InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Oplossing voor eenzame ouderen

Oplossing voor eenzame ouderen

Door de vergrijzing in Nederland komen er steeds meer oudere mensen bij. Veel van deze mensen hebben last van eenzaamheid, en dit maakt het leven van deze mensen behoorlijk zwaar. Een van de basisbehoeften van de mens is contact met anderen. Als er nooit iemand is waar je mee kunt praten of die interesse in je toont, raak je hoe langer hoe meer geïsoleerd, en kan dit leiden tot het verliezen van "levenslust". Gelukkig zijn er oplossingen voor deze situatie.

Eenzaamheid

Wat is eigenlijk eenzaamheid? Eenzaamheid is een gevoel van leegte, van gemis, en soms ook van angst. Eenzaamheid heeft niet zoveel te maken met of er veel of weinig mensen om je heen zijn. Je kunt weinig mensen om je heen hebben, en je toch niet eenzaam voelen, en je kunt veel mensen in je omgeving hebben, en je toch alleen voelen. Eenzaamheid is een vervelend gevoel, en ontstaat omdat je het gemis aan sociale contacten als iets negatiefs ziet. Iedereen ervaart het gevoel van eenzaamheid op zijn eigen manier.

Oorzaken van eenzaamheid

Eenzaamheid kan door een aantal omstandigheden beginnen, en steeds grotere vormen gaan aannemen. Het verlies van een partner kan een grote rol spelen, maar ook het zelf minder mobiel worden, en het steeds kleiner worden van je sociale netwerk kan een belangrijke oorzaak van eenzaamheid zijn. Als je slechter ter been begint te worden, of andere lichamelijke ongemakken hebt, kan het steeds moeilijker worden om deel te blijven nemen aan activiteiten. Hierdoor kan je wereld steeds kleiner worden. Soms is er ook nog een gevoel van schaamte, waardoor je er niet over wilt praten met iemand anders.

Eenzaamheid is slecht voor je gezondheid

Eenzaamheid is een negatief gevoel, en hierdoor eigenlijk een vorm van stress.Stress zorgt voor een verhoogde bloeddruk, en kan leiden tot een depressie. Als je langere tijd stress ervaart kun je hierdoor verzwakken, en daarmee je gezondheid in gevaar brengen. Alleen hierom is het dus al heel belangrijk om een oplossing te vinden voor de gevoelens die je ervaart. Als je er in je eentje niet uitkomt, overweeg dan op zoek te gaan naar hulp, iemand die je kan helpen je gedachten en gevoelens weer op een rijtje te krijgen. Praat met je huisarts, en kijk of hij je (eventueel) kan doorverwijzen naar iemand die je kan helpen. Het kan zijn dat je hulp nodig hebt bij bijvoorbeeld "rouwverwerking", of het accepteren van lichamelijke klachten, waardoor je je beperkt voelt. Blijf er niet alleen mee zitten, want dat is echt niet nodig.

Wat je er zelf aan kunt doen

Allereerst is het belangrijk dat je jezelf afvraagt wat je graag zou willen. Wat mis je het meeste op dit moment? Zou je graag met iemand praten, of gezellig koffiedrinken? Lijkt het je heel leuk om eens een dag ergens naar toe te gaan, samen met andere mensen? Wil je graag wekelijks een activiteit doen, of iets nieuws leren misschien? Je kunt er ook voor kiezen om iets voor een ander te betekenen, en je aan te melden als vrijwilliger.

In bijna iedere regio is een "meldpunt eenzaamheid" waar je je kunt aanmelden, hier kun je vaak een oplossing vinden die bij je past. Het kan zijn dat je behoefte hebt aan een "maatje", iemand die geregeld bij je langskomt, of waarmee je boodschappen kunt gaan doen. Als je behoefte hebt aan een-op-een contact, en graag wilt praten met iemand, is dit wellicht een goed idee. Iets voor ander doen, of een ander blij maken, geeft jezelf ook vaak een fijn gevoel. Wellicht kun je je opgeven als vrijwilliger, en kijken wat je voor een ander kunt betekenen. Je kunt ook contact opnemen met het Ouderenfonds, zij bieden veel mogelijkheden om met anderen in contact te kunnen komen. Het ouderenfonds organiseert veel activiteiten, zoals dagjes uit, en verschillende cursussen waar je aan deel kunt nemen. Het belangrijkste wat je kunt doen is, iets doen!
© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oplossing voor eenzame ouderen"

Reactie

Andre, 02-04-2015 21:48 #1
De reden dat mensen eenzaam worden (zoals Ik alleen en 62 jaar) is, als zij ziek zijn of afgekeurd, en weinig te verteren of uit te geven hebben, en niet meer aan de maatschappij kunnen deel nemen, en/of geen vrienden kinderen of familie hebben voor een beetje support, Dus echt alleen en geisoleerd raken… Dit is de oorzaak van onze regering die ons een uitkering geven van minimaal 925 euro, en niet meer de finacieele mogelijkheid hebben om uit te gaan of kunnen of reizen waar ze graag heen willen, Als je 40 jaar gewerkt hebt en moet wachten tot 67 jaar om eindelijk je opgebouwde pensioen kan krijgen als je het overleeft, dus het is een schande van deze regering(kabinet) om de mensen zoals wij die toch ook dit land hebben opgebouwd zo te straffen… verchrikkelijk vind ik mijn leven op dit moment, en zou niets liever willen om hier weg te gaan, maar helaas dit kan niet, ze willen dat je in je huisje blijft zitten en maar blijft betalen… Schande schande

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 29-01-2014
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!