dat ik een paar mnd. gewoon niet ongesteld wwerd, nu heb ik me laten sterriliseren n ben ik steeds stipt op tijd ongesteld tot vorige week toen was ik plots 1 dag heftig ongesteld en vandaag 4 juni heb ik daar weer last van met misselijkheid en buikpijn tot gevolg t is nog geentijd dat ik geen tijd dat ik alweer ongesteld moet worden, nu vraag ik me af kan dit t begin zijn van een vroege overgang? mensen hebben dit id al eens geopperd ook omdat ik al op jonge leeftijd al ongesteld wer, ik was 11 jaar. zou u mij antwoord kunnen geven op mijn vraag, met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 04-06-2009
Beste Lina,

Ik kan je daarop helaas geen antwoord geven. Als je zekerheid wilt hebben, kun je bij de huisarts je hormoonspiegel laten onderzoeken. Daaraan kunnen ze zien of je al in de overgang bent of niet.

Hartelijke groet,

Margreeth

Shury, 22-05-2009 03:46 #1
Ik wil ook weten over de menopauze. Ik heb het al bijna vier jaar. Mijn vraag is nu, hoe lang gaat het duren. Hoe voel je dat je menopauze voorbij is. Is wel lastig vooral het zweten iederren zit te praten en dan ziet iedereen dat je zit te zweten zonder dat het warm is. Hoe lang is de menopauze dat wil ik echt weten. Als iemand deze vraag weet antwoord me gelijk en vedankt voor de moeite

Infoteur: Kooitje
Laatste update: 03-12-2007
Subrubriek: Leven
Reacties: 25
Medische informatie…
Schrijf mee!